התמונות שבהן נראים חיילי צה"ל מניפים את דגל ישראל לאורך ציר פילדלפי מהצד הפלסטיני-עזתי, או תמונת הטנק הישראלי שדרס שלט עם השם "עזה" במסוף רפיח, או הפלת הדגלים הפלסטיניים בידי כלי רכב ישראלי נוסף - כל אלה עברו גם לידיים מצריות. אבל חשוב לשים לב: למרות ההתנפלות, ישראל ממשיכה לבחון את ההצעה הקטארית-מצרית החדשה שחמאס בישר עליה בכוונה במהדורת החדשות של אל-ג'זירה, יום אחרי ההודעה על סגירת שידורי התחנה בישראל.
והנה עוד נקודה חשובה: קטאר הולכת ומתאדה ממעגל מארחות המשא ומתן. ראש ה-CIA וויליאם ברנס אמנם דילג לדוחא מיד אחרי דיוני קהיר, להשיג עוד לחיצה על הנהגת חמאס, אבל גם הוא לא ידע מראש על ההודעה הדרמטית של חמאס. בקטאר, אחרי ההתקפה של נתניהו בשיחה עם המשפחות השכולות, מבינים שישראל לא מעוניינת בתיווכם.
מצרים, גם מצרים הרשמית, מדברת לישראל בשני קולות: הקול האחד יוצא ממשרד החוץ, להזהיר את ישראל מפגיעה באזרחי עזה (אף אחד לא מזכיר את חמאס או את הג'יהאד האסלאמי). ויש נקודת מפתח: אין איום בפגיעה בהסכם השלום בין מצרים לישראל. שר החוץ סאמח שוכרי חוזר ומבהיר במילים הכי מפורשות שההסכם יישאר, ו"גם אם יתעוררו חילוקי דעות, נדע לפתור את הבעיות בדרכים דיפלומטיות".
יחד עם זאת, הקול השני שיוצא מארמון הנשיאות ומטה המודיעין המצרי נלחש לאוזני קבוצה קטנה של שליחים ומתווכים ישראלים. כאן לא מפעילים איומים, אלא מחפשים דרכי פעולה. צד א' המצרי יודע מה בדיוק חושב צד ב' הישראלי על חמאס, ולהפך. אין סודות. גם אין פער בין עמדות מצרים וישראל. אבל מצרים מנהלת את המשא ומתן. וראש המודיעין המצרי המיומן יודע להפעיל את אנשיו ולייצר גם אצל חמאס את הרושם הנדרש לגבי רצינות התוכניות. אנשיו עוקבים אחרי אנשי אקדמיה מצרים שממלאים את מסכי הטלוויזיה המצרית ומזהירים שהתיווך נוטה לכיוון הישראלי.
בסופו של דבר, מצרים, שסובלת ממצוקה כלכלית קשה - מצוקה שרק החמירה בעקבות אירועי עזה - חותרת להיות מעורבת בבנייה מחדש של הרצועה. כך תוכל להשיג מענקים ומלוות לטווח ארוך, להחזיר את התיירים שנעלמו אפילו משארם א-שייח' ולהפעיל במלוא הכוח את תעלת סואץ שחטפה מכה אנושה מהחות'ים.
ישראל לוקחת בחשבון את כל הנתונים. בחודשים אחרונים, כך נראה, נחשפת והולכת הערכה מקצועית וגם חיבה אישית ל"גנרל" כאמל, ראש המודיעין המצרי. בכל פעם מחדש, מספר אחד ממקורותיי הישראלים, "הגנרל מלמד אותנו פרק מרתק על המשך הדרך מול מצרים ויריבינו המשותפים".