בשלב זה עדיין לא ברור אם קיים איום ממשי בהוצאת צווי מעצר נגד בכירים ישראלים, או שמדובר בדרמה שמועצמת משיקולים פוליטיים, אך בישראל לא לוקחים סיכון. בצוות הישראלי שמטפל בתביעות בינלאומיות מזהירים שבכירים יתוודעו לצווים רק כשיהיו בחו"ל, ללא אזהרה מוקדמת — ובישראל פועלים מאחורי הקלעים כדי למנוע תרחיש כזה.
פנינו לבית הלבן בשאלה האם נתניהו הביע חשש בפני הנשיא ביידן מהוצאת צווי מעצר וביקש את התערבותו? דובר במועצה לביטחון לאומי מסר בתגובה: "לבית הדין הבינלאומי הפלילי אין סמכות שיפוט במצב זה ואיננו תומכים בחקירתו". במילים אחרות – הבית הלבן מודיע רשמית שלדעתו אין לבית הדין סמכות להוציא צווי מעצר נגד ההנהגה הישראלית.
ובכל זאת, לשכת רה"מ מתדרכת בשבוע האחרון עיתונאים, לפיהם בישראל נערכים לאפשרות ממשית שבית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג, ה-ICC, יוציא בזמן הקרוב צווי מעצר נגד רה"מ נתניהו, שר הביטחון גלנט, הרמטכ"ל הלוי ופוליטיקאים ישראלים בגין פשעי מלחמה.
אך האם מדובר בחשש ממשי או בהיסטריה מדומה שמועצמת משיקולים פוליטיים כאלה ואחרים? בכירים שעימם שוחחנו הודו שאין מידע ממשי כזה והחשש מבוסס על "שמועות שיש רצון פלסטיני שהתובע הכללי של בית הדין הפלילי בהאג, קארים חאן, יבקש להוציא צווים. מכאן ועד כוונה להוציאם המרחק גדול מאוד".
אפשר להניח בזהירות שקארים חאן לא היה הולך למהלך דרמטי כזה בלי אור ירוק, גם אם לא פורמלי, משני גורמים: ממשלת בריטניה והממשל האמריקאי. אולם רק בימים האחרונים דווח שממשל ביידן הקפיא את כוונתו להטיל סנקציות נגד גדוד "נצח יהודה". הדבר מלמד שממשל ביידן מוכן להסתפק בהתחייבויותיה של ממשלת ישראל לטפל בהפרות של הדין הבינ"ל.
האם סביר שממשל ביידן יקפיא סנקציות נגד יחידה בצה"ל – אך יפקיר את נתניהו, גלנט והרצי הלוי לצעד שישים סוף לתוכניות הגרנדיוזיות שלו לנורמליזציה בין ישראל לסעודיה ו? והאם סביר שבשבוע שבו נתניהו הולך כברת דרך לקראת ממשלת בריטניה, ומסכים לביקור מדגמי של שופטים בריטים אצל אסירי הנוח'בה – בריטניה תיתן אור ירוק לקדם צווי מעצר נגד ההנהגה הישראלית?
מקורות בכירים בצוות המטפל בתביעות הבינלאומיות בבתי המשפט בהאג מותחים ביקורת נוקבת על ה"היסטריה" שמקרינה סביבת ראש הממשלה. לדבריהם יש חשש מתמיד מאז שהמלחמה פרצה שיינקטו צעדים נגד פוליטיקאים וקצינים, אך אלה לא ננקטו עד היום.
עם זאת כדאי להתייחס ברצינות לאיומים כאלה, ולכן ישראל פועלת באינטנסיביות מול גורמים בארה"ב ובאירופה כדי ליירט הסלמה בצעדי בית הדין.