בעת שמשלחת חמאס וראש ה-CIA ויליאם ברנס שוהים במצרים: ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס אמש התייעצות ביטחונית בהשתתפות ראשי מערכת הביטחון והשרים יואב גלנט ורון דרמר שבה אושררה החלטה שהתקבלה בסוף השבוע בקבינט המלחמה שלא לשלוח בינתיים צוות מו"מ לקהיר. בדיון, אליו לא זומנו השרים בני גנץ וגדי איזנקוט, הוחלט שמשלחת תצא רק אחרי שחמאס יחזיר תשובה שתעיד שעסקה היא לא תנאי לסיום המלחמה.
בדיון, סברו שר הביטחון גלנט והרמטכ"ל הרצי הלוי כי אין לשלוח את המשלחת משום שבתרחיש זה ישראל עלולה להצטייר כמי שמסרבת לעסקה גם בתרחיש שבו חמאס ישיב בשלילה. זאת, בעוד שראש המוסד דדי ברנע סבר שיש נימוקים לכאן ולכאן והשר רון דרמר סבר שיש לשלוח את הצוות לקהיר. באשר להחלטה שלא להזמין את השרים גנץ ואיזנקוט לישיבה, מסרה לשכת נתניהו: "להבדיל מקבינט המלחמה שמתכנס בתדירות גבוהה, חיתוך מצב לא מחייב זימון של שרי קבינט".
1 צפייה בגלריה
yk13909179
yk13909179
(צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
במהלך השבת פירסמה לשכת נתניהו שתי הודעות בשם "גורם מדיני" שהכחישו דיווחים על התקדמות ואופטימיות שיצאו מהתקשורת הערבית. "בניגוד לפרסומים, ישראל בשום פנים ואופן לא תסכים לסיום המלחמה כחלק מהסכם לשחרור חטופינו", אמר נתניהו על פי ההודעה הראשונה בעת הרגעים הגורליים לקיום העסקה. "כפי שהחליט הדרג המדיני, צה"ל ייכנס לרפיח וישמיד את גדודי חמאס הנותרים בה - בין אם תהיה הפוגה זמנית לשחרור חטופינו, ובין אם לאו".
השר בני גנץ לא אהב את ההודעה שיצאה מלשכת רה"מ ופירסם הודעה שבה תקף: "מציע ל'גורמים המדיניים' ולכלל מקבלי ההחלטות להמתין לעדכונים רשמיים, לנהוג בקור רוח ולא להיכנס להיסטריה משיקולים פוליטיים".
בלשכת רה"מ לא הסתפקו בזה ובמוצאי שבת פירסמו שוב הודעה בשם "גורם מדיני" שבה נכתב בין היתר: "עד רגע זה חמאס לא ויתר על דרישתו לסיום המלחמה, ובכך הוא מסכל את האפשרות להגעה להסכם".
בישראל המתינו אמש לתשובה הרשמית של חמאס כשהערכה שהציגו גורמים מדיניים הייתה פסימית. זאת, לצד הערכות שגם אם התשובה תהיה חיובית היא תכלול שורת תנאים שישראל מסרבת להיענות להם כמו הפסקת הלחימה. בכירים בממשלה הסבירו שבעצם הודעותיו לצד ההערכות הפסימיות, מנסה נתניהו להצטייר בקרב תומכיו הפוליטיים כמי שמנע עסקה "מופקרת" ולהכין את הקרקע לפעולה במרחב רפיח.
מנגד, בכיר אמריקאי העריך אמש בשיחה עם "ידיעות אחרונות" כי עסקת החטופים תצא לפועל. "יש הרבה מאוד לחץ על הקטארים. חמאס הוציא סרטונים של בני ערובה, כלומר ברור שהם לא רוצים שישראל תיכנס לרפיח", הסביר. "חמאס מנסה להעלות את המחיר. לביבי יש את הפוליטיקה שלו. אנחנו מנסים לרבע את המעגל".
גם בכיר מצרי הביע אופטימיות זהירה בשיחה עם "ידיעות אחרונות". לדבריו, משלחת חמאס הביאה תשובה לא מלאה, "אבל בהחלט אפשר להתקדם". עוד העריך הגורם המצרי: "יכול להיות שברגעים הבאים יגיע גורם אמריקאי בכיר וינסה לאחוז את נתניהו בכתפיים. יכול להיות שבמצרים יצליחו להפיק מחמאס התחייבות עוד יותר רחבה. אנחנו יודעים שישראל לא מאמינה לחמאס, אבל ארה"ב, מצרים וקטאר יושבות חזק על משלחת חמאס. לא ייתנו לה להתחמק".
במהלך סוף השבוע צוטטו מקורות מצריים בערוצים ערביים שונים שהבהירו כי חלה התקדמות במשא ומתן, וכי קהיר הגיעה לנוסחה מספקת שהוצגה לשני הצדדים וחמאס קיבל אותה באופן עקרוני. למעשה, ככל שמתגבר השיח על פעולה צבאית ברפיח, מצרים, החוששת מפעילות כזו, מגבירה את המאמצים כדי להגיע לעסקה ומייצרת שיח חיובי סביב המשא ומתן.
על פי חלק מהדיווחים הערביים, חמאס ויתר על תנאי הפסקת האש הקבועה בשלב הראשון של ההפוגה - תוך מתן ערבויות מצד המתווכות. למעשה, לפי הדיווחים הללו, ארגון הטרור מסכים לצאת לדרך עם השלב הראשון של העסקה, שכולל שחרור 33 חטופים, ולדון בהמשך בפרטי השלב השני - שכולל את שחרור יתר החטופים, והפסקת אש קבועה שלה ישראל עדיין מסרבת. זאת, בניגוד לדיווח שפורסם מאוחר יותר ב"אל-ג'זירה" לפיו מקור בכיר בחמאס דחה אפשרות של הגעה להסכם ללא הפסקת הלחימה.
פורסם לראשונה: 00:11, 05.05.24