במרוץ שמנהלים כל הגורמים הפוליטיים והביטחוניים בישראל נגד הכללתם במחנה "הקונספציה" שקדמה לטבח 7 באוקטובר, ליו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן יש קלף משמעותי ביד: מסמך מפורט שהכין כשר הביטחון לפני שמונה שנים שבו הזהיר כבר אז מפני התרחיש.
בריאיון לפודקאסט הפוליטי של ynet "120 ואחת", בהגשת מורן אזולאי, הוא מדבר על האדישות שבה קיבל רה"מ בנימין נתניהו את ההתרעות שהשמיע, על הסיבה שבגינה לא הצטרף לקבינט אחרי פרוץ המלחמה, ועל החיבורים הפוליטיים האפשריים ליום שאחרי הממשלה הנוכחית.
1 צפייה בגלריה
yk13906121
yk13906121
(ליברמן בהקלטת הפודקאסט | צילום: יובל חן)
בדצמבר 2016 הכין ליברמן, שר הביטחון דאז, מסמך בן 11 עמודים שנקרא אז כמדע בדיוני, והזהיר מפני חדירה המונית של מחבלי חמאס מעזה, כיבוש יישובים בעוטף וחטיפת אזרחים. על כך הוא אומר כעת: "מעולם לא היה מחסור בחומר מודיעיני. קיבלתי חומר מאמ"ן, משב"כ, מהמוסד, מהמל"ל, ומשהו לא הסתדר לי. אמרתי ליאיר קולס, שהיה המזכיר הצבאי שלי, שאני רוצה חומר גולמי, לא ניתוחים. כשראיתי את החומר הגולמי המסקנות שלי היו הפוכות מכל מה שנאמר.
"אפילו ב-6 באוקטובר אמרתי ב'ידיעות אחרונות' שאנחנו כרגע במצב יותר גרוע מלפני יום הכיפורים. כל השבוע האחרון לפני המלחמה ניסיתי להזהיר, כולל סיור עם גדי ירקוני באשכול. כל הדברים האלה מתועדים, כולל סרטונים של 'אנחנו נמצאים בגבול, אין פה חיילים'. בשבוע האחרון לפני פרוץ המלחמה שלוש פעמים ניסיתי להתריע. אנשים היו נעולים בקונספציה. הכניסו לעצמם לראש שחמאס מורתע ואין לו עניין בהסלמה".
זה אומר שאם נתניהו היה רואה חומר גולמי ולא את הניתוחים, יכול להיות שהכל היה נראה אחרת?
"הוא ראה את החומר".
הוא ראה את החומר הגולמי?
"מסרתי לו ביד את המסמך הזה. גם לו, גם לרמטכ"ל דאז גדי איזנקוט, גם לראש אמ"ן דאז הרצי הלוי. גם דרשתי שהמסמך הזה יעלה בקבינט וכל חברי הקבינט העדיפו לבטל אותו בהינף יד".
יצא לך לדבר עם נתניהו בארבע עיניים ולהגיד לו "אתה מפספס פה אירוע גדול"?
"לא שיחה אחת. היו שתיים ושלוש. אמרתי שאנחנו חייבים לפעול, ושהם בונים עוד מפלצת, עוד דגם של חיזבאללה. חייבים לטפל כשעוד ניתן לטפל במחיר זול יחסית. אגב, לא רק אני. ראיתי את יורם כהן ונדב ארגמן שדיברו איתו על סיכול ממוקד של כל ראשי חמאס. הוא מרח. פשוט מריחה".