הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין הוא כבר כעת אחד המנהיגים הוותיקים ביותר של רוסיה. אם פוטין בן ה-71 ישלים את כהונתו הנוכחית ב-2030, הוא יהפוך למנהיג הוותיק ביותר בתולדות רוסיה המודרנית, ובכך יעקוף גם את סטלין.
בינתיים, הוא הושבע אתמול בטקס מפואר בקרמלין במוסקבה. בטקס נכחו כל האליטה הפוליטית-ביטחונית של רוסיה, כמו גם כמה מנהיגים זרים, אם כי בהיקף קטן משמעותית מאשר בהשבעות קודמות. ארה"ב, בריטניה ו-20 מדינות של האיחוד האירופי החרימו את הטקס אך שבע ממדינות האיחוד שלחו נציגים זוטרים, בהן צרפת, הונגריה, סלובקיה, יוון, מלטה וקפריסין. ישראל, לעומת מדינות האיחוד, דווקא כן שלחה את השגרירה סימונה הלפרין.
1 צפייה בגלריה
yk13915124
yk13915124
(פוטין בטקס | צילום: רויטרס, Alexander Zemlianichenko)
בנאומו פוטין שלח מסר למערב והבהיר: "איננו מסרבים לדיאלוג עם מדינות המערב. הבחירה היא בידיהם - האם בכוונתם להמשיך ולנסות לרסן את התפתחותה של רוסיה, להמשיך במדיניות התוקפנות, הלחץ המתמשך על ארצנו במשך שנים, או לחפש דרך לשיתוף פעולה ושלום".
ובתוך כך הודיע אמש שירות הביון האוקראיני, כמעט במקביל לטקס ההשבעה של פוטין, כי הצליח ללכוד רשת של סוכנים רוסים שפעלו בתוך מנגנוני הביטחון של אוקראינה, שתיכננו להתנקש בחיי נשיא אוקראינה זלנסקי ובכמה בכירים אחרים. בהודעת שירות הביון נכתב עוד כי נעצרו שני בכירים במנגנון הביטחון האוקראיני, וכי הרשת נוהלה ישירות ממוסקבה ע״י "שירות הביטחון הפדרלי" של רוסיה.