גינוי חריף של ישראל בעקבות דוח האו"ם על תפקוד אונר"א שכתבה שרת החוץ לשעבר של צרפת קתרין קולונה. הדוח הוגש בסוף השבוע למזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, שקיבל את המלצותיו. דוח ועדת החקירה קבע שישראל לא סיפקה מידע אמין על היקף גורמי חמאס בסוכנות.
בדוח נטען כי המשך פעילות אונר"א חשוב נוכח המצב בשטח. על פי הדוח, חמאס מתפקד בפועל כרשות שלטונית, אך מזוהה כארגון טרור על ידי תורמות רבות ועל כן הניטרליות של אונר"א כה חיונית. בהיעדר פתרון מדיני, נכתב, אונר"א נותרה גורם מרכזי לספק צרכים הומניטריים חיוניים לפליטים בעזה ואינו בר-החלפה.
הבדיקה מצאה כי אונר"א הקימה לאורך השנים מנגנונים שמבטיחים ציות לעקרונות הניטרליות ויש לה גישה מפותחת יותר לניטרליות מאשר לארגונים אחרים באו"ם. "חרף פעולות שכאלה", נכתב, "היו אירועים שבהם הניטרליות אותגרה, למשל כאשר עובדי הארגון הביעו עמדות פוליטיות, כאשר ספרי לימוד פורסמו עם תכנים בעיתיים בבית הספר של הארגון, או כאשר עובדים עם אג'נדות פוליטיות הטילו מורא כלפי הנהלת אונר"א".
הדוח שפורסם מתעלם מהמספרים שמסרה ישראל ביחס להיקף גורמי חמאס באונר"א. נטען כי ישראל לא סיפקה "מידע תומך בנדון". לא הייתה בדוח קריאה מפורשת לפטר עובדים, אלא המלצה שהסוכנות תהיה בקשר יותר טוב עם ישראל. לא הייתה גם התייחסות להפרות הניטרליות במתקנים של אונר"א, כפי שטענה ישראל. המחברת קולונה קראה למחוק מיידית את כל החלקים הבעייתיים בספרי הלימוד של אונר"א.
במשרד החוץ תקפו את הדוח: "ארגון הטרור חמאס חדר לאונר"א בצורה רחבה כל כך, שלא ניתן לומר עוד איפה נגמרת אונר"א ואיפה מתחיל חמאס. עם למעלה מ-2,135 מעובדי אונר"א שהם פעילי חמאס וג'יהאד איסלאמי, וחמישית מהנהלת בתי ספר של אונר"א שהם פעילי חמאס, הבעיה באונר"א היא לא של כמה תפוחים רקובים - זהו עץ רקוב ומורעל ששורשיו הם חמאס. כך לא נראית בחינה אמיתית ויסודית. כך נראה רצון לעקוף את הבעיה ולא לקרוא לה בשמה. ישראל קוראת למדינות התורמות להימנע מהעברת כספים לאונר"א, שכן תרומות אלו יגיעו לחמאס".