אחרי שבכיר אמריקאי אנונימי אישר בלילה האחרון את הדיווחים על עיכוב משלוח של אלפי פצצות לישראל בשבוע שעבר, במהלך שימוע בסנאט הבהיר אוסטין כי ההחלטה התקבלה על ידי הנשיא ביידן עצמו, בהקשר של התוכנית הישראלית לצאת לפעולה התקפית רחבה יותר ברפיח.
“היינו ברורים מאוד מהרגע הראשון שישראל לא צריכה להוציא לפועל מתקפה רחבת היקף ברפיח מבלי לקחת בחשבון את הצורך בהגנה על אזרחים במרחב הקרב. בזמן שאנחנו בוחנים את הסיטואציה, השהנו משלוח אחד של חימושים כבדים”, אמר אוסטין, כשכוונתו לפצצות הכבדות שארה”ב מעכבת מאז השבוע שעבר את העברתן.
בהמשך, דובר מחלקת המדינה מת’יו מילר אמר בתדרוך לעיתונאים כי ארה”ב בוחנת עיכוב משלוחי נשק נוספים לישראל. הוא הבהיר כי “אנחנו מחויבים לביטחון ישראל והוכחנו זאת בשבועות האחרונים במתקפה של איראן - אבל יש לנו חששות מאוד רציניות לגבי מבצע ברפיח, לגבי גורלה של האוכלוסייה האזרחית שנמצאת שם בצפיפות רבה, בהתחשב בפעולות של ישראל בעבר. ישראל לא הציגה לנו תוכנית ראויה לטיפול בסוגיות האלה. עצרנו משלוח אחד ואנחנו בוחנים אחרים, אבל המחויבות ארוכת הטווח שלנו לישראל לא השתנתה”. הדברים מגיעים אחרי שגורם ישראלי רשמי אמר אתמול לרשת NBC כי בממשלה בירושלים יש “תסכול עמוק” מהחלטת הממשל האמריקאי. זאת חרף מה שנראה כמו ניסיון מצד דובר צה”ל להמעיט מחשיבות המהלך.
לפי הדיווחים, המשלוח אמור להכיל 1,800 פצצות במשקל של 900 קילוגרמים ו-1,700 פצצות במשקל 225 ק”ג. בארה”ב חוששים מהאופן שבו ישראל תבחר להשתמש בחומרי הנפץ הכבדים האלה בסביבה צפופה כמו רפיח, שבה שוהים מאות אלפי עקורים. גורם אמריקאי שצוטט בדיווח ב-NBC אמר הערב כי ממשל ביידן “ממוקד מאוד” בסיום השימוש של ישראל בפצצות כבדות במלחמה בעזה, על רקע ההרס הנרחב שהן חוללו ברצועה. אותו גורם הדגיש כי מחלקת המדינה בוחנים האם לאשר משלוחים עתידיים של ערכות לדיוק פצצות, המכונות JDAM. בתוך כך, דובר מחלקת המדינה התייחס לאמירה של ח״כ טלי גוטליב כי עיכוב משלוח הנשק מארצות הברית רק יגרום לישראל להפציץ יותר בעזה ואמר כי ״האמירות האלה מכפירות לחלוטין וחברי ממשלה בכירים בישראל להימנע מדברים כאלה. אנחנו נמשיך לבצע את המדיניות שלנו לפי האינטרסים של העם האמריקאי והאזור״. קודם לכן אמרה ח״כ גוטליב במהלך נאום בכנסת כי ״ארה”ב מאיימת שהיא לא תיתן לנו טילים מדויקים. וואלה, יש לי חדשות לארה”ב - יש לנו טילים לא מדויקים אנחנו פשוט נפגיז 10 בניינים״.