בשבוע שעבר פנו בני משפחות שכולות במכתב לשר הביטחון, יואב גלנט, וביקשו ממנו שביום הזיכרון הקרוב, נושאי הנאומים בטקסים יהיו אלו שאיבדו את יקיריהם מאז 7 באוקטובר, ולא פוליטיקאים. החלטה טרם התקבלה בנושא, אך אתמול פירסם משרד הביטחון את שיבוץ שרי הממשלה וחברי הכנסת שנכון לעכשיו אמורים לנאום בטקסי יום הזיכרון בבתי העלמין הצבאיים.
בכל שנה משבצת מזכירות הממשלה את נציגי הממשלה והכנסת לנאום בטקסי יום הזיכרון בבתי העלמין הצבאיים. על-פי כללי הטקס, לא ניתנת במה לנאומים של נציגי המשפחות. השנה מבקשות המשפחות להימנע מהפיכתם של בתי הקברות הצבאיים לזירות עימות עם נאומים של נציגי ציבור, על רקע מחלוקות פוליטיות.
1 צפייה בגלריה
yk13906659
yk13906659
(צילום: אבי מועלם, קובי קואנקס, אלכס קולומויסקי)
גם בשנה שעברה, על רקע המהפכה המשפטית, השתתפות השרים בטקסים לוותה בסערה גדולה ובהתנגדות של בני המשפחות השכולות, ובחלק מבתי העלמין נרשמו תקריות מאוד קשות שגלשו לאלימות. השנה, אחרי מחדל 7 באוקטובר, חוששים בני המשפחות השכולות מאירועים קשים בהרבה.
על פי רשימת השיבוצים שפורסמה, ראש המשלה נתניהו ישתתף בטקס הממלכתי בהר הרצל; השרה מירי רגב – חולון; השר עמיחי אליהו – טבריה; השר משה ארבל – צפת; השר אוריאל בוסו – פתח-תקווה; השר איתמר בן גביר – אשדוד; השר יואב בן צור – הר הזיתים בירושלים; השר ניר ברקת - עוספיה; השרה מאי גולן – רמלה; השר יצחק גולדקנופף – דימונה; השר יואב גלנט – קרית שאול; השרה גילה גמליאל וגם השר אלי כהן – אנדרטת הבדואים בצומת המוביל; השר בני גנץ – ראש-העין; השר אבי דיכטר – אשקלון; השר יצחק וסרלאוף – נהריה; השר מיקי זוהר – קרית-גת; השר חילי טרופר - בנימינה; השר יריב לוין – מגדל העמק; השר יעקב מרגי – באר-שבע; השר אופיר סופר – ראש-פינה; השרה עידית סילמן – רחובות; השר בצלאל סמוטריץ' – כפר-סבא; השר מאיר פרוש – אילת; השר שלמה קרעי – נתיבות; סגן השר משה אבוטבול – נס-ציונה; סגן השר יעקב טסלר – עפולה; סגן השר אורי מקלב – בית ג'אן. ראש האופוזיציה יאיר לפיד ינאם בראשון-לציון וח"כ גדעון סער בפרדס-חנה.
"אני לא רוצה שמישהו מהדרג המדיני או הפוליטי בכלל יתקרב", אמר גלעד, אביו של רס”ן שגיא גולן (30) ז”ל, שנפל בקרב על בארי שבוע לפני שהיה אמור להתחתן עם בן זוגו עומר. "קיבלנו בשבעה ובשלושים הרבה תמיכה מלא מעט חברי כנסת. קיבלנו חיבוק גדול. מהקואליציה לא קיבלנו תמיכה. לא היה נציג שבא ואמר מילה. שום דבר. חברי כנסת היו. קואליציה? שום דבר".
אילנה קמינקא, שאיבדה את בנה סגן ינאי קמינקא (20) ז"ל בקרב על הבסיס בזיקים, כתבה לשר גלנט: "בחצי שנה האחרונה לא ראיתי את המנהיגות בארץ. הם לא היו איתי לפני האבל ולא איתי כעת. לא הגיע אליי שום נציג ממשלה. נציגי הצבא כל הזמן כאן איתנו, אבל המערכת הממשלתית: אפס. ביום כל כך כואב אני זקוקה לחמלה, לתמיכה ולחיבוק. ואת זה אני לא יכולה לקבל מאנשים שאני לא בוטחת בהם".
אייל, אביה של סמלת רוני אשל ז"ל (19), אמר: "יש חברי כנסת ראויים, אך בסוף, ההנהגה שלנו, יחד עם המערכת הצבאית, כשלה. הנוכחות של חלק מחברי הממשלה עלולה לפגוע במשפחות. אני חושב שהם לא ראויים".
לא כל שרי הממשלה שובצו לטקסים. השרים ישראל כ"ץ וחיים כ"ץ לא הוצבו בטענה שהם כהנים; השר דודי אמסלם נוסע מדי שנה לטקסים של חברים שנפלו במלחמה והיו איתו בגדוד וכן שני בני משפחה שנפלו בצבא; שר החינוך יואב קיש ישתתף באופן פרטי בטקסים של חבריו שנפלו במסגרת שירותו הצבאי; השרה אורית סטרוק משתתפת כמדי שנה בטקס בבית העלמין הצבאי ביישוב היהודי בחברון; והשר עמיחי שיקלי ישתתף בטקס האזכרה לחללי מח"ל (מתנדבי חו"ל).