"לוחמי גדוד נצח יהודה משתתפים כעת במלחמה ברצועת עזה, באומץ ובמקצועיות, תוך שמירה על ערכי ורוח צה"ל ועקרונות הדין הבינלאומי", מסר אתמול דובר צה"ל בהתייחסות ראשונה של הצבא לדיווח הדרמטי שלפיו ארה"ב צפויה להטיל סנקציות על הגדוד החרדי.
תא"ל הגרי הוסיף: "לאורך השנים האחרונות, לוחמי הגדוד נמצאים בליבת העשייה המבצעית מסביב לשעון, כדי לשמור על ביטחון אזרחי מדינת ישראל, לצד היותו גדוד מוביל בשילוב חרדים לוחמים בצה"ל. בהמשך לפרסומים על אודות סנקציות נגד הגדוד, העניין לא מוכר בצה"ל. באם תתקבל החלטה בעניין היא תיבחן. צה"ל פועל ויוסיף לפעול לבדיקת כל אירוע חריג באופן ענייני ובהתאם לדין".
1 צפייה בגלריה
yk13896044
yk13896044
(צילום: גיל יוחנן)
במחלקת המדינה האמריקאית דאגו להדליף את המסר שלפיו מזכיר המדינה אנתוני בלינקן צפוי להודיע על סנקציות על הגדוד שבעבר היה ידוע כ"נח"ל החרדי", ומיועד גם היום בעיקר לגיוס חרדים בצה"ל. השר בני גנץ שוחח אמש עם בלינקן והתריע בפניו כי ההחלטה המסתמנת בנוגע לסנקציות היא שגיאה שתפגע בלגיטימציה של ישראל בזמן מלחמה, ושאין לה הצדקה משום שלישראל מערכת משפט חזקה ועצמאית.
לפי מחלקת המדינה, חיילים בגדוד מתנכלים ומבצעים באופן שיטתי הפרת זכויות אדם של פלסטינים בגדה המערבית, ובכך עוברים על "חוק לייהי" האמריקאי. המשמעות בפועל של הדברים היא כי ייאסר להעביר לגדוד סיוע צבאי אמריקאי, וימנעו מחייליו וקציניו לקחת חלק באימונים עם צבא ארה"ב. אם אכן הדבר יקרה, מדובר יהיה בתקדים היסטורי שכן זאת תהיה הפעם הראשונה כאמור שממשלת ארה"ב תטיל סנקציות כלשהן על יחידה צבאית מישראל.
אפקט הפרסום יצר מהלך נגדי שצבר תאוצה תוך שעות. לפחות שתי קבוצות של בוגרי נצח יהודה ותומכי הגדוד הוקמו ברשתות החברתיות בתוך שעות אחדות, אליהן הצטרפו כבר אלפי אנשים שביקשו לתמוך ביחידה, לגייס לה תרומות ולהדהד את הצלחת הלוחמים, בעיקר בלחימה בעזה.
משמעותה המיידית של ההחלטה, לפי האמריקאים, היא הפסקת העברת אמצעי לחימה וציוד מתוצרת ארה"ב לגדוד נצח יהודה. הלוחמים בגדוד משתמשים בנשקי M-16 אמריקאיים ולא בתבור ישראלי, נוסעים בג'יפי האמר ומשתמשים בציוד אישי מתוצרת ארה"ב - וכעת מוטל ספק כבד אם יסופק עוד ציוד זה.
בעמותת נצח יהודה, שמלווה את לוחמי הגדוד ואת אלף החיילים שגדלו בבתים חרדים ומשרתים במסלולים מקבילים בצבא, כמו גם את לוחמי הפלוגות החרדיות בגבעתי ובצנחנים, קיבלו בהלם את ההחלטה. בעמותה הסבירו כי התרומות שמממנות את תקציב העמותה מאפשרות לימודים אקדמיים ללוחמים המשוחררים, את מימון חמש המכינות הקדם-צבאיות לנערים החרדים ואת הסיוע הכלכלי לרבים מהם, וכן בתים למאות החיילים הבודדים החרדים. כעת, חוששים בעמותה, הפרסום ירתיע תורמים שיפחדו להסתבך עם ארה"ב. "היום זה נצח יהודה, מחר זה גולני", אומרים גורמים בצבא.
עו"ד ניק קאופמן, ששימש תובע וסנגור בבית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג וכיום מייצג אנשים וחברות הנתונים לסנקציות של משרד האוצר האמריקאי, מסביר שמדובר במהלך תקדימי מצד מדינה בת ברית, שמהווה "כתם מביש ונקודת שפל עבור צה"ל שפעם היה נערץ בקרב צבאות המערב. המהלך גם מעמיד את הגדוד בחברת גופים מפוקפקים שנמנים עם משרתיהם עבריינים במדים ושנתפסים כמוקצה בקהילה הבינלאומית".
לדבריו, "הממשל האמריקאי 'סימן' את גדוד נצח יהודה כבר ב-2022 לאחר מעצרו של עמאר עבד אלמג'ד אסעד, פלסטיני בן 80 בעל אזרחות אמריקאית, ועקב מעשי ההתעללות שבוצעו בו ושהביאו למותו. מאז יוחסו לגדוד נצח יהודה סדרת מעשים פליליים עד כדי כך שהכוח הצה"לי הזה זכה לתיאור של מיליציה פרטית המורכבת מנערי גבעות על מדים".
עו"ד קאופמן מוסיף ש"היה זלזול בניסיונות של בני בריתנו לשכנע את הממשלה לעקור את התופעה של מעשי ביזה ואלימות בקרב קומץ קטן של חיילים. אוזלת היד הזו פגעה קשות במוניטין של כלל חיילי צה״ל".