בצל ההכנות לפעולה ברפיח, ולפני שהתקבלה תשובת חמאס להצעה המצרית, אמר אמש גורם ישראלי ל”ידיעות אחרונות” כי הצבא שחרר חלק מכוחות המילואים שיועדו למבצע ב”מעוז האחרון של חמאס” בדרום רצועת עזה.
המהלך מגיע בצל ההערכות שההחלטה על יציאה לפעולה ברפיח תלויה כעת בהצלחת המגעים לעסקה, וכשבמקביל בכירים בישראל מבהירים שוב ושוב שלמרות התנגדות בינלאומית למבצע הצבאי המתוכנן הוא ייצא לפועל. ראש הממשלה בנימין נתניהו הצהיר אתמול כי מבצע שכזה ייעשה בין אם תושג עסקה מול חמאס ובין לאו, ומתעקש שישראל לא תסכים לסיום המלחמה.
אבל לפי הדיווחים הזרים, ישראל כן הסכימה לדון בהפוגה ממושכת. ב”וול סטריט ג’ורנל” דווח אמש כי לפי המתווכים בין ישראל לחמאס, בארגון הטרור הביעו חשש שההצהרות של הבכירים הישראלים בימים האחרונים מעידות על כך שבכוונתם להמשיך בפעולות צבאיות - למרות שלפי הדיווח ישראל הציעה “תקופה של שקט ממושך” בתמורה לשחרור חטופים.
אתמול פירסם העיתון הלבנוני "אל-אחבאר", המזוהה עם חיזבאללה, את נוסח ההצעה בת שלושת השלבים לעסקת שחרור חטופים שהעבירה מצרים להנהגת חמאס בסוף השבוע - ואת התיקונים שארגון הטרור דרש.
לפי ההצעה, בשלב הראשון, שיימשך 40 ימים, תהיה הפסקת אש זמנית בין הצדדים וצה"ל ייסוג מזרחה מאזורים צפופים ברצועה, לאזור קרוב לגבול הישראלי בכל הרצועה (למעט בקעת עזה). בנוסף, כך דווח, תהיה הפסקה של טיסות מעל הרצועה למשך שמונה שעות ביום, ועשר שעות בימי שחרור חטופים.
עוד דווח כי חמאס ישחרר לפחות 33 חטופים חיים, בהם נשים, ילדים (מתחת לגיל 19), מבוגרים (מעל גיל 50), חולים ופצועים. ישראל, כך נכתב, תשחרר בתמורה 20 אסירים פלסטינים מתחת לגיל 19 ואסירות על כל חטוף שישוחרר, על סמך רשימות שמסר חמאס. לא יאוחר מהיום ה-16 לשלב הראשון, יחלו דיונים עקיפים בין הצדדים בדבר הסכמה על ההסדרים הנדרשים להחזרת ה"שקט בר-קיימא" ברצועה. בשלב זה יחלו הארגונים הבינלאומיים והאו"ם במתן שירותים הומניטריים בכל הרצועה, ובשיקום התשתיות (חשמל, מים, תברואה, תקשורת וכבישים) בכל הרצועה. עוד נכתב בסעיף זה כי תהיה הקלה על הכנסת אספקה וסיוע הדרושים להקמת מחנות מחסה לקליטת עקורים שאיבדו את בתיהם במהלך המלחמה, ושהחל מהיום ה-14 יורשו מספר מוסכם של "אנשי צבא" (מחבלים) פצועים לעבור במעבר רפיח כדי לקבל טיפול רפואי.
בשלב השני, שיימשך 42 ימים, יושלמו ההסדרים הנדרשים להחזרת ה"שקט בר-קיימא" ברצועה, והכרזה על כניסתו לתוקף לפני תחילת חילופי שבויים בין הצדדים - כשישראל תקבל את כל החטופים הגברים שנותרו בחיים (אזרחים וחיילים, מעל גיל 19 - ולמעשה כל החטופים שנותרו), בתמורה למספר מוסכם של אסירים פלסטינים - וכמו כן "נסיגה מלאה" של צה"ל מרצועת עזה.
גורם בחמאס אמר לעיתון הקטארי "אל-ערבי אל-ג'דיד" כי בארגון הטרור מעוניינים שישראל תביע את נכונותה ל"נסיגה מלאה" בשלב השני, ולא "נסיגה הדרגתית", לצד "נכונות להחזרת כל העקורים ללא התנגדות ישראלית ולמתן ערבויות נאותות להפסקת אש". אותו גורם אמר כי "חמאס, לאחר התייעצות עם שאר סיעות ההתנגדות והנהגת ההתנגדות ברצועת עזה, הביע התנגדות לנוסח בדבר נכונות הצבא לנסיגה הדרגתית מרצועת עזה".
בשלב השלישי, שיימשך גם הוא 42 ימים לפי הדיווח, יוחלפו גופות הישראלים שנמצאות ברצועה בתמורה לגופות מחבלים פלסטינים לאחר זיהוי. בנוסף, תחל תוכנית שיקום הרצועה לחמש שנים, שתכלול בניית בתים, מתקנים אזרחיים ותשתיות.