"לא היה אדם אחד שהגיע אליי והתלונן שהיחס והשירות של המשטרה במחאה בקפלן היו לא ישרים או לא הגונים כלפיו", אומר ניצב פרץ עמר, מפקד מחוז תל-אביב במשטרה. "ואם יש כאלה שנתקלו בזה, אני מזמין אותם להגיע ולהתלונן בפניי".
5 צפייה בגלריה
yk13907964
yk13907964
"לסגור את איילון בגלל 4,000 – 5,000 מוחים? לא רק שזה לא מידתי, זאת שערורייה"
(ניצב פרץ עמר | צילום: דנה קופל)
כבר כמעט שנה שניצב עמר מפקד על מחוז תל-אביב. הוא נכנס לתפקיד בשיאה של המחאה נגד המהפכה המשפטית, אחרי שהמפקד הקודם, ניצב (דימוס) עמי אשד התפטר, לטענתו בגלל שהשר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, לא אהב את מדיניותו המכילה מול ההפגנות נגד המהפכה המשפטית. "אני ועמי אשד אנשים שונים בתפיסה ובהבנה המקצועית שלנו", מסביר עמר בראיון בלעדי ל"ידיעות אחרונות" ול-ynet, שבו הוא מדבר, בין השאר, גם על הקשר שלו עם השר לביטחון לאומי, על הבקשה לחקור את חברת הכנסת (העבודה) נעמה לזימי, על אלימות משטרתית כלפי המפגינים וגם על המפכ"ל המיועד.
היו כל מיני פרסומים שאתה "הוצנחת" לפקד על מחוז ת"א, כי אתה "יס מן", של השר בן גביר. "לצערי, אני פוגש את זה כמעט בכל שידור בטלוויזיה, כי זה טוב להם פוליטית ומשרת את הנרטיב. זה ממש לא הגון מה שעושים, אבל אני לא יכול לשלוט במה שאומר הכתב. מבחינת ההגינות, כל האמירות האלה אין להן בסיס והן באות לפגוע בי. אני מניח שבחרו בי בשל הניסיון הרב שלי והבשלות האישית והמקצועית. היה קונצנזוס לגביי למעלה, וכשקוראים לך לדגל קשה לסרב, במיוחד כשהצורך מוגדר כהכרחי על ידי הארגון והמשרד. ראיתי בזה הצעה מאוד מפרגנת, כשבאים אליך ומבקשים ממך לבוא לתל-אביב, לפקד בפעם השלישית על מחוז".
5 צפייה בגלריה
yk13907986
yk13907986
"שונים בתפיסה ובהבנה המקצועית שלנו". ניצב עמי אשד | צילום: יאיר שגיא
בעבר הכחיש ניצב עמר שיחות ופגישות עם בן גביר. הפעם הוא קצת יותר פתוח בנושא: "יש לי מפגשים קבועים עם השר בביקורים שלו כאן במחוז, שהם כמובן מאושרים על ידי לשכת המפכ"ל. יש גם שיח עם השר. אבל אם אתה מתכוון לזה שהוא מרים אליי טלפון ואומר לי מה לעשות – אז אני אומר לך שלא. הוא קובע את המדיניות ברמת המאקרו דרך המפכ"ל, וזה יורד בצורה די סדורה מהמפכ"ל למפקדי המחוזות והלאה".
לא ניהלת איתו, בנוגע למחאות, שיחה שהמפכ"ל לא היה מעורב בה? "בוודאי שלא. הוא עושה את זה דרך המפכ"ל. למה הוא צריך לעשות את זה דרכי? בכל מה שקשור לתל-אביב, הוא לא מתערב לי בהפגנות. אני מאשר את התוכניות".
ואם הוא יתערב בנושאים כמו פינוי נתיבי איילון או דברים אחרים שקשורים למחאות? "אם הוא יתקשר לגבי משהו שלא נראה לו בסדר, הוא יתקשר למפכ"ל ולא אליי. מאז שאני פה, וזה כמעט שנה, הוא לא התקשר אליי כדי לדרוש לפתוח או לסגור את איילון".
גם את הביקורת החריפה שיש מי שמותחים במשטרה כלפי בן גביר, שלפיה הוא פועל מהבטן ולא מהראש ושאין לו אסטרטגיה לטווח הארוך, ניצב עמר שולל: "בן גביר הביא למשטרת ישראל לא מעט משאבים. נכון לעכשיו, השר רק נתן וקידם את המשטרה, ואני לא רואה איפה יש פה בעיה. אני אישית לא מכיר החלטות שנשלפות מהבטן, אני מכיר דיוני עומק שהשר עושה".
5 צפייה בגלריה
yk13907896
yk13907896
"השר הביא למשטרת ישראל לא מעט משאבים". ניצב עמר עם בן גביר | צילום: הרצל יוסף

לא מקבל מדורות ענק בכבישים

מדי שבת, ב-16:00 אחר הצהריים, מקפיד ניצב עמר להתייצב בצומת קפלן בתל-אביב. "אני באופן אישי מתדרך את המפקדים לפני כל מחאה", הוא מדגיש. "למה אני עושה את זה? כדי להיות יותר מדויק ומאוזן. מצד אחד שלא יפרו את כל הכללים ותהיה התפתחות של אנרכיה, אבל מצד שני לתת להם יכולת להביע את העמדות שלהם. יש פה עשרות מחאות שמתקיימות מדי שבוע".
טענות לאלימות משטרתית בהפגנות, ניצב עמר דוחה בתוקף: "מצאנו פה ושם כל מיני דברים שצריך לשפר ולהתנהל אחרת, אבל לא תקיפות אלימות ולא שימוש בכוח מופרז. אם אני אאתר שימוש בכוח מופרז, אני אעביר את זה בעצמי למח"ש ולא אחכה למתלונן. אני רוצה משטרה ערכית, ישרה והגונה. כשאני בא למחאה, אני יודע שאני בא לשרת את הציבור, לא משנה מי הוא".
גם תיעודים של מעצרים אלימים, דחיפות או אפילו הצלפה במפגינים לא משכנעים את עמר: "ברוב המקרים, כשאתה רואה סרטון, זה תלוי באיזו זווית אתה משדר אותו. אני יכול להביא את אותו סרטון, לשדר אותו בדרך מסוימת ובדרך אחרת ולקבל שתי תובנות שונות לחלוטין. מהניסיון שלי בתל-אביב, כשבאו ואמרו ששוטרים השתמשו בכוח, ראינו את השימוש בכוח בזווית מסוימת, וראינו בסוף את החקירה של מח"ש ומה היו התוצאות שלה".
על התקרית שבה פרש משטרתי הצליף בשוט לעבר מפגינים הוא סירב להרחיב, כי האירוע נמצא בחקירה. "בנוהלי המשטרה", הוא אומר בכלליות, "בנסיבות מסוימות, כמו אם הסוס נמצא במצב לחוץ בגלל התנהגות של מפגין, יש סמכות לרוכב-פרש להשתמש ביתרת המושכה כדי לנער את אותו אדם שמציק לסוס. אם הוא לא היה עושה את זה, והסוס היה מתפרע ודורס 10–15 מפגינים וחלילה היה פוגע בהם פגיעה קשה מאוד – היו באים בטענות לפרש שלא פעל על פי הנוהל".
5 צפייה בגלריה
yk13907952
yk13907952
אם הסוס היה פוגע קשה ב־ 15-10 מפגינים, היו באים בטענות לפרש". ההצלפה במפגינה | צילום: מתוך הרשתות
כמה ימים אחרי הראיון הגישה המחלקה לחקירות שוטרים כתב אישום נגד הפרש שהצליף במפגינה.
בעבר התבטא ניצב עמר בחריפות נגד חסימות כבישים, וגם היום הוא מחזיק באותה עמדה: "לחסום כביש ולהצר את תנועת הציבור באופן שלא מאושר על ידי המשטרה זה לא לגיטימי. אפשר למחות בכל מקום במדינה, אבל לא איפה שכלי רכב עוברים מצפון לדרום".
אבל גם חסימות כבישים מתואמות הוא לא ממהר לאשר בכל מקום – כמו למשל חסימת נתיבי איילון. "אין לי צל של ספק שלחסום את נתיבי איילון זה נחשב לסטטוס, אבל אם ככה, אז אולי נסגור את הכניסות לבתי החולים ולא נאפשר לאף אחד להגיע לקבל טיפול רפואי?" הוא שואל בציניות. "השאלה היא אם זה דבר נדרש, אם זה עומד באיזונים שמדברים עליהם בכל מה שקשור לחופש הביטוי, חופש התנועה וחירותו של אדם. אני חושב שאם אני סוגר את קפלן ובגין, שהם כבישים מאוד מרכזיים בתל-אביב, זה באיזשהו מקום נמצא באמצע. אבל לסגור את איילון בגלל 4,000–5,000 מוחים? לא רק שזה לא מידתי, זאת תהיה שערורייה כי כמות הנפגעים גדולה בעשרות מונים מכמות המפגינים. הבערת המדורות הגדולות האלה שם, זה משהו שאפשר לקבל? לטעמי, אי-אפשר לקבל את זה. זה מסוכן מאוד. זה דבר שיכול חלילה להוביל לפגיעה באנשים ואפילו לעלות בחיי אדם".
לאחרונה ביקשה המשטרה לפתוח בחקירה נגד ח"כ (העבודה) נעמה לזימי, שתועדה משתתפת בהבערת מדורה באחת ההפגנות. "היא מצולמת מדליקה מדורה ומתועדת מבצעת עוד עבירות", מתאר ניצב עמר. "רואים את החלק שלה במדורה – היא מדליקה אותה בתוך ההמון. אם היא הייתה אזרח פרטי, הייתי חוקר אותה בלי לבקש אישור מאף אחד".
לא הייתה בקשה של מישהו לפתוח בחקירה נגדה? "ממש לא. אני אגלה לך סוד: אני אפילו לא יזמתי את הבקשה לחקור אותה. אני, כמפקד מחוז, לא התערבתי. אני לא מכיר אותה בכלל ולא יודע מי זאת. יש פה גופי חקירה, ואחרי שהם איתרו והעבירו את הבקשה הם עידכנו אותי, כי בכל זאת, זה משהו שיש בו היבט ציבורי. אבל אין פה שום דבר פוליטי. זה קשקוש. למרות שנוח לכולם לצייר את זה פוליטית".
5 צפייה בגלריה
yk13907953
yk13907953
"מתועדת מדליקה מדורה ומבצעת עוד עברות". ח"כ נעמה לזימי בהפגנה | צילום: מתוך הרשתות
לא רק על המדורות הוא כועס. גם את הטענות לגבי אלימות, הוא מפנה כלפי המפגינים:
"לקחת ניידת משטרה ולטלטל אותה? זה לגיטימי? זאת פגיעה בסמל שלטוני שאי-אפשר לעבור עליה לסדר היום. הרכב הזה נמצא כדי למנוע מחבל שירוץ להמון ויהרוג אנשים. אז מה אתם מטלטלים אותם? אנשים לא מבינים, מתלוננים 'מה הבאתם לנו 600–700 שוטרים? פתאום יש אנשים עם רובים'. אני לא יודע לאבטח בלי רובה. גם כשאתה נכנס לקניון, למאבטח יש נשק.
"יש לנו שוטרים שעושים את הבלתי ייאמן, כבר שנה שהם נמצאים פה כל שבת, עוזבים את הבית בשביל עבודה שוחקת בצורה לא רגילה. יש לי הערכה מאוד גדולה למה שהם עושים, ומאוד חבל לי וכואב לי שקומץ של אנשים 'מתלבשים' על שוטרים מסוימים ועושים להם שיימינג. איזו לגיטימציה יש לקבוצה קטנה להשפיל שוטר, להכפיש אותו, לצייר כתובות גרפיטי על הקירות ולהפיץ תמונות קבל עם ועולם בגלל שהוא בא לשמור עליהם ולאבטח אותם? מי שיפגע בשוטר, יתקוף אותו פיזית, יכפיש אותו בצורה פלילית, אני לא אוותר לו – אבוא איתו חשבון ואלך איתו עד הסוף".

בין אום אל-חיראן ללשכת המפכ"ל

המעבר של ניצב עמר למחוז תל-אביב הגיע במהלך כהונתו כמפקד מחוז הדרום, כהונה שזכתה לביקורת מצד תושבי הדרום שטענו שהוא הפקיר אותם לפשיעה הבדואית. עמר דוחה את הטענות: "במהלך כהונתי כמפקד מחוז דרום פשיעת הבדואים לא רק שלא עלתה, אלא ירדה. הוספנו כוח אדם, אמצעים ויכולות, הגדלנו משמעותית את מספר המעצרים וביצענו פעולות רבות לשיפור הביטחון".
אחת הפרשות המרכזיות בתקופתו במחוז דרום הייתה הירי ביעקוב אבו-אלקיעאן, אחרי שדרס למוות שוטר במהלך פינוי מבנים בלתי חוקיים באום אל-חיראן. בתחילה נטען שמדובר בפיגוע, אך בהמשך טענו בשב"כ שאבו-אלקיען לא היה מחבל, וראש הממשלה, בנימין נתניהו, אף התנצל בפני המשפחה.
למרות ההתנצלות של נתניהו, ניצב עמר מתעקש שמדובר בפיגוע: "האירוע, כפי שהוא בא לידי ביטוי, מצטייר ממש כמו אירוע פיגוע, שמישהו התכוון לפגוע באנשי כוחות הביטחון. הוא ביקש לפגוע בטור של שוטרים שבאו לאבטח את האכיפה, הוא ירד בצורה מתוכננת, מכוונת, ורצה לפגוע בקבוצת השוטרים. הוא פגע בשניים – אחד נהרג והשני נפצע קשה.
"הוא הוזהר על ידי השוטרים שאיבטחו את הפעילות, הם דפקו לו על הפח, ירו לו יריות באוויר, ירו לתוך הרכב, אבל הוא סירב לעצור. במקום לעצור, הוא האיץ ופגע באנשים. יש פה מקרה קלאסי, ברור, בעיניי הוא לא משתמע לשתי פנים. בשורה התחתונה מי שקובע את גורל התיק זו משטרת ישראל, כמובן בפיקוח של פרקליטות המדינה. מפכ"ל המשטרה דאז, רוני אלשיך, קבע שהוא מחבל, ובינתיים אף אחד לא קבע קביעה אחרת. מה קרה בהמשך? היו פה הרבה מאוד לחצים מכל מיני כיוונים, אבל באופן אישי אני אומר לך שזאת הייתה פגיעה מכוונת".
לאחרונה הודיע השר לביטחון לאומי על המועמד שלו לתפקיד המפכ"ל הבא, סגן המפכ"ל, ניצב אבשלום (אבשי) פלד. ניצב עמר לא מכחיש לרגע שגם הוא כיוון לתפקיד: "אין קצין משטרה היום בכזה דרג שלא רוצה להיות מפכ"ל. כשאתה מפתח קריירה במשטרה, כמו בכל מקום אחר, אתה רוצה להגיע לראש הפירמידה. אני חושב שאבשי הוא קצין ותיק וראוי, בוותק דומה לשלי, ואני אעשה הכל לסייע לו כדי להצעיד את הארגון קדימה. ארגון כמו המשטרה צריך אדם ותיק ומנוסה".
ומה איתך, התאכזבת? "אני כרגע ממ"ז (מפקד מחוז – א"ק) תל-אביב וממשיך להיות ממ"ז תל-אביב. איפה שאני יכול להשפיע אני אמשיך להשפיע בארגון. חשובים לי ביטחון המדינה והארגון עצמו. כל השאר אלה דברים שיבואו בזמנם".
פורסם לראשונה: 00:00, 03.05.24