מחאת הסטודנטים נגד המלחמה בעזה התפשטה בסוף השבוע לעוד אוניברסיטאות ברחבי ארה"ב, כשלחלק מהמקומות נשלחו שוטרים עם ציוד לפיזור הפגנות. באוניברסיטת קולומביה, שם מתרחשת כבר ימים המחאה הסוערת ביותר, נמשך המשא ומתן עם המפגינים בניסיון לשכנע אותם לפרק את עיר האוהלים שהקימו בתוך הקמפוס.
2 צפייה בגלריה
yk13901190
yk13901190
(שני צידי המחאה: אוהלים ותמונות חטופים באוניברסיטת קולומביה | צילום: SPENCER PLATT / GETTY IMAGES)
הוועד המנהל של האוניברסיטה קיבל ביום שישי החלטה להקים ועדה שתבחן את ההחלטות שקיבלה הנשיאה, מינוי שאפיק, לטיפול במחאה – כולל הזעקת משטרת ניו-יורק, שעצרה למעלה מ-100 מפגינים לאחר שורה של עימותים. למרות שהאוניברסיטה קבעה שוב ושוב דד-ליין לפיזור המאהל, זה לא קרה עד כה ושלשום נראה שהאוניברסיטה מתקפלת. לסטודנטים נשלח מייל שבו נכתב כי החזרת המשטרה לשטח הקמפוס "בשעה זו" לא תועיל. עוד נאמר במייל: "אנחנו תומכים בשיחות שמתקיימות עם הסטודנטים שמנהיגים את המאהל".
אלא שנציגי המפגינים אמרו באותו יום כי המו"מ עם ראשי האוניברסיטה הגיע למבוי סתום, בין היתר מאחר שהם לא נענו לדרישה העיקרית שלהם: לפרסם את תיק ההשקעות של האוניברסיטה ולהפסיק את כל ההשקעות בחברות ישראליות וביצרניות נשק שמספקות אותו לישראל.
2 צפייה בגלריה
yk13901193
yk13901193
אוקסיו־קורטז באוניברסיטת קולומביה | צילום: REUTERS/Mike Segar
מי שנמצאת במרכזה של מחלוקת היא חברת הקונגרס הדמוקרטית הקיצונית אלכסנדריה אוקסיו-קורטז, שהגיעה לקמפוס, עודדה את ראשי המחאה ואחר כך ביקרה את הנהלת קולומביה על "ההחלטה המחרידה לשלוח את משטרת ניו-יורק, עם היחידות בעלות המוניטין האלים ביותר, לטפל בתלמידיה". מפקד מחלקת שוטרי הסיור של ניו-יורק, ג'ון צ'ל, יצא מיד להגנת אנשיו: "אל תפני את התסכול והייאוש שלך לעיר ניו-יורק", אמר, "אני מוחה על הדיבור האנטישמי ומלא השנאה ועל השפה השפלה שבה השתמשת כלפי השוטרים שלנו. קולומביה החליטה לחייב את תלמידיה לעמוד בחוקי בית הספר. הם משלמים עכשיו על מעשיהם ומבינים שיש להם השלכות – דבר שכנראה לא קרה מעולם לילדים האלה. אני בטוח שתסכימי שעלינו להקנות להם את כישורי החיים היקרים הללו".
בסוף השבוע נשלחו שוטרים לקמפוסים נוספים, ביניהם אוניברסיטאות אינדיאנה, טקסס, אוהיו-סטייט וקונטיקט, וביצעו עשרות מעצרים. שוטרים אף פינו מאהל בקמפוס של אוניברסיטת נורת'איסטרן בבוסטון לאחר שלטענת ראשי האוניברסיטה, "להפגנה חדרו מעוררי מהומות מקצועיים שאינם קשורים לאוניברסיטה ונשמעו קריאות אנטישמיות, כולל 'להרוג את היהודים'“. בדנבר, קולורדו, עצרה המשטרה 40 מפגינים באשמת הסגת גבול.
המצב מתחיל להוות בעיה של ממש לאור טקסי סיום השנה המתוכננים לחודש הבא. אוניברסיטת דרום קליפורניה כבר הודיעה כי היא מבטלת את טקס הסיום שלה, שנקבע ל-10 במאי, לאחר שיותר מ-90 מפגינים נעצרו בקמפוס. למעלה מ-65 אלף סטודנטים ואורחים אמורים היו להשתתף בטקס.