שנתיים של עבודה עם מאות שוטרים, שני עדי מדינה ועשרות פעולות ברחבי העולם, הביאו למעצרים וכתבי אישום שמסמנים הפוגה בסכסוך המתמשך בין שני ארגוני הפשע הגדולים במרכז הארץ: פרקליטות המדינה הגישה אתמול לבית המשפט המחוזי בתל-אביב כתב אישום נגד 12 חברים בארגון הפשע של ערן חייא, בגין מעורבותם ברצח שמעון רביבו ובניסיונות הרצח של אלי מוסלי ובן כהן.

בנוסף, הם מואשמים גם בעבירות פשיעה חמורות שביצעו נגד יריבים עבריינים. כאמור, בפרשה גויסו גם שני עדי מדינה - א"א וב"ב - שהיו מעורבים בעצמם באישומים.
הסכסוך בין ארגון הפשע של ערן חייא לזה של האחים יוסי ואלי מוסלי נמשך כבר שנים. אבל בשנה החולפת הוא חזר לרחובות עם שורה של אירועים שכללו השלכת רימוני הלם ומטענים לעבר בתים ובניינים בערים רבות במרכז – באר-יעקב, בת-ים, חולון, ראשון-לציון ופתח-תקווה. לפני שנה, באפריל 2023, נורה למוות העבריין ליאור גרינברג, שמוכר למשטרה כאיש של האחים מוסלי, ודי מהר יוחס החיסול ליריבים: ארגון חייא. בתוך פחות משלושה חודשים הוגש כתב אישום נגד המעורבים ברצח.
עוד באותו החודש נרשם עוד ניסיון של חייא לפגוע בארגון המתחרה. מספר מאנשי חייא הטמינו מטען חבלה מתחת לרכב של מנהיג הארגון המתחרה, אלי מוסלי. המטען לא התפוצץ, ומספר חשודים נעצרו. הניסיונות לפגוע במוסלי נמשכו כל הזמן, ואפילו בינואר השנה, לפי כתב האישום, ניסו אנשיו של חייא לחסל את מוסלי בשתי הזדמנויות לפחות.
אצל מוסלי לא נשארו חייבים, וחודש לאחר מכן, במאי 2023, נרצח ביריות ברוך בורוכוב, איש של חייא שהיה מעורב בהנחת המטען. המשטרה עצרה ארבעה חשודים מהארגון של מוסלי בחשד למעורבות בחיסול, אך הם השתחררו, והחקירה עדיין מתנהלת.

2 צפייה בגלריה
yk13900544
yk13900544
("אין זמן להוריד הילוך". מימין: מפקח אליסף ביתן, רפ"ק אבי גולדשטיין ורפ"ק אמיר בן חקון | צילום: יובל חן)
וזה לא נגמר שם. במסגרת כתבי האישום האחרונים שהוגשו, יש גם התייחסות לניסיון הרצח של "בן כהן הקטן", עבריין בשנות ה-20 לחייו שמזוהה עם ארגון מוסלי. בנובמבר שעבר אשתו איתרה מטען חבלה מתחת לרכבה והזעיקה את המשטרה. מתחת לרכב אותר מטען גדול במיוחד לצד מצלמות וראיות נוספות.
היה גם חיסול שהצליח: הרצח של שמעון רביבו ליד ביתו באור-יהודה באוקטובר. לפי כתב האישום שהוגש אתמול, אנשיו של חייא הטמינו מטען חבלה באופנוע, עקבו אחריו במשך מספר ימים – עד שחיסלו אותו בפיצוץ מבוקר מרחוק.
"מדובר, למעשה, בארגון אחד שהתפצל לפני כמה שנים", מסביר רפ"ק אבי גולדשטיין, מ"מ רמ"פ חקירות בימ"ר תל-אביב, "הייתה עליית מדרגה מאוד רצינית עם החיסולים של בורוכוב וגרינברג. יחד עם רימוני הרסס, המטענים ואירועי הירי, יש כאן כבר פגיעה בתחושת הביטחון של האזרחים. כשמניחים מטען חבלה של קילו או שניים מתחת לרכב - לא מדובר בנזק רק לרכב וליושב בו, זה משהו שיכול לפגוע גם בעוברי אורח ובאזרחים תמימים".

כמו חתונה קתולית

החיסול של גרינברג גרם למשטרה להבין שהיא צריכה לשנות כיוון בפעילות, והיא העלתה הילוך בניסיון להשיג עד מדינה מתוך ארגון חייא, שיסייע להפיל את הארגון ולסיים את הסכסוך האלים. "אנחנו מנסים לגייס עד מדינה רק ברגע שיש לנו בסיס ראייתי מאוד חזק, ואז הנאשם מבין מה צפוי לו במשפט", מסביר רפ"ק גולדשטיין.
"עם השנים אנחנו מפתחים יכולות לראות כבר בחקירה מי פוטנציאלי להיות עד מדינה. לפי התזוזה שלו בכיסא, שפת הגוף שלו, התשובות שלו. כך אנחנו יכולים להסיק מה מצבו ועד כמה הוא מבין את הסיכון שלו", הוא מוסיף, "כשאנחנו מציגים לחשוד את הראיות שיש נגדו, במיוחד אם מדובר באדם שיש לו מה להפסיד, עולה הסיכוי שהחשוד יחתום על הסכם עד מדינה. הכי חשוב – הוא חייב לבטוח בנו, במערכת, כשהוא עושה את המהלך. חלק גם מסתכלים על הסדר עד המדינה כהזדמנות לעשות תיקון ולצאת מעולם הפשע עם דף חדש. לא כולם כאלה, אבל זה קרה בעבר וקורה גם היום".
הניסיונות של המשטרה הצליחו מעל המצופה. בשני בתי כלא שונים שוהים כעת שני עדי מדינה שגויסו מארגון חייא על ידי ימ"ר תל-אביב ומאובטחים ברמה המקסימלית. אחד מהם חשוד במעורבות ברצח וצפוי לבלות זמן רב מאחורי סורג ובריח. השני מעורב ישירות באירועים פליליים חמורים. לאחר שירצו את מאסרם, הם צפויים להיכלל בתוכנית הגנה לעדים ברמת סיכון גבוהה.
רפ"ק גולדשטיין: "הגיוסים פה היו מאוד קשים. אתה מגייס עבריינים מאוד בכירים מתוך הארגון, לחלקם יש דם על הידיים. זה לא פשוט ברמה הביצועית וברמה המנטלית. אלה אנשים שצריכים לעבור צד. גם אני וגם הם יודעים שברגע שהם הולכים על זה – זה כמו חתונה קתולית. אני יכול להגיד לך שזה גם משפיע עליי באופן אישי. אני צריך לדאוג לעד המדינה 24/7. אני חייב להיות שם בשבילו, כדי שלא יהיה לו שבב של ספק או חשש".
לדברי מפקח אליסף ביתן, סגן ראש מחלק נושאי בימ"ר תל-אביב, "היה שיתוף פעולה מצוין בין מספר תחנות. אני לא יכול לשתף יותר מדי על שיטות החקירה והשגת המידע, אבל נעזרנו בתחנות אחרות כדי לבצע תרגילים ולקבל פידבקים שסייעו לנו מאוד. לכל מחלק, תחנה או אגף היתרון שלו שעזר לנו לפצח את המקרה. הסינרגיה איפשרה פעילות מדויקת".

סוכנות ביון לכל דבר

בימ"ר תל-אביב מבטיחים שהארגון של חייא ספג מכה קשה מאוד בעקבות כתבי האישום, ובעיקר בזכות עדי המדינה. "בסופו של דבר, כשאתה מגייס שני עדים שהם בשר מבשרם, העבריינים מבינים שהם פגיעים, הם חשודים וזה מערער אותם. זאת פגיעה קשה מנטלית, לא רק מבצעית. כשאתה מגייס עדי מדינה אתה לומד על הזרוע המבצעית שלהם ועל שיטות הפעולה", מתאר רפ"ק גולדשטיין.
לדבריו, "מדובר בסוכנות ביון לכל דבר, לכל אחד יש את התפקיד שלו והוא לא יודע על התפקיד של האחר. הם ממודרים מהפעילות אחד של השני כדי למנוע סיכונים אם ייעצרו. גם אחד מעדי המדינה, שנחשב לדמות בכירה בארגון, לא ידע על פעילות של אחרים בארגון. עד המדינה השני, שנחשב 'דג קטן', היה מקושר לאירוע נקודתי והביא לנו מידע רב, אך הוא בעצמו לא פגש אפילו את ערן חייא. המידור הוא ברמה שהיית מצפה משירות מודיעין".
מעבר למידע הרב, שסייע בסיכול לא מעט פעולות חבלניות, המשקל הגדול של עדי המדינה בא לידי ביטוי בעימותים עם העצורים האחרים. מפקח ביתן: "אם היית רואה את העימותים שנעשו, היית רואה איך זה משפיע ומה זה עושה לאותם חברי ארגון שרואים פתאום מישהו, בשר מבשרם, שחצה את הקווים ומטיח בהם את החלקים שלהם בעברות. האמוציות שיש בחדר, זאת פשוט תסיסה מטורפת. קודם לכן, מול החוקר, הייתה שמירה על זכות השתיקה והכל שקט ורגוע. פתאום, כשמישהו שהוא מכר טוב שלהם במשך המון שנים נכנס לחדר, הכללים משתנים והכל נהיה אימפולסיבי מאוד ולחוץ מאוד. אז אפשר להבין עד כמה הפגיעה היא עמוקה, זה מערער להם את היסודות הכי בסיסיים".
רפ"ק אמיר בן חקון, רמ"ח מבצעית בימ"ר תל-אביב, אומר כי "בארגונים, המשאב החשוב ביותר הוא לא כסף, אלא המשאב האנושי. כשאתה לוקח מישהו לתוך הארגון שלך, אתה מאמין בו וסומך עליו באופן מלא כמו אח. פתאום, כשנופלים לך לא אחד ולא שניים, זה לא קל למצוא אדם שימלא את המשבצת הזאת. לא מדובר בעברייני צעצוע שאפשר לקחת מהרחוב, לתת לו רכב ולשלוח אותו למשימה. מדובר באנשים שמבצעים פעילויות פליליות מאוד מסוכנות".
כאמור, הפעילות של ימ"ר תל-אביב גרמה לפגיעה קשה בארגון של חייא. "קרוב ל-50 איש שפעלו לפי דבריו של ערן חייא נמצאים מאחורי סורג ובריח", אומר רפ"ק גולדשטיין, "הורדנו להם את הביטחון מאוד, וגם הצלחנו לתפוס חלק מהאמל"ח שהם החביאו בכל מיני מקומות. הכי חשוב, הבנו את שיטות הביצוע שלהם. אנחנו יודעים עליהם המון דברים, כולל איך הם משתפרים עם השנים. זה נזק שלא יהיה קל לתקן".
רפ"ק בן חקון מדגיש כי "זה לא אירוע נקודתי. אנחנו מדברים על שנתיים-שלוש שבכל אירוע שטופל על ידי היחידה אנשים נעצרו ונכנסו לכלא. תוסיף על זה את עדי המדינה ואת אירועי הרצח הקשים – כל זה יוצר בסופו של דבר את יכולת ההרתעה שלנו מול אותם ארגונים, שיחשבו פעמיים. גם אם הם יכולים עדיין להוציא אירוע כזה או אחר, הם יחשבו פעמיים לפני שיוציאו אותו".
בתחילת החודש המשטרה הביאה מכה נוספת לארגון של חייא. רפ"ק גולדשטיין: "באמצעות שיתוף פעולה שלנו עם גופי ביטחון עולמיים, הבאנו למעצר בספרד של אושרי איליין, מהארגון של חייא, על מעורבות ברצח של שמעון רביבו באור-יהודה. אנחנו צופים שספרד תסגיר אותו לישראל ונוכל למצות איתו כאן את הדין. לא משנה לאן הם יברחו, אנחנו נמצא אותם".

המידע שהגיע למלזיה

וכשגולדשטיין מדבר על בריחה לחו"ל, הוא רומז לדיווחים שראש הארגון, חייא, מנהל את הכל ממלזיה. "הוא לא טיפש, הוא מבין שהארגון שהוא בנה במו ידיו מתפורר בזכות הפעולות שלנו, וברח להציל את עצמו ואת מה שנשאר לו. אנחנו נתפוס כל מי שמבצע עברות או מנחה עברות, גם אם זה מרחוק".
לפני כחודש נעצר במלזיה העבריין שלום אביטן, חבר בארגון של מוסלי, שעל פי החשד הגיע למדינה כדי לפגוע בחייא. אביטן נעצר עם שישה אקדחים ויותר מ-150 כדורים, ובהתחלה נטען בדיווחים במלזיה שהוא בכלל סוכן מוסד.
"ידיעות אחרונות" חושפים כעת כי לפי מקורות במערכת אכיפת החוק, המידע שהוביל למעצרו של אביטן הגיע בכלל מישראל. נציגי משטרת ישראל במזרח העבירו לרשויות בתאילנד מידע על נוכחותו של אביטן עם נשק במלזיה. מתאילנד המידע הועבר לגורמי הביטחון במלזיה, שבסופו של דבר עצרו את אביטן. בימ"ר תל-אביב מכחישים קשר למעצר, אך רפ"ק גולדשטיין אומר בחיוך: "אני אשמח שהוא יגיע לארץ, אם תרצו אין זו אגדה".
אתמול, כאמור, הוגשו כתבי אישום נגד 12 "חיילים" של ארגון חייא בגין הרצח של רביבו וניסיונות הרצח של מוסלי ובן כהן הקטן. אבל במשטרה לא ממהרים להכריז על ניצחון. "אנחנו לא יכולים לדעת או להתחייב שכולם ישבו במאסר ארוך, הכל תלוי בפרקליטות. לנו אין יד בזה ואין אפשרות ריאלית להסיק מגמה מסוימת. בכל מה שקשור לבסיס הראייתי – הוא חזק מאוד. בזה אנחנו בטוחים", אומר רפ"ק גולדשטיין.
רפ"ק בן חקון: "האתגר הוא להבין מה חלקו של כל אדם ואדם. בסוף תמונת הרצח ותמונת ניסיון הרצח הן מורכבות מאוד ומחולקות להמון אנשים, האתגר הקשה הוא להבין מה חלקו של כל אחד. כשמבינים את רמת המידור בין המעורבים, מבינים את הקושי".
מפקד מחוז תל-אביב, ניצב פרץ עמר, מוסיף כי "אין ספק שזהו אירוע מכונן בעולם הפשע המאורגן. פעילות זו מצטרפת לרצף של פעילויות משמעותיות בתקופה האחרונה, שבזכותן פיענחנו אירועים וניסיונות רצח רבים בעולם הפשיעה החמורה והמאורגנת. מדובר בפגיעה משמעותית שתוביל לצמצום פעילותם הפלילית לאורך זמן. אני צופה שיחזור השקט והביטחון לרחוב".
למרות התחזית האופטימית, רפ"ק בן חקון מבהיר שהסכסוך בין שני הארגונים לא קרוב לסיום. "גם היום אנחנו משקיעים משאבים ומאמצים על אלו שנשארו בארגון, או בארגון היריב, שיכולים לבצע אירועים פליליים. מעבר להם, העבודה אף פעם לא נגמרת כאן. גם אם המלחמה תשקוט לחלוטין, יש עדיין פעילות עבריינית שאנחנו נטפל בה. אין זמן להוריד הילוך. אם זה לא הם, זאת פעילות אחרת".
ומפקח ביתן מסכם: "אני בספק אם הפעילות של הארגון של חייא תופסק, אבל אנחנו עם יד על הדופק. אנחנו נסכל כל אירוע שינסה לצאת ממנו. למשטרת ישראל יש זרוע ארוכה, ושיתוף פעולה בינלאומי. אנחנו נגיע לכל אחד".