השלב הראשון של תהליך הלידה, כשהצירים מתחילים ואין עדיין פתיחה מלאה של צוואר הרחם, הפך בשנים האחרונות ליותר ויותר אקטיבי. הצוותים הרפואיים עושים שימוש בכדורי פיזיותרפיה, מכשירים המעבירים זרמים חשמליים ותרגולים אקטיביים, בעיקר להקלת הכאבים. כדור הפיזיותרפיה מסייע להגברת התנועתיות של היולדת להקלת העומס והכאב בגב התחתון; הרפיה טובה יותר של שרירי רצפת האגן, ועוד.
1 צפייה בגלריה
yk13892310
yk13892310
(צילום: שאטרסטוק)
בפועל, מחקרים הראו שההקלה בכאב שהיולדות חוות כתוצאה מכל אלה נובעת בעיקר מהסחת הדעת – ואין כאן השפעה פיזיולוגית אמיתית. אז מה באמת יעיל? מחקר שממצאיו פורסמו לאחרונה בכתב העת Journal of Physiotherapy בדק את ההשפעה של תרגול פשוט: ישיבה בפיסוק על כדור פיזיותרפיה וביצוע תנועות שונות עם האגן והירכיים: תנועה של האגן אחורה וקדימה, ימינה ושמאלה ותנועות מעגליות של האגן. הפעילות בוצעה בשלב הראשון של הלידה, והמחקר בדק את המדדים הסובייקטיביים של הכאב וגם את ההשפעה של התרגול על מהלך ומשך השלב השני של הלידה.
הממצאים: ראשית, התרגול הפשוט הזה, שכל יולדת יכולה לבצע באופן עצמאי, גרם לירידה של כ-20 אחוז בתחושת הכאב הסובייקטיבית לאורך כל הלידה. הוא גם הפחית ב-25 אחוז את תחושת העייפות שהיולדות חוו, ובאותו שיעור גם את תחושת החרדה. אולם בעוד שאת כל אלה ניתן היה לנבא לאור מחקרים קודמים, המחקר הנוכחי הוכיח לראשונה שיש לתרגול השפעה ממשית גם על מדדים פיזיולוגיים. לדוגמה, בקבוצת הניסוי התרחשה ירידה משמעותית של שלוש שעות באורך השלב הראשון של הלידה וירידה של חצי שעה במשך השלב השני לעומת קבוצת הביקורת. בנוסף, התרגול הפחית באופן משמעותי את הסיכוי לניתוח קיסרי. מדוע? החוקרים משערים כי ביצוע תנועות באזור האגן גורם להרחבת תעלת הלידה ומסייע לתנועת הוולד.