אזרח סעודי, שביקר לאחרונה את קרובי משפחתו בכלא, דיווח על "מספר גדל והולך של עצירים פוליטיים ברחבי הממלכה". זאת בעקבות הנחייה תקיפה של כוחות הביטחון, לנהל מעקב אחרי בלוגרים ולעצור כל מי שיתבטא נגד נורמליזציה עם ישראל. יש לציין כי בסעודיה אסור לארגן או להשתתף בהפגנות רחוב, ומי שמנסה לארגן "התקהלות" נזרק מיד לבית הסוהר באשמת "חוסר נאמנות לשלטון".
באופן רשמי, מציג השליט מוחמד בן סלמן תמיכה ברשות הפלסטינית ברמאללה ואף אירח בשבוע שעבר את היו"ר אבו-מאזן. במקביל, הוא יוצא נחרצות נגד איסלמיסטים קיצוניים, בראשם חמאס, הג'יהאד האיסלאמי של עזה, ותנועת האחים המוסלמים של מצרים. בן סלמן גם הבהיר לבכירי הממשל האמריקאי ולנציגי השלטון המצרי שסעודיה לא מתכוונת לממן את הבנייה מחדש של עזה. סעודיה גם לא שלחה מטוסי סיוע עמוסים במזון תרופות ושמיכות כמו שעשו מדינות ערביות אחרות והסתפקה בהעברת 400 מיליון דולר "בלבד" לאונר"א ‑ סכום סמלי עבורה ‑ שיועד "רק לטובת התושבים".
1 צפייה בגלריה
yk13907651
yk13907651
(מסר לאזרחים. בן סלמן | צילום: רויטרס)
אין נתונים מדויקים על מספר העצורים בין מתנגדי הנורמליזציה עם ישראל בסעודיה, אבל אזרח אנונימי טוען כי "מדובר ב-400 גברים לפחות". לטענתו, רבים אחרים הוזהרו שאם יצאו נגד עמדת בית המלוכה בעניין הקשרים עם ארצות-הברית, ועם ישראל, הם צפויים למעצר מיידי.
ארגוני זכויות אדם ודיפלומטים זרים, שנזהרים מחשיפה כדי לא להסתכסך עם השלטונות, מצביעים על גל מעצרים חדש שנחשף משיחות עם אזרחים. הטענה הרשמית בסעודיה היא כי המעצרים מתבצעים משיקולי ביטחון, ושהבכירים חוששים שהפגנות בעד חמאס ונגד מצוקת האזרחים בעזה, עלולות להתחבר לבעיות הפנימיות בתוך סעודיה ולשמש תירוץ להשמעת ביקורת בוטה נגד ארמון המלוכה.
בין היתר, מדווח אתר החדשות האמריקאי "בלומברג" על מעצרו של מנהל בכיר בחברה כלכלית העוסקת ב"חזון 2030", בבת עינו של מוחמד בן סלמן, לאחר שכתב פוסטים נלהבים מדי בזכות חמאס. גם איש תקשורת סעודי שכתב כי "אסור לסלוח לישראל לעולם" נשלח לאחרונה לכלא. עצור נוסף, לפי רשת "בלומברג" הוא איש עסקים שקרא להחרים מסעדות מזון מהיר, כמו קנטקי פרייד צ'יקן ורשת המבורגרים אמריקאית, "בגלל הנחישות האמריקאית לשכנע את הממשל הסעודי לעשות נורמליזציה עם "הישות הציונית".
ואפרופו בכירי השלטון הסעודי, החל מיורש העצר בן סלמן הפסיקו לכנות את ישראל "הישות הציונית", והבהירו לעורכי עיתונים ולמגישי החדשות בטלוויזיה שמדובר ב"מדינת ישראל" וכי "אין להשתמש בביטויים קלוקלים אחרים, שבהם משתמשים ארגוני הטרור וראשי כתות איסלאמיות".
שלטונות סעודיה לא מסתירים את גל מעצרי "המתנגדים הפוליטים". זאת, לפי ההערכות, כדי להעביר מסר לאזרחים, שלא להתערב במדיניותו של אם-בי-אס היוצא בהדרגה נגד איראן, למרות שהוא מחזיק שגריר סעודי בטהראן, מצמצם קשרים עם סין, והולך "אול אין" עם האמריקאים, בידיעה ברורה שה"עסקה" תחייב אותו להתקדם לנורמליזציה עם ישראל.
ג'יין קינינמונט, מומחה נסיכויות המפרץ וסעודיה מסביר ל"בלומברג" ש"ריאד רצינית בנושא הנורמליזציה עם ישראל". גם בכירים סעודים שאיתם שהתכתבתי ביממה האחרונה מסבירים ש"המלחמה בעזה לא שינתה את תוכניותיו של אם-בי-אס, רק הרחיקה את המועד". קינינגמונט גם מגלה ש"הסעודים רוצים מאד לבקר בישראל, ורוצים, במקביל, שהישראלים יבקרו בריאד, כשהמלחמה בעזה תשנה כיוון. הסעודים", הוא מדגיש, "לא רוצים להיראות פרו-פלסטינים. זאת ממש לא תפיסת העולם שלהם".