ביל ברנס, ראש סוכנות הביון המרכזית של ארה"ב (ה-CIA), הוא אחד מאנשי המפתח החשובים במגעים לעסקה. הוא האיש שעליו הטיל נשיא ארה"ב ג'ו ביידן את המלאכה הקשה: לנסות לגשר בין ישראל לבין חמאס, בזמן המלחמה.
במגעים לעסקה הקודמת בחודש נובמבר, שבה שוחררו יותר מ-100 חטופים בהפוגה שנמשכה שבעה ימים, ברנס הציל את ההסכם מקריסה כמה פעמים. גם עכשיו הוא אחד הגורמים המרכזיים שדוחפים לעסקה ומחברים בין כל הקצוות: ישראל, חמאס, קטאר ומצרים.
1 צפייה בגלריה
yk13917657
yk13917657
(צילום: Julia Nikhinson, רויטרס)
גורם ישראלי יוצא נגד הטענות לפיהן בירושלים יש חשדנות כלפי ה-CIA, והטענה שבשליחות ביידן ברנס דחף לעסקה בכל מחיר גם כשהמשמעות שלה היא חציית קווים אדומים שהציבה ישראל. "היה חשוב לברנס להביא משהו ובשיחות שהוא קיים עם בכירים ישראלים אחרי הצעת חמאס הנגדית הוא אמר - לפחות הבאנו משהו. כלומר, האמריקאים קצת חשבו שזה יערער אותנו עם רפיח, קצת חשבו שזה יביא מו"מ גם אם יש המון פערים". בכיר ישראלי נוסף: "ביל ברנס מעולם לא פעל ולא נתן תחושה לחמאס, לא במישרין ולא בעקיפין, שהם יכולים להניח כזאת הצעה על השולחן. להפך. הוא תמך תמיכה מלאה וחזקה בעמדה הישראלית וגיבה את ישראל במו"מ. כל אמירה אחרת היא שקר וכזב". שגריר ישראל בארה"ב לשעבר מייקל אורן, שמכיר את ברנס במשך שנים, הסכים עם הטענות: "אחרי שעות רבות איתו, לא מצאתי אצלו שום נטייה אנטי-ישראלית". דן ארבל, לשעבר הציר בשגרירות ישראל בוושינגטון ומרצה באמריקן יוניברסיטי, מציין: "הוא בעד ישראל אך אסור לשכוח שהוא מייצג את הנשיא ביידן שרוצה כרגע עסקה וזה בראש סדר העדיפויות שלו. יכול להיות שמול התנהגות נתניהו ואנשיו הפיוז שלו קופץ. יכול להיות שלוחצים לו על כפתורים שגורמים לו לפעול בבוטות".
ברנס, שחקן כדורסל לשעבר ממוצא אירי וסקוטי, נכנס לתפקידו כראש ה-CIA ב-19 במארס 2021. לפני כן כיהן במשך 32 שנה כדיפלומט במחלקת המדינה. הוא מילא תפקידים רבים בשירות החוץ, ובין היתר היה שגריר ארה"ב ברוסיה ובירדן.
כבר עכשיו יודעים המומחים בישראל ובמדינות השכנות, לשרטט את עתידו המקצועי של ברנס. "אין ויכוח שמדובר באיש מקצוע מעולה", מציין גורם ישראלי בכיר ביותר. אם הנשיא ביידן ינצח בבחירות וימשיך לכהונה נוספת, הוא צפוי למנות אותו למזכיר המדינה במקום אנתוני בלינקן.
כשנכנס לתפקידו כראש ה-CIA ונשבע אמונים, הוא מיקד את נאומו במאמץ להנחיל תהליך של שלום בין ישראל והפלסטינים, כיוון את דבריו בעיקר לפלסטינים בגדה המערבית - והתחייב באותו הנאום, שנוסח בדייקנות, להמשיך ולשמור על בטחון מדינת ישראל. הוא הדגיש אז שפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני הוא לא רשות, אלא חובה. מעבר לכך, ברנס נחשב למנוע שמאחורי צעדי ההתקרבות בין סעודיה לישראל.