בית משפט השלום בירושלים החליט לשחרר בתנאים מגבילים את פרופ’ נדירה שלהוב-קיבורקיאן מהאוני-ברסיטה העברית, שנעצרה בשבוע שעבר בחשד להסתה, זאת למרות בקשת המשטרה להאריך את מעצרה בשבוע.
1 צפייה בגלריה
yk13893856
yk13893856
(שלהוב־קיבורקיאן בבית המשפט | צילום: רפי קוץ)
המשטרה ביקשה לעכב את השחרור לצורך הגשת ערר לבית המשפט המחוזי, שאותו בית המשפט דחה.
בפתח הדיון בבית המשפט בעניינה של פרופסור נדירה שלהוב-קיבורקיאן, ביקר השופט דב פולק את מעצרה: "יש דברים שאפשר לראות אותם כהסתה, אבל זה לא מה שמונח לפניי. אני צריך להבין למה עצרו אותה, מה קרה עכשיו?".
בהחלטתו לשחרר את פרופ' שלהוב-קיבורקיאן, ציין השופט דב פולק: כי "נערך חיפוש בביתה ולא נמצאה ראיה של ממש לחיזוק המסוכנות או עדות לעבירות נוספות”.
בדיון הערר, נציג המשטרה ניסה להסביר את המסוכנות בדבריה של שלהוב-קיבורקיאן, וציטט מחקירה של מחבל נוחבה שאמר: "אנו רואים בירושלים כל יום את הצבא משפיל נשים, עוצר צעירים, צעירים חוטפים מכות, ולא מסוגלים לנשום".
השופט ביקש לדעת כיצד זה מתקשר לדבריה של הפרופ', ונציג המשטרה השיב: "יש פוטנציאל הרסני כשקוראים לצעיר פלסטיני שמבצע פיגוע דקירה 'קדוש מעונה'. אשת מחקר בכירה צריכה לשקול ולברור את מילותיה ביתר שאת".
בפודקאסט שהמשטרה ציינה בבקשת המעצר אמרה הפרופ': "פלסטינים מתנגדים בכל דרך אפשרית, זה נורמלי. כשגופות פלסטינים מפוזרות על גבי ההריסות של עזה החרבה, זה מצביע על דפוסי התנהגות, זוועות ומדיניות של רצח קולוניאליסטי".
בהקשר לטענות האונס ב-7 באוקטובר היא אמרה: "אם אישה אומרת שהיא נאנסה אני אאמין לה. אני לא צריכה ראיות ואני לא רוצה ללכת לבדוק את העובדות. בכנות זאת הדעה שלי. הבעיה היא שאין לנו אפילו את זה. אנחנו לא רואים נשים יוצאות ואומרות מה קרה. גופן של נשים משמש כנשקים פוליטיים... זה בושה שהמדינה משתמשת בגופן של נשים ומיניותן כדי לקבל אג'נדות פוליטיות, כדי להמשיך לקדם הפקעת קרקעות, כדי להמשיך לקדם הרג, התעללות ואונס... המצב הוא שפלסטינים יכולים להיאנס בהתבסס על האג'נדה הציונית... הם ישתמשו בהכל כדי להמשיך את ההרג. עוד היא אמרה: "הגיע הזמן לנטוש את הציונות. פשוט לנטוש. זה לא יכול להמשך. זאת פשיעה. רק על ידי נטישת הציוניות נוכל להתקדם".
ביום שישי מסרה האוניברסיטה העברית בעקבות מעצרה של הפרופ': "האוניברסיטה העברית מתנגדת נחרצות לרבים מהדברים שאמרה פרופ' שלהוב-קיבורקיאן לפני כחודש, וגם פעלה בתקיפות בנושא זה. יחד עם זאת, במדינה דמוקרטית אין מקום לעצור אדם בגין התבטאויות כאלה, מקוממות ככל שיהיו. אנו קוראים לשחרר את פרופ' שלהוב–קיבורקיאן ממעצר באופן מיידי".