אכזבה קשה וכעס בישראל מדוח מזכ"ל האו"ם בנושא אלימות מינית בזמן סכסוך: למרות שלל עדויות וראיות שנאספו והוצגו בדוח על מעשים שבוצעו על ידי מחבלי חמאס, החליט אנטוניו גוטרש שלא לכלול את ארגון הטרור ברשימה השחורה של הגורמים החשודים בביצוע מעשי אלימות מינית.
1 צפייה בגלריה
yk13896825
yk13896825
(גוטרש | צילום: Eduardo Munoz , רויטרס)
בניגוד לדוח של נציגת מזכ"ל האו"ם לאלימות מינית, פרמילה פאטן, אשר הכיר בצורה מפורשת בזיקה שבין מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר לבין מעשי האלימות המינית הקשים שבוצעו בצורה שיטתית ומכוונת בנשים וגברים ישראליים, מזכ"ל האו"ם נמנע מלייחס אחריות לחמאס. נוסף על כך, בשונה מדוח פאטן, שקבע כי קיים חשש ממשי להמשך פגיעה מינית בחטופים ובחטופות הישראלים ודרש את שחרורם המיידי, גוטרש נמנע מקריאה מפורשת ברוח זו. המזכ"ל כן קרא לחקור טענות לאלימות מינית של ישראל נגד עצירים פלסטינים במתקני כליאה.
במשרד החוץ בירושלים הגיבו: "דוח המזכ"ל הוא כישלון נוסף בסדרת המחדלים של מוסדות האו"ם השונים אשר לא הצליחו עד כה לגנות ולו פעם אחת את חמאס. הם הוסיפו חטא על פשע בסירוב להכריז באופן פומבי שחמאס אשר טבח, אנס, פגע פגיעות מיניות וחטף נשים ב-7 באוקטובר ולאחר מכן, הוא אכן ארגון טרור. בניגוד לדוח של פאטן, אשר הכיר בצורה מפורשת בזיקה בין מתקפת חמאס למעשי האלימות המינית הקשים, מזכ"ל האו"ם נמנע מלייחס אחריות לחמאס. הדוח מהווה רוח גבית לטרור ולאלימות".
שר החוץ ישראל כ"ץ אמר: "מזכ"ל האו"ם גוטרש התייצב רשמית לצד אנסי ומרצחי חמאס, כאשר סירב להטיל את האחריות לפשעי המין החמורים המופיעים בדוח פאטן על חמאס ולהכריז עליו כארגון טרור. מזכ"ל האו"ם מתנהג כמו משתפי הפעולה עם המשטרים הרצחניים ביותר בהיסטוריה האנושית. אני משוכנע שאם פשעי המשטר הנאצי היו עולים לדיון במהלך כהונתו, הוא היה מסרב להוקיע גם אותם אם האינטרס הפוליטי שלו היה מחייב זאת. גוטרש הפך את האו"ם למוסד אנטישמי ואנטי-ישראלי קיצוני. כהונתו תיזכר כאפלה ביותר בהיסטוריה של הארגון".
לפני פרסום הדוח, שיגר שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן מכתב לגוטרש. "מבחינתנו, הכללת חמאס ברשימה זו היא תוצאה בלתי נמנעת של דוח פאטן", כתב, "אני קורא לך לבחון מחדש את עמדתך, לכלול את חמאס ברשימה השחורה ובבירור לייחס לו את האחריות ל-7 באוקטובר ואת האלימות המינית שבוצעה בעקבותיו. העובדה שהשליחות של פאטן לא הייתה חקירתית אינה אומרת שמשימה זו לא הצליחה להגיע למסקנות בנוגע לאחריות חמאס על סמך עדויות ממקור ראשון. לכן, לא הגיוני לטעון שאינך יכול לייחס את האחריות לאלימות מינית לחמאס".
ארדן הוסיף: "באשר להאשמות על התנהגות בלתי הולמת כלפי פלסטינים במעצר המוזכרות בקטע הדוח, הן נבדקות על ידי ישראל בהתאם לנהלים. ההאשמות הללו הועלו בניסיון ברור 'לאזן' את הפשעים של חמאס עם התנהגות בלתי הולמת של ישראל לכאורה מסיבות פוליטיות גרידא. האכזריות והאלימות המינית של חמאס הוכחו מעבר לשבריר של ספק. כל ניסיון להשוות את הברבריות המינית של מחבלים להאשמות נגד ישראל שומרת החוק הוא בלתי מוסרי ובזוי".