ראש ממשלת קטאר מוחמד א-ת'אני אמר אמש כי ארצו "בוחנת מחדש" את תפקידה כמתווכת בין ישראל לחמאס לעסקה שתביא לשחרורם של 133 החטופים מרצועת עזה, משום שהוא "מנוצל לרעה על ידי פוליטיקאים מסוימים לטובת האינטרסים הפרטיים שלהם".
א-ת'אני לא נקב בשם של פוליטיקאי ש"ניצל לרעה" את קטאר, אך בחודשים האחרונים תקפה דוחא בכמה הזדמנויות את ראש הממשלה בנימין נתניהו - ובמקביל ספגה ביקורת ממנו ומשרים רבים בממשלה, לצד חברי כנסת. מבקרי קטאר טענו כי היא אינה מתווכת הוגנת, מאחר שהיא מקיימת קשרים עם חמאס ואחראית למימונו. בקטאר מאשימים מנגד כי המימון לחמאס ניתן בהסכמה ישראלית, ואף לבקשת נתניהו. "היו לנו מגעים נרחבים עם איראן ועם ארה"ב כדי להכיל כל הסלמה", הוסיף א-ת'אני, "אנחנו שומעים מכל הגורמים באזור שהם לא רוצים מלחמה. הדרך הטובה ביותר לצמצם את ההסלמה היא לעצור את המלחמה בעזה". מוקדם יותר אמר א-ת'אני כי המשא ומתן נמצא "במצב רגיש". דיפלומט ערבי בכיר אמר לרשת NBC האמריקאית כי המו"מ "כמעט קפא לחלוטין".
1 צפייה בגלריה
yk13891401
yk13891401
(א־ת'אני | צילום: KHALED ELFIQI, אי-פי-איי)
בינתיים, בחמאס מאשימים כי המו"מ תקוע משום שארה"ב "אימצה במלואה את העמדה הישראלית. ההתנהלות הזו לא תביא לעסקה אלא תגביר את מצב ההסלמה ותביא לעוד שפיכות דמים". בישראל, מנגד, מסרבים לדרישת חמאס להתחייב לסיום מוחלט של המלחמה במסגרת העסקה, ומוכנים רק להפוגה זמנית. מכשול נוסף הוא מתווה חזרת התושבים לצפון הרצועה.