"האנס הבכיין" הוא הכינוי שהודבק לשלמה חליווה לאחר שנחשפו מעשי האונס שביצע במהלך שנות ה-70, וזאת מכיוון שנהג להתנצל אחרי המעשים שביצע.
1 צפייה בגלריה
yk13894029
yk13894029
(חליווה (במרכז) | צילום: מיכאל קרמר)
האנס שלמה חליווה שוחרר בסוף השבוע מכלא שטה, לאחר שריצה עונש של 47 שנות מאסר. חליווה בן ה-75 התחיל לרצות את עונשו ב-1976. במהלך חייו הורשע חליווה בכמה מעשי אונס, וברצח החיילת אורלי דובי שנעלמה בנובמבר 1983. הפעם האחרונה שדובי נצפתה בחיים הייתה בתחנה המרכזית בחיפה. כחודש לאחר מכן נמצאה גופתה בכניסה לנתניה, סמוך לכביש החוף מכיוון צפון. חליווה, שהיה באותה העת בחופשה מהכלא, הורשע ברצח שלה.
חליווה ככל הנראה פגש את החיילת באוטובוס שנסע מחיפה דרומה. בחקירת הרצח התברר כי החיילת ירדה מהאוטובוס באזור נתניה, והרוצח המשיך בעקבותיה. באופן בלתי נתפס כמעט, עוד באותו ערב חזר חליווה לכלא. הוא הורשע ונידון למאסר עולם.
בשנת 1995 דנו שופטי בית המשפט העליון בערעור שהגיש חליווה על ההרשעה ברצח של דובי. השופט, אליהו מצא, דחה את הערעור. בנימוק להחלטתו כתב: "עדות הפתולוג מטעם התביעה שיכנעה את בית המשפט כי המנוחה נרצחה בלילה שבו נעלמו עקבותיה. גרגירי חול שנמצאו בבגדיו של המערער, העידו עליו כי ביקר בשטח שבו נמצאה גופת המנוחה".
בסדרת הטלווזיה "צל של אמת 2" נטען כי חליווה הוא רוצח סדרתי שפעל בשנות ה-70 וה-80 ועומד מאחורי ארבעה מקרי רצח לא מפוענחים. במאי הסדרה יותם גנדלמן סיפר ל"7 לילות" כי הוא קיבל איומים מהאסיר, שאמר לו: "אמחק אותך מעל פני האדמה".
באותו ראיון הדגיש גנדלמן כי חליווה מעולם לא הודה במעשים. על כך שעונשו נקצב אמר גנדלמן: "לפסיכופתים אין תהליך שיקום, אין אצלו אפילו מראית עין של תהליך שיקום. רמת ההכחשה שלו שהוא עשה משהו לא בסדר היא מלאה".