על רקע פעולת צה"ל ברפיח שהולכת ומתקרבת, קבינט ניהול המלחמה שהתכנס אתמול אישר לצוות המשא ומתן בנושא החטופים לקיים שיחות עם משלחת מצרית שתגיע היום לישראל, מתוך רצון אמיתי להגיע לעסקה. בישראל חושבים שלפעולה ברפיח יש חשיבות בהגברת הלחץ על חמאס, ואילו במצרים – שם חוששים מאוד מכניסה ישראלית לרפיח – מנסים לקדם עסקה במטרה לדחות את הפעולה במקום.
צוות המו"מ קיבל אור ירוק להתגמשות ישראלית, כדי שאם יהיה שינוי בעקבות הלחץ הצבאי – תהיה אפשרות להתקדם מהר לעסקה.
1 צפייה בגלריה
yk13900474
yk13900474
(צילום: מוטי קמחי)
ישראל דנה למעשה בעסקה חדשה שמבוססת על התשובה השלילית של חמאס להצעת הפשרה האמריקאית, וטענתו שאין ברשותו 40 חטופים בקטגוריה ההומניטרית שכוללת נשים, חיילות, מבוגרים וחולים. ישראל מציעה שחרור של 33 חטופים – ובהתאם לקצר את משך ההפוגה שתהיה בתמורה. אם תמורת 40 חטופים ישראל היתה מוכנה לשישה שבועות של הפוגה, בהצעה החדשה ההפוגה תהיה קצרה יותר. ישראל גם מביעה נכונות להתגמשות בסוגיית הנסיגה ממסדרון נצרים ולהקדים אותה ביחס למה שהוצע בעסקה שחמאס סירב לה.
גורם ישראלי אמר שישראל רצינית מאוד בכוונה שלה להיכנס לרפיח, אך אם תהיה הצעה אמיתית ולא עוד משחקים של סינוואר – היא תהיה מוכנה לדחות את המבצע, אך לא תתפשר על הפסקת המלחמה.
נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי נאם אתמול, לציון יום השנה ה-42 לנסיגת ישראל מסיני, ואמר: "פעולה ישראלית ברפיח עלולה להביא לשטף מהגרים מעזה לסיני, ואנחנו מתנגדים לכך בתוקף".
שלשום הגיעו ראש השב"כ רונן בר והרמטכ"ל הרצי הלוי לקהיר, ונפגשו עם ראש המודיעין המצרי הגנרל עבאס כאמל, שהציג בפניהם תוכנית מצרית חדשה לשחרור החטופים ולסיום המלחמה, שמורכבת משלושה סעיפים שקשורים זה בזה.
לפי הסעיף הראשון ישראל תתחייב לעצור את כל ההכנות לכניסה לרפיח.
הסעיף השני הוא שחרור כל החטופים הישראלים בשני שלבים, בהפרשי זמן של עשרה שבועות. מצרים לא נקבה במספר החטופים הישראלים (ככל הנראה מספרם לא ידוע למצרים), אך הבהירה כי מדובר בשחרור "כל החטופים" בתמורה לשחרור מאות אסירים פלסטינים. המפתח המוצע הוא 50 אסירים עבור כל חייל חטוף, ו-30 אסירים עבור כל אזרח.
הסעיף השלישי הוא הפסקת אש מלאה למשך שנה, שבה ישראל וחמאס מתחייבים לא לירות ולא להפעיל כלי נשק ביבשה ובאוויר. במהלך הפסקת האש יוכרז על התחלת מימוש מהלכים להקמת מדינה פלסטינית. להכרזה זו יהיו שותפות "פטרוניות" ההסכם: ארצות-הברית, מצרים, ירדן והרשות הפלסטינית. מקהיר נמסר ל"ידיעות אחרונות" ול-ynet שראש השב"כ והרמטכ"ל לא הגיבו לתוכנית שהוצגה להם, אך התחייבו להציג אותה בדיון בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו וקבינט המלחמה.
אתמול, בזמן התכנסות הקבינט, הפגינו משפחות חטופים מול בסיס הקריה בתל-אביב, וקראו לקדם עסקה לשחרור יקיריהן. הסרטון מהשבי שהופץ שלשום, בו תועד החטוף הירש גולדברג-פולין, הוקרן במקום על מסכי ענק. "אתמול נחשפה הקלטה של הירש שבה הוא אמר שהמחיר עבור החטופים הוא הפסקת המלחמה, ושהממשלה לא מעוניינת לשלם את המחיר הזה", אמרו בני המשפחות. "כמה אפשר להמשיך לספר לציבור שיש משהו יותר חשוב ודחוף מכך? הגיע הזמן להצביע עבורם ברגליים".
מי שכבר אתמול, אחרי פרסום פרטי ההצעה המצרית, הביע התנגדות נחרצת אליה היה שר האוצר בצלאל סמוטריץ' שצייץ ברשת X: "זו למעשה הצעת כניעה מוחלטת של ישראל וניצחון מוחלט של חמאס. סכנה קיומית למדינת ישראל. לא יהיה. נקודה".
אתמול פירסמו מנהיגי 17 מדינות, וארצות-הברית בראשן, הצהרה משותפת שקוראת לחמאס לשחרר את החטופים ולסיים את המשבר בעזה. מדובר במנהיגי מדינות שאזרחיהן נחטפו ומוחזקים על ידי חמאס: ארגנטינה, אוסטריה, ברזיל, בולגריה, קנדה, קולומביה, דנמרק, צרפת, גרמניה, הונגריה, פולין, פורטוגל, רומניה, סרביה, ספרד, תאילנד, בריטניה וארה"ב. "יש אמת אחת ברורה", אמר אתמול פקיד בכיר בממשל האמריקאי. "חמאס מחזיק חטופים, משחרר סרטונים שלהם ומסרב לאפשר לחטופים לחזור למשפחותיהם. אם הוא יעשה את זה, המשבר יסתיים. זו דרך ברורה מאוד".
"סינוואר הוא בסופו של דבר האיש שאומר 'כן' או 'לא', והוא אמר 'לא'", הוסיף הבכיר האמריקאי. "יש עסקה שפוגשת כמעט את כל הדרישות של חמאס - כולל נושאי מפתח, ומה שהם צריכים לעשות זה לשחרר את הקטגוריה ההומניטרית. יש נתיב לשחרור החטופים, שישה שבועות של הפסקת אש, ואז עסקה נוספת".
אתמול הודיע דובר הפנטגון, פטריק ריידר, שארצות-הברית החלה בבניית הרציף הימי מול חופי רצועת עזה. בחודש שעבר נשלחה לאזור הספינה האמריקאית "גנרל פרנק ס. בסון", ספינת תמיכה לוגיסטית שנשאה את הציוד להקמת הרציף. לדברי ארה"ב, מטרת הרציף לאפשר העברת סיוע הומניטרי חיוני לרצועה.