רצף חריג של צווי מעצר מנהליים, לתקופות של בין שלושה חודשים לחצי שנה, נחתמו שלשום על ידי שר הביטחון יואב גלנט נגד חמישה פעילי ימין קיצוני. חלק מהעצורים נשואים ואבות לילדים ובהם גם נער כבן 16.
החמישה נעצרו שלשום בידי כוחות של ימ"ר ש"י. על פי החשד, הם היו מעורבים בפעילות אלימה נגד פלסטינים. הפעילים מוכרים מאירועי עבר ואף היו עצורים לתקופות שונות.
הרקע למעצרים הוא אירועי הפשיעה הלאומנית שהתרחשו לפני כשבועיים, אז נערכו החיפושים אחר הנער בנימין אחימאיר ז"ל שנרצח. לפי גורמי ביטחון, חלק מאותם עצורים מנהליים מעורבים לכאורה בתשתית שחוללה את הפרעות באותו סוף שבוע. חלקם חשודים גם בהשתייכות לתשתית שביצעה את התקיפה של צלם "ידיעות אחרונות" ו-ynet שאול גולן.
במהלך אותו סוף שבוע, עם היוודע דבר הירצחו של הנער, החלו אנשי ימין קיצוני בפעולות אלימות בכפרים פלסטיניים, בהם אל-מוע'ייר, דומא וקוסרא. הם הציתו בתים וכלי רכב, העלו באש רכוש, יידו אבנים ותקפו באלימות פלסטינים. בסך הכל התרחשו אירועים אלימים בעשרה כפרים פלסטיניים ביהודה ושומרון. 26 בתים נשרפו וארבעה פלסטינים נהרגו.

1 צפייה בגלריה
yk13900535
yk13900535
צילום: יאיר שגיא
(יאיר שגיא)
מנגד, טוענים במאחזי הגבעות כי מדובר במעצרים נגד פעילים שלקחו חלק בחיפושים אחר הנער אחימאיר ז"ל, וכי מדובר בכלי שאינו דמוקרטי. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר תקף את ההחלטה: המתיישבים הללו נתונים לטרור פלסטיני, אבל שר הביטחון הופך את הקורבן לאשם".
העצורים מיוצגים על ידי עורכי דין מארגון חוננו. שמואל (זנגי) מידד, מנכ"ל חוננו, אמר: "הממשלה שברה שיא היסטורי של מעצרים מנהליים ליהודים. לאן נוליך את הבושה?".
בתוך כך, ארה”ב שקלה להטיל סנקציות נגד חמש יחידות בצה”ל בגין הפרת זכויות אדם ביהודה ושומרון. כך אמר אתמול סגן דובר מחלקת המדינה. לדבריו, נגד ארבע מהן הוחלט שלא להטיל סנקציות ולגבי החמישית - גדוד נצח יהודה - טרם התקבלה הכרעה סופית.
בתדרוך לעיתונאים אמר סגן הדובר, ודנט פאטל, ש”מצאנו חמש יחידות ישראליות שאחראיות להפרות בוטות של זכויות אדם. מדובר בתקריות שהתרחשו הרבה לפני 7 באוקטובר ואף אחת מהן לא התרחשה בעזה. ארבע יחידות נקטו צעדים נגד המעורבים, וזה מה שאנחנו מצפים. לגבי היחידה הנותרת, אנחנו ממשיכים במו”מ עם ממשלת ישראל”.