שלושה פלסטינים לא חמושים, נושאים דגל לבן, התקרבו לעמדת צה"ל בפרוזדור נצרים לפני כשבוע מכיוון העיר עזה, כמבקשים להסגיר עצמם. אחד מהם נראה מוזר ללוחמים, שמיהרו לשלוף את נשקם ולכוון אותו לקבוצה התמוהה. בדיקה מהירה חשפה שהוא מסומם למכביר, ונשלח, כמו שני חבריו, על ידי תצפיתני חמאס שעקבו מרחוק אחר ההתרחשות.
"הם מגיעים במספרים קטנים מדי שבוע, בעיקר בשעות היום. אנחנו כבר קוראים להם ‘כנועים’. בלילה הם יודעים שהם יקבלו כדור ברגל כבר מטווח של אלף מטרים", מסבירים בצבא את אחת התופעות שמתפתחות סביב המשימה הקבועה והיחידה של צה"ל ברצועה – שבעה חודשים מאז 7 באוקטובר.
בשקט בשקט, צה"ל השלים בימים האחרונים את בנייתם של ארבעה מוצבים גדולים לאורך פרוזדור הביתור נצרים, לטובת שהייה נוחה יחסית וקבועה למאות לוחמים, כעת משתי חטיבות מילואים. אחת משתי החטיבות, בהיקף קטן אמנם, אחראית לאבטח את עבודות הקמת הנמל החדש ע"י הצבא האמריקאי. למוצבי הקבע בפרוזדור, נוספו גם שני תרנים גדולים לטובת תקשורת מבצעית ועשרות רבות של אמצעי איסוף, תצפית וצילום, המנוהלים 24/7 מחמ"ל חדש לטובת המשימה בעוטף.
חיילים בגזרת נצרים יוצאים הביתה בסבבים שהחלו להיות מוסדרים, מחלקת לוחמים שיוצאת אחת לשבועיים בערך לחופשה בת 4-3 ימים. החיילים מעידים שאפילו קליטה סלולרית, בחלק מהרשתות הישראליות, יש בפרוזדור נצרים, למרות שהפקודה היבשה אוסרת על הכנסת פלאפונים למרחב. בקצה המערבי של הפרוזדור בן ה-8 ק"מ, ליד החוף, צה"ל משלים בימים אלו מסלולי מעבר גדולים עם אמצעי בידוק מרחוק, בעיקר של מצלמות עם זיהוי פנים, לטובת אפשרות מיידית של החזרת מאות אלפי עקורים עזתים ממחסות האוהלים בדרום הרצועה לבתיהם שבצפונה – כקלף מיקוח מרכזי בעסקה להשבת חטופים משבי חמאס.
בשבת האחרונה הצטלם הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי בקרבת אותו מעבר גדול, לצד שולחן פלסטיק עם מפקדי הגזרה, בהם מפקד אוגדה 99, תא"ל ברק חירם. רא"ל הלוי הרשה לעצמו, עם פקודיו, להתיישב באופן נינוח לאור יום ובלי קסדות, כמסר לשליטה המבצעית של צה"ל בפרוזדור.
מדרום אליהם זיהו בצה"ל הצטברות של מאות רבות של מחבלי חמאס מאזורים שונים ברצועה, מגיעים לתגבר את גדודי עיירות המרכז של חמאס, שטרם טופלו בתמרון הצה"לי. מדובר בגדודי נוסיראת ואל-בורייג', שם מכין חמאס בשבועות האחרונים מיקושים וזירות מטענים רבות לקראת הגעה אפשרית של חטיבות צה"ל. דרך שתי עיירות אלו, נערכים בצבא גם לתרחיש קיצון נוסף: אלפי אזרחים עזתים נוהרים לעבר מסדרון נצרים כדי לחזור לבתיהם בצפון הרצועה, בדרבון חמאס. מספר ניסיונות קטנים כאלה סוכלו בעקבות מודיעין מקדים וזיהוי של אוטובוסים מגיעים לנוסיראת. בפיקוד הדרום נערכו דיונים בנושא הרגיש גם בחודש האחרון, הקצינים גיבשו תוכניות מגירה מתוקפות עבור הלוחמים אם התרחיש יתממש. עבור חמאס זו תהיה תמונת ניצחון נוספת במלחמה – מאות חיילי צה"ל מתעמתים עם אלפי אזרחים עזתים לאור יום.
לאחר הצלחות של כוחות צה”ל במרחב, עברו בחמאס למדיניות פסיבית יותר: ירי מרגמות כמעט יומי לעבר הכוחות במסדרון, חשיפה מועטה כדי לא להיפגע וצבירת הכוחות מחדש מול צה"ל, בשני צידי הפרוזדור, הצפוני בעיר עזה והדרומי בעיירות המרכז. לכן, צה"ל חותר להיות זה שתוקף את חמאס המתאושש בצפון הרצועה, גם בעומק השטח או בקרבת הגבול, בפשיטות גדודיות או חטיבתיות.
אלפי פעילי חמאס חזרו בשבועות האחרונות להטיל את מרותם על האוכלוסייה ששבה לחאן-יונס ממנה נסוג צה"ל אחרי שעשו זאת גם בעיר עזה ובנותיה בצפון הרצועה. שגרת היום החדשה של לוחמי צה"ל בנקודה היחידה ברצועה שבה נותרה נוכחות צה"לית קבועה, מעידה שהשיקום של חמאס הוא גם צבאי, ולא רק שלטוני-אזרחי. לפי דיווחים רשמיים של צה"ל, על בסיס יומי, ועל פי עדויות של לוחמים שמבצעים את משימת הביתור בפרוזדור נצרים, חמאס תוקף כמעט בכל יום את הכוחות שמונעים את חזרתם של כמיליון עזתים לצפון רצועת עזה, כקלף המיקוח האחרון שנשאר לישראל במיקוח להחזרת החטופים והשבויים הישראלים. נדמה כי השליטה של צה"ל במסדרון עצמו כבר התמסדה לכדי בט"ש רגיל, משל היו החיילים שם במוצב נחל עוז או במחנה רעים, או לכל היותר בבופור או בדלעת של רצועת הביטחון בלבנון. העובדה שעדיין יש מפקדים בחמאס בדרגות הפלוגה והגדוד בצפון הרצועה, היא עדות נוספת לכך שגם בצפון הרצועה חמאס מוכה ופגוע – אך עדיין על הרגליים.
הדוגמה המרכזית לכך הגיעה בערב חג השני של פסח, שפורסמה רק בגלל תוצאותיה הקטלניות – שני לוחמי מילואים שנהרגו. השניים אמנם נפגעו מאש כוחותינו בגלל טנק שסטה מגבולות גזרה והפגיז מבנה שבו שהו, אך קדמה לכך תקרית שמלמדת הרבה על ההתאוששות של חמאס: טנק אחר עלה על מטען חבלה שהתפוצץ ליד ביה"ח הטורקי, ופרס זחל. מיד לאחר מכן, במה שנראה כמתקפה משולבת ומתוכננת הכוללת תצפיות ויכולת פיקוד ושליטה טקטית של חמאס, החלו מטחי מרגמות וטילי נ"ט על הזירה כדי להעצים את הפגיעה בה. כל זה אירע בשעות המועדפות של חמאס לתקוף, אחה"צ, סביב 17:00.
לשגרה המבצעית שמתחילה לחזור על עצמה עבור הלוחמים בפרוזדור מתווסף נוהל 240 השעות הראשונות בפרוזדור נצרים לגדוד חדש שמגיע, שמזכיר את נוהל 100 שעות הראשונה בכניסה לקו בט"ש בו כל הכוחות פעילים ובחוץ. השגרה הזו הובילה לתופעות שונות של שחיקה, ולא רק: גם מקרים בהם לוחמים, בסדיר ובמילואים, נתפסו מעשנים סמים בתוך השטח העזתי, לאורך החודשים האחרונים ובעיקר בשבועות האחרונים סביב גזרת הפרוזדור. 4 מהם הודחו מלחימה רק בחודש האחרון ובצה"ל מאשרים כי חקירה בעניינם נפתחה במצ"ח.