חברת סימנט, יבואנית המלט הגדולה בארץ, אומרת כי אין מחסור של מלט בארץ, למרות החרם הטורקי. במקביל, הודיעה אתמול חברת רב-בריח על התייקרויות וקשרה זאת לחרם של ארדואן.
1 צפייה בגלריה
yk13910368
yk13910368
("מביאים מלט רק מיוון". איל הכט, מנכ"ל סימנט)
רב-בריח הודיעה על התייקרויות בשיעור של 3% עד 8% ב-350 קבוצות מוצרים שונות שבהן דלתות ביטחון ומנעולים. במכתב ללקוחות ציין שמואל דונרשטין, בעל השליטה והמנכ"ל, את החרם הטורקי כאחת מהסיבות הרבות לעליות המחיר.
דונרשטיין אמר ל"ממון": "הסיבה העיקרית לעליות היא עלייה במחירי חומרי הגלם. האלומיניום שהתייקר בששה חודשים ב-15% ולצידו גם פליז, פלדה ומתכות נוספות. גם שער הדולר עלה ומחיר התובלה. גם החרם הטורקי והמצב הגיאופוליטי תורם לייקור חומרי הגלם".
התייקרות במוצרי הגלם החלה למעשה כבר בשבוע שעבר כשחברת כנען סנטר, ספקית מוצרי בנייה, הודיעה בעקבות החרם הטורקי שתייקר מוצרי צמר זכוכית (משמש לבידוד בעת בניית קירות גבס) בשיעור של כ-20% בתחילת החודש.

"יש מספיק מלט"

איל הכט, מנכ"ל סימנט, אומר כי למרות החרם הטורקי אין חשש ממחסור במלט לבנייה. "נראה לי שמישהו מייצר פאניקה של מחסור במלט או קושי ביבוא, יש מספיק מלט בעולם", הוא מסביר. סימנט מספקת 20% מתצרוכת המלט בישראל ונמצאת בבעלות שלומי פוגל, משפחת שמלצר, סמי קצב וקבוצת גולד בונד.
לדברי הכט, "הממשלה צריכה להחיל את רפורמת 'מה שטוב לאירופה טוב לישראל', גם על תחום הבנייה. יש מספיק יצרני מלט באיטליה, ביוון ובצרפת שמייצרים בתקינה אירופית. קראתי כל מיני כותרות מתלהמות להפסיק תלות ביבוא ולהיבנות רק על יצור מקומי, כך התנהל המשק בשנות ה-70 ולכן רמת החיים אז לא הייתה גבוהה. חלק מכלכלה מודרנית היא שוק פתוח ותחרותי. יש תחומים שאי-אפשר להתבסס רק על ייצור מקומי. תחרות מיבוא חיונית ומורידה את יוקר המחיה. הבעיה הגדולה של ענף הבנייה שירד בפעילות בכ-40% זה לא המלט, אלא החוסר בידיים עובדות".
לדברי הכט, "אנחנו לא מייבאים כעת מטורקיה. נכון שהמחיר היה מצוין ויש יתרון לקרבה הפיזית, אונייה מגיעה תוך יום ומוזילה עלויות יבוא, אבל במקסימום הבאנו 60% מטורקיה. מאוקטובר הבאנו 75% מיוון וכעת מביאים רק מיוון".
לפי התאחדות הקבלנים ערב המלחמה היקף היבוא הכולל של מוצרים וחומרים מטורקיה לישראל עמד על 4.6 מיליארד דולר. מתוכם 1.5 מיליארד דולר ייבוא של חומרי ומוצרי בנייה - כ-10% מכלל צריכת החומרים ומוצרי בנייה בענף הבנייה בישראל. 25% מהצמנט (מלט שהוא חלק מהבטון) שנצרך על ידי הענף בישראל יובא מטורקיה. לדברי נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו: "אם המדינה לא תעודד יבוא ממדינות נוספות ותקל על יבואני מוצרי הבניין, מחירי הדירות צפויים לטפס בהמשך שנת 2024".

הסיגריות מתעכבות

החרם הטורקי מאיים גם על המעשנים: חברת גלוברדנס, יבואנית סיגריות הודיעה כי בעקבות החרם יש עיכובים בנמל בטורקיה של משלוחי סיגריות כאמל וינסטון, קנט ופאל מאל המיוצרים במפעלי החברות הבינלאומיות בטורקיה.