באופן חריג, ראש הממשלה בנימין נתניהו בחר לדבר אמש גם באנגלית בנאומו בעצרת הפתיחה הממלכתית ליום הזיכרון לשואה ולגבורה ביד ושם. כשברקע ההתנגדות הבינלאומית לפעולה של צה"ל ברפיח, האיום בצווי מעצר בהאג והביקורת על ניהול הלחימה, פנה נתניהו למנהיגי העולם: "שום לחץ לא יעצור את ישראל מלהגן על עצמה. אם ישראל תיאלץ לעמוד לבדה, היא תעמוד לבדה".
1 צפייה בגלריה
yk13911508
yk13911508
(שורדי השואה משיאים משואות לזכרם של ששת המיליונים, אמש ביד ושם | צילום: איי־אף־פי, מנחם כהנא)
בצל המלחמה ואירועי 7 באוקטובר, אמש התקיימה עצרת הפתיחה הממלכתית לאירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה, בסימן "ראו, היו קהילות ואינן עוד: הקהילה היהודית ושִברה" ביד ושם בירושלים, בהשתתפות נשיא המדינה יצחק הרצוג וראש הממשלה בנימין נתניהו. במקביל, נערכו עצרות זיכרון נוספות ברחבי הארץ.
אל מול כיסא ריק שהוקדש ל-132 החטופים אמר ראש הממשלה נתניהו בנאומו: "מחבלי חמאס טבחו, התעללו, אנסו וחטפו, אך אני מבקש לחדד - מתקפת הטרור המחרידה ב-7 באוקטובר לא הייתה שואה. לא בגלל היעדר הכוונה להשמיד אותנו, אלא בגלל היעדר היכולת לעשות זאת. כי הכוונה היא אותה כוונה. הנאצים חתרו לחסל את היהודים עד האחרון שבהם. מרצחי חמאס מונחים על ידי אותה מטרה בדיוק. בחדר ילדים בעזה ששימש כמאחז טרור חיילינו מצאו עותק של ספר השטנה של היטלר, מיין קאמפף". נתניהו, שבימים האחרונים מואשם בטרפוד העסקה להשבת החטופים, הוסיף: "אחינו ואחיותינו עדיין מוחזקים במרתפי חמאס. אנחנו נחושים להוציא אותם מהתופת ומהאפלה - וגם להשלים את מיטוט יכולות חמאס". בהמשך נאומו התייחס נתניהו למחאות האנטישמיות בארה"ב: "טירוף המערכות הגיע לקמפוסים הנחשבים ביותר במערב. סטודנטים יהודים תומכי ישראל סופגים מדי יום איומים, נאצות והטרדות. הם חוששים להיראות עם סממן יהודי כלשהו. מרצים וחוקרים יהודים מוכים ומושפלים, בריונים מוסתים פורצים לכיתות הלימוד, מנפצים שמשות. זה מזכיר דברים שקרו בגרמניה של שנות ה-30, רק שהפעם זה קורה באמריקה של 2024".
בהמשך נאם נשיא המדינה, יצחק הרצוג: "זוהי לא שנה רגילה, וזה לא יום זיכרון רגיל. השנה, המדינה נמצאת במלחמה, אנחנו נמצאים במלחמה. 212 ימים חלפו מאז הטבח הנורא שביצע חמאס בתינוקות, ילדים וקשישים, נשים וגברים. מאז יצאנו למערכה כבדת ימים וכבדת דמים", הנשיא הוסיף והדגיש: "עם זאת, זו לא שואה. 7 באוקטובר לא היה שואה מפני שיש לנו היום את מדינת ישראל, ואת צבא ההגנה לישראל. על אף שתוצאות האסון והתדהמה עדיין הולמות בנו, אנחנו לא שוכחים שיש לנו את מה שאחינו הנספים בשואה יכלו רק לחלום עליו, רק לדמיין: מדינה וצבא משלנו".
בהמשך הטקס השיאו משואה שישה שורדי שואה: פנינה חפר, אלגרה גוטה, אריה איתני, ראיסה ברודסקי, מיכאל בר-און ואיזי (יצחק) קביליו.
במקביל, כאלפיים אנשים השתתפו באירוע זיכרון בסלון בכיכר החטופים בתל-אביב בקריאה למען שחרור החטופים. את האירוע, שהנחה הרב בני לאו, פתחה שורדת השואה חנה גפרית. "אני לא מרגישה כמו שורדת שואה", אמרה. "אני לא שורדת, אני מנצחת. אני זכיתי לעלות למדינת ישראל, להקים פה משפחה. אני ניצחתי". בהמשך דיבר גם עמרי שתיוי, אח של עידן שתיוי שנמצא בשבי חמאס. "אני נכד לניצולי שואה משני הצדדים", סיפר. "אני בטוח שהם גאים לראות אותי פה עכשיו, אבל מתהפכים בקברם מהסיטואציה הלא-פשוטה שאנחנו עוברים פה. אני מרגיש שאנחנו נמצאים בתוך שואת אוקטובר. אני בטוח שכל מי שראה את התמונות מאותה שבת, לא יכול לקרוא לזה בשם אחר. עד היום אני לא מאמין שאחי היה שם".
השר בני גנץ ומפקד חיל האוויר תומר בר השתתפו בעצרת לפתיחת אירועי יום השואה במכון "משואה" - המכון ללימודי השואה שבקיבוץ תל יצחק. גנץ לא הגיע לטקס לאחר ששבר את כף רגלו בשבוע שעבר, אך בסרטון שהקליט מראש התייחס להחזרת החטופים: "החזרת אחיותינו ואחינו מהשבי דורשת מאיתנו להתגבר על הכעס והזעם שבשחרור רוצחים מתועבים ובדחיית הלחימה, אבל זוהי בדיוק הדבקות ברוח שמאפשרת לנו לגבור על היצר, למען רוח עמנו. כדי להציל עוד נפש ועוד נפש. כדי לשמור על הערבות ההדדית ומצוות פדיון השבויים".
עצרת לציון אירועי יום השואה התקיימה גם בקיבוץ יד מרדכי, בהשתתפות ראש האופוזיציה יאיר לפיד, הזמרת נטע ברזילי וקהילת הקיבוץ.