ביקור תשיעי מאז פרוץ המלחמה: מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן הגיע אתמול לישראל, ונפגש עם נשיא המדינה יצחק הרצוג, ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט וראש האופוזיציה יאיר לפיד. בפגישתם בלשכת רה"מ בירושלים, בלינקן ציין את השיפור בהזרמת הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה, והדגיש בפני נתניהו את "החשיבות של האצת הזרמת הסיוע אף יותר, ושימור הקצב הזה".
מחלקת המדינה האמריקאית ציינה בנוסף כי בלינקן הביע פעם נוספת את התנגדותה של ארה"ב לפעולה ברפיח. במקביל, מלשכת רה"מ נמסר כי נתניהו אמר לבלינקן שהמבצע ברפיח "אינו מותנה בדבר", וכן כי הוא לא יקבל עסקת חטופים שכוללת את סיום המלחמה. בנוסף, בלינקן אמר בשיחותיו בישראל כי אם לא תהיה הפסקת אש בעזה - הסיכוי לנורמליזציה עם סעודיה יהיה נמוך.
1 צפייה בגלריה
yk13906014
yk13906014
(בלינקן משוחח עם מפגינים למען שחרור החטופים, אתמול | צילום: אי־פי, Oded Balilty)
מחוץ למלון שבו שוהה בלינקן בתל-אביב הפגינו עשרות בקריאה לשחרור החטופים. הוא יצא אל המפגינים, ואמר להם כי "המטרה - להביא את יקיריכם הביתה - עומדת בלב כל הדברים שאנחנו מנסים לעשות, ולא ננוח עד שכולם יחזרו הביתה". בלינקן הוסיף כי "יש כרגע על השולחן הצעה חזקה מאוד. חמאס צריך להסכים לה".
ראש האופוזיציה לפיד התייחס בפגישתם למו"מ על עסקת חטופים, ואמר לבלינקן כי "אין לנתניהו שום תירוץ פוליטי לא ללכת לעסקה. יש לו רוב בעם, יש לו רוב בכנסת ואם צריך - אדאג שיהיה לו רוב בממשלה. חייבים להחזיר אותם הביתה. כל שעה קריטית".
בפגישתו עם הרצוג אמר בלינקן כי "אנו נחושים להשיג הפסקת אש שתחזיר את החטופים הביתה, ולהשיג אותה עכשיו". הוא הדגיש כי "הסיבה היחידה שעסקה לא תושג היא בגלל חמאס. יש הצעה על השולחן, וכפי שאמרנו - בלי עיכובים, בלי תירוצים. עכשיו זה הזמן. עם זאת, גם כשאנחנו פועלים בנחישות בלתי פוסקת להשיג את הפסקת האש שתחזיר את החטופים הביתה, עלינו להיות ממוקדים גם באנשים בעזה שסובלים מהאש הצולבת שחמאס יצרו. הסיוע שהם צריכים: האוכל, התרופות, המים, המחסה, הם במחשבות שלנו ובעבודה שאנחנו עושים".
בהמשך, סיירו גלנט ובלינקן בקיבוץ ניר עוז שבעוטף עזה ובמעבר הסחורות "כרם שלום". בסיום הפגישה במעבר, שבה נכחו בין היתר הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי ומנכ"ל משרד הביטחון אייל זמיר, אמר גלנט: "אנחנו נחושים לעשות כל פעולה על מנת להחזיר את חטופינו בחזרה אל ביתם - זה נכון ערכית, זה נכון מוסרית וזוהי מטרת מלחמה מוצהרת".
במקביל, גורם ברשות הפלסטינית אמר ל"ידיעות אחרונות" כי יו"ר הרשות אבו-מאזן סירב לפגוש את בלינקן מאחר שהוא "כועס עליו". לדברי הגורם, "בכל פעם שבלינקן מבקר ברמאללה הוא מבטיח הבטחות שהוא אף פעם לא מקיים, ולכן אבו-מאזן ביקש לא לתאם שום פגישה איתו. הוא רצה להביע את מחאתו על אי-קיום הבטחות מהעבר, במיוחד בעת הזו". עם זאת, הגורם הדגיש כי "היחסים עם האמריקאים לא במשבר".