מול משרד ראש הממשלה הפגינו אתמול משפחות שכולות מ"פורום הגבורה" ומשפחות חטופים מ"פורום התקווה", ודרשו מראש הממשלה בנימין נתניהו להמשיך את הלחימה ברצועת עזה ולהיכנס לרפיח. מי שבחרו לעבור לצד השני של המתרס ולהצטרף למפגינים, היו שרים בממשלת נתניהו - מהליכוד, מהציונות הדתית ומעוצמה יהודית - שמחו נגד הממשלה שבה הם חברים.
1 צפייה בגלריה
yk13911369
yk13911369
(בצלאל סמוטריץ’ ומיקי זוהר עם המפגינים בירושלים,אתמול | צילום: פורום הגבורה)
בין השרים היו בצלאל סמוטריץ', איתמר בן גביר, מיקי זוהר, שלמה קרעי, אורית סטרוק ואופיר סופר. זוהר אף נאם בהפגנה, בלי להזכיר את עסקת החטופים, והצהיר כי אם הממשלה לא תחסל את שלטון חמאס - היא לא תתקיים. גם קרעי חזר על הדברים ויצא נגד עסקת חטופים בכל מחיר: "לא יהיה מתווה כניעה. המשימה הקדושה של השבת החטופים הביתה תוכל להתבצע רק על ידי לחץ צבאי עוצמתי".
בן גביר, שיום קודם לכן איים על נתניהו ("הוא יודע היטב מה המחיר של אי-קיום ההתחייבויות שלו"), אמר: "חייבים להתעקש על רפיח עכשיו כדי שלא תהיה עסקה מופקרת". הוא חזר על ההתחייבויות שנתן לו לכאורה נתניהו: "באתי לכאן אחרי שאמרתי לראש הממשלה שלא אפספס שום הצבעה. לצערי הייתי היחיד בפעם הקודמת שהצביע נגד הכנסת סחורות לעזה. אני חושב שאנחנו חייבים לעמוד בקווים האדומים שלנו. הומניטרי בעד הומניטרי".
וסמוטריץ' אמר למפגינים: "כולנו רוצים להביא את החטופים הביתה. אני לא רוצה תאריך לרפיח. אני רוצה היום. עכשיו זו הדרך היחידה להשמיד את החמאס ולהחזיר את הביטחון. לרפיח עכשיו".
גורם בכיר בליכוד הגיב אמש על האירוע החריג ואמר כי "מדובר בשרים ופוליטיקאים שעושים פוליטיקה בזמן מלחמה ופוגעים באחדות השורות. מדובר בחוסר אחריות".
בכירים נוספים במפלגה תקפו את התנהלות השרים בהפגנה וטענו כי הם חצו קו אדום ומתנהלים כאופוזיציה לכל דבר. "זוהר וקרעי נמצאים עמוק בתוך הפריימריז שלהם בליכוד", אמר אחד מהם, "וסמוטריץ' ובן גביר נמצאים עמוק במאבק על הבייס שלהם. הם מוכנים לפגוע בביטחון המדינה כדי לא לאבד את הבייס. זאת התנהגות מופקרת וילדותית. במקום להציג חזית אחידה הם פשוט מקלקלים ופוגעים במאבק".
גם באופוזיציה תקפו את התנהלות שרי הימין. ח"כ ולדימיר בליאק (יש עתיד) כתב: "שרי הממשלה ההזויה והפושעת הזאת מפגינים נגד המדיניות של עצמם. אי-אפשר להמציא את הבדיחה הזאת".
בהמשך היום, הודיע חמאס כי תמו השיחות לעסקת חטופים שהתקיימו בקהיר עם ראש המודיעין המצרי, והמשלחת של ארגון הטרור שבה לקטאר לצורך "התייעצויות עם ראשי התנועה". במקביל התכנס קבינט המלחמה, כשבקהיר מצפים מישראל להגיב היום לתשובת חמאס. גורמים ביטחוניים אמרו: "זה לא צעד מפתיע, הם לא רוצים עסקה. זה לא ישפיע לטובה על המצב מול לבנון".
בדיווחים שונים נטען שארגון הטרור הסכים לשחרור 33 חטופים בשלב הראשון, גם בלי התחייבות לסיום הלחימה, ואז לדון ביתר הפרטים. ואילו לפי הדיווחים הערביים, חמאס לא מוכן לוותר על הפסקת אש כוללת רק בשלב השני. למרות זאת דווח בסוכנות הידיעות רויטרס מפי גורם המקורב לפרטים שראש ה-CIA וויליאם ברנס המריא לקטאר ל"פגישת חירום" עם ראש הממשלה, בזמן שהשיחות "קרובות לפיצוץ".
גורם בכיר בקהיר אמר אמש ל"ידיעות אחרונות" כי הכוונה היא להציל את השיחות ש"נוטות לקרוס", זאת חרף העובדה שחמאס טען אתמול בקהיר כי "אנחנו מתקרבים לנקודת הסיום והולכים לקראת האמריקאים".
בתוך כך, אחרי שאתמול נחשף ב"ידיעות אחרונות" כי תא"ל עופר וינטר, שנמצא כבר שנה וחצי ללא תפקיד ולא נכלל בסבב המינויים האחרון, ישוחרר מצה"ל - נודע כי בן גביר בוחן את האפשרות לגייס אותו בדרגת ניצב לסגל הפיקוד הבכיר של המשטרה. השר שוחח עם המפכ"ל המיועד ניצב אבשלום פלד, שנתן את הסכמתו לפנות לתא"ל וינטר ולהציע לו להצטרף למשטרה. הוא עדיין לא שוחח עם וינטר וימתין עד לשחרורו הסופי מצה"ל.
ההחלטה על שחרורו עוררה זעם בימין, שהתנגד לסבב המינויים בצה"ל. סמוטריץ' טען כי "אחד הלקחים מ-7 באוקטובר היה צריך להיות מינוי מיידי של עופר וינטר לפיקוד הבכיר כדי שיכניס לצה"ל התקפיות וחדות מחשבתית".