יניב פגוט, סמנכ"ל הבורסה בתל-אביב, מגדיר את מצבנו הכלכלי ערב חג הפסח בדומה ליציאת מצרים. "כמו עם ישראל בחציית ים סוף, האויב עדיין מזנב בנו, אבל אנחנו מאמינים שנגיע לחוף מבטחים".
1 צפייה בגלריה
yk13893408
yk13893408
(סמנכ"ל הבורסה, יניב פגוט)
לדברי פגוט, השנה שחלפה מפסח שעבר כללה אירועים דרמטיים, שכל אחד מהם בפני עצמו היה בעל פוטנציאל לזעזע את שוק ההון המקומי.
הרפורמה המשפטית והמחאה שליוו אותנו בתשעת החודשים הראשונים של 2023 פגעו בנכונות להשקעות במשק הישראלי.
כמובן, טבח 7 באוקטובר, עם אין-ספור השלכות ובהן גם זעזוע בשוק האג"ח הממשלתי כאשר פרמיית הסיכון למדינת ישראל גדלה בחדות. נוסף על כך, גם עליית ריבית לאורך השנה שעברה, כתגובה לאינפלציה.
למרות שלושת האירועים האלה, הבורסה הישראלית והמדדים המרכזיים הפגינו עמידות, גם אם הציגו ביצועי חסר, מול שוק ההון האמריקאי - זאת הודות לנתוני הבסיס הטובים שהיו למשק הישראלי ערב האירועים והאופטימיות הבסיסית אצל ציבור המשקיעים.
בתוך כך, ערב החג ספגנו ירידת דירוג האשראי של ישראל על ידי S&P, לרמה של A + ואופק שלילי. העימות הישיר עם איראן הוא הקש ששבר את גב הגמל, בכל האמור לדירוג האשראי של ישראל. התרחבות העימות עלולה להביא בתוך שנה עד שנתיים להפחתת דירוג נוספת. מנגד, התייצבות במצב הביטחוני צפויה להביא להעלאת אופק הדירוג ליציב.
שאלנו את פגוט איך הוא מדרג את המשקיעים ברוח ההגדה לפסח. לדבריו, אפשר להמשיל אותם לארבעת הבנים.

חכם

משקיע שהסיט את כספו מחשבון העובר ושב לקרן כספית וזכה לריבית נאה במקום הזנחה של הכסף בחשבון העו"ש ללא ריבית, ויותר מכך תוך שחיקה של ערך הכסף בשל האינפלציה.

רשע

חייבים לבחור, אז חברות הדירוג שבחרו להוריד את דירוג החוב של מדינת ישראל בעיצומה של מלחמה. האינדיקטורים הכלכליים של מדינת ישראל על בסיס תחזיות המאקרו המקובלות תומכים בהותרת הדירוג על כנו וחבל שההחלטה הייתה שונה.

תם

משקיע שאינו מתמקח על ריביות ועמלות אל מול הבנק או חבר הבורסה בה מנוהל כספו. קיים שוני עצום בעמלות ניירות ערך בין לקוחות ובין חברי הבורסה והתמקחות על עמלות יכולה לחסוך כסף רב למשקיעים.
רבים מאיתנו נוסעים קילומטרים רבים בכדי לקנות שישיית קולה זירו בהנחה, ואולם כאשר מדובר בחיסכון בעלויות ניירות ערך, שעשוי להסתכם במאות ובאלפי שקלים בשנה, החושים המסחריים של רבים מדי מתנוונים.

שאינו יודע לשאול

משקיע שלא פנה להתייעצות עם יועץ השקעות או גורם מקצועי אחר, על מנת לנהל טוב יותר את תיק ההשקעות שלו. כולנו מתייעצים עם בעלי מקצוע בשלל תחומים ואולם כאשר מדובר בכספים שלנו, רבים מאיתנו שוכחים להתייעץ ומחמיצים הזדמנויות השקעה.