בתחום מוצרי הצריכה והמזון הספקים לא צופים שחורות. "יש אלטרנטיבות לטורקיה, גם אם המחיר יתייקר ועדיין לא ברור בכמה", אומר אילן שבע, מנכ"ל ובעלי ביכורי שדה, יבואנית ומשווקת הירקות והפירות הגדולה בישראל, שהיא גם יבואנית עגבניות מטורקיה.
1 צפייה בגלריה
yk13908385
yk13908385
("יש אלטרנטיבות מכל אירופה". חנות מוצרי חשמל | צילום: גיא לוי)
שבע: "מ-7 באוקטובר והמכה שחטפה החקלאות בעוטף יש התעוררות גדולה אצל החקלאים. עובדים זרים חוזרים, חקלאים קיבלו פיצוי ומענקים מהמדינה, ואני רואה לפי היקף השתילות החדשות שלא יהיה מחסור בעגבניות. אנחנו כבר חודש לא מייבאים עגבניות מטורקיה. 'ביכורי שדה' נערכת לחקלאות ישראלית עם תוכנית שתילות וגידולים. נקודת האור בחרם היא שמגדלי הירקות הישראלים יחזרו לגדל כי לא יהיה עליהם איום של עגבנייה טורקית זולה".
עודד גורי, מנכ"ל חברת גורי, יבואנית מוצרי טואלטיקה ניקיון ומזון, אומר גם הוא שיש פתרונות. "דברתי עם ספקים מטורקיה ואף אחד לא באמת יודע מה קורה. אנחנו מייבאים מטורקיה מגבונים, סבונים, שמן זית ועוד. בשבוע הבא היו צריכות לצאת אלינו שתי מכולות של שמן זית טורקי. לא ייגרם לנו נזק בעקבות החרם, כי יהיו פתרונות אחרים. לדוגמה, יבוא ממזרח ארופה, אבל אין ספק שיהיה יקר יותר. הרבה שמן זית מגיע מטורקיה, וכעת נצטרך להביא שמן מספרד שמחירו יקר יותר בכ-20%. זה רק עניין של מחיר ".
איך ישפיע החרם על תחום מוצרי החשמל? יורם בדש, מנכ"ל מחסני חשמל: "החרם מטורקיה לא מהותי לנו, כי יש אלטרנטיבות מכל אירופה. אז לא ימכרו מכונות כביסה מטורקיה, אלא מפולין וסין. לא מדובר במכשירים שאין להם תחליף. ההיצע בישראל בענף החשמל והאלקטרוניקה לבית מאוד מגוון. יש בינתיים מלאים והצרכנים נמצאים אחרי הקניות הגדולות לבית שמאפיינות את חג הפסח. אני לא בטוח שבהכרח החרם יביא לעליית מחיר משמעותית, כי גם היום רוב מוצרי חשמל לא מגיעים מטורקיה".