באוקראינה ממתינים בקוצר רוח להגעת האספקה הצבאית במסגרת חבילת הסיוע הצבאית האמריקאית שאושרה בקונגרס, ובינתיים נמשכים חילופי המהלומות בין אוקראינה לרוסיה, שמתמקדים בניסיונות לפגוע בתשתיות האנרגיה.
1 צפייה בגלריה
yk13901077
yk13901077
(אזרחים תופסים מחסה מההפצצות בקייב | צילום: רויטרס, Alina Smutko)
אתמול בלילה תקפה אוקראינה באמצעות עשרות כטב"מים כמה מתקני תשתיות אנרגיה בתוך שטח רוסיה. משרד ההגנה הרוסי מסר כי 66 כטב"מים אוקראיניים תקפו באזור החבל המנהלי קרסנודאר בדרום-מערב רוסיה. הרשויות בחבל ציינו כי יורטו כטב"מים בלפחות שלושה אזורים בחבל וכי לא היו נפגעים, אך פרצו שריפות כתוצאה מנפילת הכטב"מים. מתמונות וסרטונים שפורסמו, נראה שהכטב"מים דווקא הצליחו לפגוע בבתי הזיקוק בסלאביאנסק-על-קובאן, אך לא ברור מה היקף הנזק ועד כמה נפגעה פעילותו.
עוד מסר משרד ההגנה הרוסי כי שני כטב"מים נוספים יורטו בשמי חצי האי קרים. לאחר כמה ימי רגיעה, חידשה גם רוסיה את תקיפותיה בעומק אוקראינה. צבא אוקראינה הודיע כי הצליח ליירט כ-21 מתוך 34 טילים ששיגרה רוסיה לעבר מתקני אנרגיה ותשתיות בשלושה מחוזות: דנייפרופטרובסק במזרח המדינה, ואיוונו-פרנקיבסק ולביב במערב אוקראינה.
האירועים הללו מתרחשים, כאמור, בצל הציפייה האוקראינית להתחיל לקבל בימים הקרובים את הרכיבים הראשונים של חבילת הסיוע הצבאית האמריקאית שאושרה בסנאט בשבוע שעבר, ושהנשיא ביידן חתם עליה בבית הלבן כדי שאפשר יהיה להתחיל להעבירה לאוקראינים. הצבא הרוסי ממשיך בניסיונות לדחוף מערבה בחזית המזרחית, בין השאר לכיוון העיירה צ'אסיב יאר, מערבית לבחמוט במחוז דונייצק, תוך ניצול המחסור החמור בארטילריה אצל הכוחות האוקראיניים. ההנחה הרווחת, ולמעשה ההערכות בקרב בכירי הצבא האוקראיני, הן שמתקפה רוסית משמעותית צפויה בשבועות הקרובים, בניסיון לפרוץ את קווי ההגנה האוקראיניים לאורך החזית הארוכה.
האוקראינים משקיעים בחודשים האחרונים בהיערכות הגנתית כולל בניית קווי הגנה, ביצורים ומכשולים. אישור חבילת הסיוע הצבאית האמריקאית אמנם משפר כמובן את יכולת העמידה האוקראינית, אך כשלעצמה היא איננה פותרת בעיות אחרות בסיסיות - ברור כעת שגודל האוכלוסייה, כלכלתה, מלאי החומרה הצבאית והבסיס התעשייתי-ביטחוני של רוסיה עולים בהרבה על אלה של אוקראינה, אפילו כשהיא נתמכת על ידי ארה"ב, אירופה, ובעלות ברית אחרות. אחת הבעיות הגדולות של אוקראינה היא מחסור בכוח אדם. הגיל הממוצע של חיילי אוקראיני כעת בחזית הוא 43. לרוסים יש יתרון גדול בכוח אדם, אך מצד שני רבים מהחיילים שמתגייסים שם תמורת הטבות כלכליות משמעותיות לא מאומנים מספיק, או כמעט לא מאומנים בכלל.