מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד, כבר עברה עם נשות ואנשי ההוראה טלטלות רבות, אבל אף אחת מהן לא הכינה אותה לאתגרים שהביאו איתם טבח 7 באוקטובר והמלחמה שפרצה בעקבותיו. בראיון בוועידת "האנשים של המדינה" של ynet ו"ידיעות אחרונות" היא מתייחסת לאלתור שנכפה על מערכת החינוך ברקע פינוי מאות האלפים מבתיהם, על הקושי של המורים, ומודה: "אני לא יודעת איך תיפתח שנת הלימודים בצפון ב-1 בספטמבר".
"הראשונים שהתגייסו למערכה הזו היו צוותי ההוראה, שלא חיכו למשרד החינוך או לכל גורם אחר בממשלה", אמרה על הימים שאחרי 7 באוקטובר. "הם התחילו להקים מסגרות לימוד בבתי המלון ובכל מקום אחר שבו היו מפונים. הם מאוד יצירתיים. אחרי האסון הלאומי שנפל על כולנו הם התעשתו ראשונים.
1 צפייה בגלריה
yk13917640
yk13917640
(צילום: יאיר שגיא)
"הייתה גבורה אזרחית, צבאית וגם גבורה חינוכית. יש מורות או מורים שהילדים שלהם נלחמים בעזה או נמצאים בצפון ומגיעים ללמד. אתמול סיירתי בבית ספר שבו יותר מ-40 אחוז מורים שהילדים שלהם מגויסים. זה מאוד מורכב, כי מצפים מצוותי ההוראה לחוסן ולתת תעצומות וחיזוקים כאשר הם בעצמם צריכים את החוסן הנפשי עבורם ועבור המשפחות שלהם".
כשנשאלה, אם היא מאמינה ששנת הלימודים הבאה תיפתח כרגיל, ענתה בן דויד כי "אני מאמינה רק באלוהים. לי לא הובטח דבר כזה".
על ההיערכות לשנת הלימודים הבאה, אמרה בן דויד: "אנחנו לא יודעים מה יהיה ב-1 בספטמבר בצפון. עדיין לא מדברים איתנו על זה. אנחנו נתקלים בקשיים בכל הארץ, בשל המחסור במורים. דיברנו עם משרד החינוך ואמרנו 'חבר'ה, מה קורה עם הילדים וההורים?' עדיין אין תשובות".
בן דויד התייחסה גם לציבור המורות והמורים שבני משפחה שלהם נחטפו או נפלו מאז 7 באוקטובר: "ניחמתי יותר מ-80 משפחות שכולות של ההוראה. ברגע שנגמרת השבעה, מאוד קשה להם לחזור למערכת. רבים מהם ביקשו לפרוש. הצלחתי לשכנע אותם לחזור למערכת טיפין-טיפין, לבוא כל יום ללמד שעה-שעתיים. היום מורים מודים על כך".