ראש השב"כ רונן בר והרמטכ"ל הרצי הלוי הגיעו אתמול בבוקר לקהיר, לפגישה עם ראש המודיעין המצרי, עבאס כאמל. מקור מצרי אמר אתמול ל"ידיעות אחרונות" שנראה שמטרתה המרכזית של הפגישה הייתה להרגיע את הצד המצרי ולתאם עמדות, לקראת פעולה של צה"ל ברפיח.
3 צפייה בגלריה
yk13898568
yk13898568
(מחנה פליטים בדרום עזה, לעזתים שנמלטו מרפיח ומצפון הרצועה | צילום: אי־פי־אי, Mohammed Saber)
ראש המודיעין המצרי, כאמל – מקורבו של נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי – הביע באוזני הרמטכ"ל וראש השב"כ את החשש המצרי מפני "התנפלות" של תושבי עזה על מעברי הגבול לסיני, והסתננותם לשטח מצרים.
על פי המקור המצרי, הרמטכ"ל וראש השב"כ הודיעו שישראל תפעל למניעת בריחת הפלסטינים דרך ציר פילדלפי, שכבר מוקף בעשרות אנשי צבא ומשטרה מצרים, אחרי שמצרים עיבתה את כוחותיה כדי להדק את הסגירה ולמנוע מעבר לשטחה.
על פי התוכנית, הפלסטינים שעברו לרפיח יידרשו לעבור מהאוהלים שהוקמו בשבועות האחרונים, ולא תינתן להם אפשרות להתקרב למעברי הגבול.
3 צפייה בגלריה
yk13898936
yk13898936
רונן בר | צילום: יאיר שגיא
אתמול אמר גורם צבאי בכיר לסוכנות הידיעות "רויטרס" שצה"ל השלים את ההיערכות למבצע לפירוק גדודי חמאס ברפיח. הגורם אמר ל"רויטרס" שכעת, עם תום ההכנות, הפעולה תצא לפועל רק כאשר יתקבל אישור מהממשלה - כשהמשמעות בפועל היא כמובן אור ירוק מקבינט ניהול המלחמה וראש הממשלה בנימין נתניהו, שמדבר כבר חודשים על המבצע ובשבוע שעבר, אחרי שחמאס דחה את הצעת הפשרה האמריקאית במגעים לעסקת חטופים, הבטיח "מכות חדשות" שיונחתו כבר בקרוב על ארגון הטרור.
היום בשעה 15:30 יתכנס הקבינט המדיני-ביטחוני שידון, בין השאר, בפעולת צה"ל שמתוכננת ברפיח והשרים יעודכנו בתוכניות של הצבא. ככל הידוע, הקבינט לא יידרש לאשר החלטות מאחר שהוא כבר אישר את שלבי פעולת צה"ל והסמיך את קבינט ניהול המלחמה להחליט על עיתוי שלבי המלחמה, כולל הפעולה ברפיח. בפועל, הדרג המדיני עדיין לא נתן אור ירוק לצבא להתחיל בפינוי האוכלוסייה ברפיח לקראת פעולה בעיר.
3 צפייה בגלריה
yk13898939
yk13898939
הרצי הלוי | צילום: דובר צה"ל
מבצע ישראלי ברפיח מעורר דאגה רבה בעולם, בעקבות העובדה שכמיליון פליטים מרחבי הרצועה מצטופפים בעיר. בישראל כבר הבהירו שוב ושוב שלפני פעילות שם האזרחים יפונו למקומות בטוחים מצפון לעיר. כעדות להכנות למבצע הפינוי נחשפו אתמול צילומי לוויין של חברת Planet labs - ובהם נראה מתחם אוהלים חדש שנבנה ליד חאן-יונס. לפי הדיווח בסוכנות הידיעות AP, צה"ל אמר שהיה מעורב בהקמת האוהלים.
לפי התוכנית הישראלית, שהוצגה אתמול במשרד המודיעין המצרי, צה"ל נערך להתקדם בשלבים ברפיח, לפי תוכנית חלוקה, ולפני כל התקדמות תימסר הודעה לתושבים הפלסטינים לפנות את המקום, בסיוע צה"ל.
לפי דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל", גורמים מצריים טוענים שישראל תתמקד באזורים שבהם מערכת הביטחון מאמינה שמנהיגי חמאס מסתתרים. לפי אותם גורמים, "הלחימה שם צפויה להימשך לפחות שישה שבועות". גורם ביטחוני ישראלי ששוחח עם העיתון הבהיר: "זה הולך לקרות. תהיה לנו תוכנית מבצעית מאוד הדוקה כי זה יהיה מאוד מורכב (לפעול ברפיח). במקביל, ניתן 'תגובה הומניטרית' למצב".
הדיווחים על הפעולה הקרקעית שמתקרבת גורמים לחשש רב בקרב הפלסטינים שחוסים בעיר. בהודעה שפירסמו החמולות ברפיח, צוין: "אנו מצהירים שלא נעזוב את רפיח בשום פנים ואופן. קיבלנו את ההחלטה למות כאן או לחזור לבתינו כמנצחים, בתום המלחמה. אנו מתפללים בשם כל העקורים ובשם תושבי רפיח שכל כוחות העולם יפעלו בכוח כדי לבלום את התוקפנות, לעצור את מעשי הטבח ולמנוע את אסון רפיח".
החמולות, בסבירות גבוהה מאוד, עדיין נמצאות בקשר עם הנהגת חמאס ומקבלות ממנה הוראות שלא לפנות את האזור כדי שהעקורים יחסמו בגופם את הפעולה הקרקעית שעתידה לצאת לפועל.