כוננות שיא בבירה: שלושה צעירים נפצעו שלשום בבוקר באורח קל מדריסה ברחוב תכלת מרדכי בבירה, סמוך לבית כנסת שאליו הגיעו לתפילה וביעור חמץ. שני המחבלים נמלטו מהמקום אחרי שניסו להשתמש בנשק מאולתר מסוג "קארלו" ללא הצלחה, והשליכו אותו במהלך בריחתם. כשעתיים לאחר מכן הם אותרו בחנות רהיטים סמוכה. ברכבם אותרו גם גרזן, סכינים ותמרים, וייתכן שנערכו לשהות במקום זמן רב.
המחבלים, בני 17 מחברון, נסעו ברכב קיה לבן והגיעו לשכונת רוממה מכביש המנהרות, שם נקלטו במצלמות. הם דהרו בפראות לעבר מתפללים שעמדו ברחוב, דרסו אותם - ואז התנגשו במכונית אחרת. לאחר מכן יצא אחד מהם עם נשק מאולתר, אך לא הצליח לירות בקורבנות גם כשחברו ניסה לסייע לו, ככל הנראה בשל מעצור בנשק.
1 צפייה בגלריה
yk13897370
yk13897370
(זירת הפיגוע בירושלים, שלשום | צילום: ATEF SAFADI - EPA)
עם תחילת המצוד אחרי המחבלים הוזנק לאוויר מסוק שיסייע בחיפושים. בהמשך הגיע לזירה גם המפכ"ל יעקב שבתאי, והמשטרה ביקשה מהציבור לגלות ערנות ולדווח למוקד 100 על "כל אדם חשוד". לפי המשטרה המחבלים נתפסו אחרי שכוחות ימ"ר ירושלים הוכוונו אל המקום שבו הסתתרו.
יהודה, אחיו של אחד הפצועים, סיפר: "קרו לנו ניסים גלויים בערב פסח. באנו לשרוף פה חמץ, פתאום ראינו רכב שמגיע במהירות. המחבל שישב ליד הנהג יצא עם רובה ורצה לירות".
במערכת הביטחון, ובכללה צה"ל והמשטרה, ממשיכים לשמור על כוננות גבוהה גם לקראת ימי חול המועד. בירושלים עצמה, שם מצביעים על "מוטיבציה גבוהה" של ארגוני הטרור, נפרסו אלפי שוטרים - בעוד בעיר מעריכים כי מספר המבקרים יהיה גבוה מבשנים קודמות, בין היתר בגלל הירידה בהיקף הטיסות לחו"ל.
בתוך כך, לאחר 10 ימי מצוד, כוחות ימ"מ עצרו בלילה שבין ראשון לשני את המחבל אחמד דואבשה בן ה-21, שרצח את בנימין אחימאיר בן ה-14 סמוך לחוות מלאכי השלום. המחבל קשר את עצמו לפיגוע בחקירתו הראשונית. ראש מרחב יהודה ושומרון וירושלים בשב"כ התקשר לאביו של בנימין אחימאיר לאחר מעצר המחבל - והודיע לו על סגירת המעגל. האב הודה על הפעילות המאומצת לאיתור המחבל, וסיפר כי הוקל לו לקבל את הבשורה לפני החג.
הפיגוע אירע ביום שישי לפני כשבוע וחצי, אז נעדר הנער לאחר שיצא מהמאחז לרעות את הצאן - ולא שב. גופתו אותרה בצהריים ביום למחרת - באמצעות רחפן שהעלו כוחות הביטחון לאוויר.