"לאחר יותר מ-200 ימים ולילות של חיפושים, דאגות, תפילות ודמעות של רבבות עם ישראל, התבשרנו בצער רב, כי בננו היקר והאהוב אליקים שלמה, ה' יקום דמו, איננו בין החיים, ועל פי ממצאים שהתגלו כעת, קיבלנו הודעה רשמית על מותו על קידוש השם". זו ההודעה הכואבת שפירסמה שלשום משפחת ליבמן מקריית ארבע, אחרי שהתברר שבנה, אליקים (23), שהיה אחד המאבטחים במסיבת הנובה ברעים בשבת הארורה והוגדר מאז כחטוף, נרצח ב-7 באוקטובר אחרי שפינה והציל את חייהם של פצועים רבים.
על פי המידע שנמסר למשפחה, שרידי גופתו של בנם נקברו בטעות בבית העלמין בחולון בקברה של ויקטוריה גורלוב (23), שהיא ובן זוגה אלכס סמוילוב ז"ל, שימשו גם כן כמאבטחים במסיבה ונרצחו.
3 צפייה בגלריה
yk13909007
yk13909007
(פינה והציל פצועים רבים. אליקים ליבמן ז"ל)
תהליך איתור גופתו של ליבמן נמשך בחודש האחרון, אחרי שקצינים מפלוגת סריקות וחקירות של גדוד יחידת הקבורה הצבאית (יק"פ 156) של פיקוד דרום ניתחו ממצאים מזירת הטבח. במהלך החקירה פתח ארגון זק"א תל-אביב - בשיתוף משרד הדתות, משרד הבריאות והמכון לרפואה משפטית אבו-כביר - כמה קברים נוספים, כדי לבדוק אם נקברו בהם בשוגג שני אנשים.
מאז 7 באוקטובר התגלו כבר כמה מקרים שבהם נקברו בטעות כמה נרצחים יחדיו, כמו אריק פרץ ובתו רות ז"ל, שגופותיהם התגלו בקבר אחד. כך היה גם במקרה של שני גבאי ז"ל, שבני משפחתה סברו במשך 47 ימים שבתם חיה ומוחזקת בידי מחבלי חמאס.
3 צפייה בגלריה
yk13909009
yk13909009
הכתובות שהשאירו אחיו של ליבמן, שלחמו ברצועה
גבאי, שסיימה לימודי משפטים והתמחתה במשרד יוקרתי בתל-אביב, עבדה במסיבה ברעים כסלקטורית, להשלמת הכנסה. רק שרשרת בצורת חצי ירח, שנמצאה באקראי באזור המסיבה, חשפה שהיא כלל לא נחטפה - אלא נקברה בשבוע הראשון של המלחמה עם צעירה נוספת. היא, וכנראה גם ליבמן, היו באמבולנס שספג פגיעת טיל נ"ט שהרג את יושביו.
"מאז האסון התחברנו מאוד למשפחתו של אליקים", אמר אביאל גברי, אחיה של שני. "הוא היה אחד האנשים שניסו להציל את אחותי מהמחבלים. הוא העלה אותה לריינג'ר שהיה אמור לפנות אותה לאמבולנס. ההורים שלי היו בבר-מצווה של אחיו של אליקים במערת המכפלה ונוצר קשר חזק בין שתי המשפחות. אחרי שגילינו את הטעות הנוראה שהתרחשה בזיהוי של שני, חששנו מעוד טעויות כאלו שנעשו. לאסוננו גם בזיהוי של אליקים היקר נעשתה טעות מצמררת, וכולנו מרגישים שותפות גורל עוד יותר גדולה, עמוקה וחזקה עם משפחת ליבמן. מזעזע להבין ששני הצעירים הציונים האלה נרצחו באותו אמבולנס מוות, זוהו בטעות כאחרים ונקברו לא תחת שמותיהם. ליבנו עם משפחת ליבמן היקרה שהתפללה והאמינה שאליקים נחטף וחי בשבי המחבלים".
3 צפייה בגלריה
yk13909011
yk13909011
ויקטוריה גורלוב ז"ל
יוליה גורלוב, ששרידי גופתו של ליבמן נמצאו בקבר בתה, ויקטוריה, סיפרה שהיא לא מפסיקה לבכות מרגע שהודיעו לה על כך. "אני מרגישה כאילו קברתי מחדש את הילדה שלי", אמרה בכאב. "מוזר שקברו אדם אחר. קשה לי לדבר על ויקטוריה ועל זה שמצאו עוד אדם בקבר של הבת שלי. אני לא מרגישה טוב מהרגע שבישרו לי".
היום בשעה 16:00, בבית העלמין העתיק בחברון, צפויה להתקיים הלווייתו הרשמית של ליבמן.
במהלך התמרון הקרקעי של צה"ל ברצועת עזה השתתפו שניים מאחיו של ליבמן, אלישע ואלקנה, ובמהלכו הם ריססו בכל מקום שאליו הגיעו כתובות גרפיטי, בתקווה שאחיהם ייתקל בהן. "אלייק, אנחנו בדרך", כתבו לו. "מחזירים את אליקים הביתה".
שלשום פירסם האח, אלישע, דברים שכתבה לאורך התקופה אמם, אבישג, וממחישים את חוסר הוודאות הנורא שבו הייתה המשפחה מאז 7 באוקטובר. "איפה אתה? מה אתה? שלם וחי, עצמות, אפר?" כתבה האם. "מתגעגע, שורד? מביט מלמעלה? חרד? האם לשלוח לך אנרגיות, או להתפלל לעילוי נשמתך? כמה עוד נתייסר? כמה נתפלל, ואפילו לא נדע למה. אי-אפשר, חוסר הוודאות הוא מר".
אביו של אליקים הוא אליהו ליבמן, לשעבר ראש מועצת קריית ארבע. בחודשים האחרונים הוא התנגד לעסקה עם חמאס ולהחרפת המאבק מצד חלק ממשפחות החטופים, ואף עתר נגד העסקה הקודמת לבג"ץ - בטענה שזו אינה הדרך להשיב את החטופים לביתם.
"מתוך הכאב והשבר שלנו, אנו ממשיכים להתפלל לחזרתם בשלום של כל החטופים כולם, ובעזרת א-לקי מערכות ישראל לניצחון מלא של עם ישראל על כל אויבנו השפלים והבזויים סביבנו", נאמר בהודעת המשפחה לאחר קבלת הבשורה המרה. "זו הזדמנות ראשונה להודות לכל כוחות הביטחון, צוותי החיפוש, מעגלי המתנדבים וכל רבבות עמך ישראל שהיו שותפים עמנו לאורך כל הדרך ועשו ככל יכולתם במסירות נפש למעננו ולמען אליקים שלמה הי"ד. מן השמיים תבורכו ותנוחמו יחד עימנו".