עדן גולן סיפרה לא מזמן בראיון ל"ידיעות אחרונות" שהיא פורחת במאני טיים, שהלחץ עושה לה טוב. אז הערב מגיע רגע האמת שלה: חצי הגמר השני של האירוויזיון, שיר מספר 14, “הוריקן”, ישראל. שידור ישיר בכאן 11, החל מ-22:00. ״אני מחכה לרגע הזה. הנה הוא מגיע״, היא אומרת.
אתמול עלתה גולן לחזרה גנרלית מלאה עם תלבושות, ראשונה מול אנשי התקשורת שהגיעו לסקר את האירוויזיון. היא נתנה ביצוע טוב ומדויק, ניכר שלא במלוא האנרגיות כדי לשמור על הקול לקראת החזרה השנייה שהתקיימה מאוחר יותר הערב ומשמשת כגיבוי למקרה שמשהו ישתבש בשידור, ולכן נחשבת חשובה יותר. מצד העיתונאים שנכחו באולם נשמעו מחיאות כפיים ודגלי ישראל הונפו ביציעים לקול קריאות "עדן, עדן".
3 צפייה בגלריה
yk13917465
yk13917465
("בחיים לא חשבתי שאקבל כאלה כמויות של אהבה". גולן בחזרה, אתמול | צילום: גיל נחושתן)
רגעים לפני העלייה לבמה הזמרת ומשלחתה התחממו עם שירת "כאן" של הדצים, שייצג אותנו באירוויזיון 1991 והגיע למקום השלישי. בעקבות החזרה הטובה, הנציגה שלנו שיפרה קלות את העמדות בסיכויים שנותנים לה המהמרים להעפלה לגמר. היא ממוקמת כעת במקום רביעי, עם 89 אחוז סיכוי עלייה. ״התרגשתי לראות את דגלי ישראל באולם, אני מרגישה מצוין ומוכנה לערב ולחצי הגמר למחר״, אמרה גולן לאחר החזרה.
בהמשך הוסיפה ל"ידיעות אחרונות" ול-ynet: ״בחיים לא חשבתי שאקבל כאלה כמויות אהבה מהמדינה שלי שאני כל כך גאה לייצג אותה. אני מתרגשת, ברור, אבל אני נהנית מזה. אני רגועה. אין חלק בשיר שמעורר בי קשיים כלשהם. הוא אמנם עולה בהדרגה מנמוכים לגבוהים אבל אני, אנחנו, מרגישים מאוד מוכנים. אני מרגישה מדינה שלמה שעומדת מאחוריי״. והיה גם חצי גמר ראשון שבו נרשמה פרובוקציה ראשונה מצד הזמר השוודי אריק סעדה שעלה לחלק האמנותי עם כאפייה על ידו השמאלית, בניגוד לחוקי התחרות. איגוד השידור האירופי (EBU) הגיב לתקרית וגינה אותה בהצהרה שנשלחה לצוותים: "האירוויזיון הוא תוכנית טלוויזיה שמועברת בשידור חי", כתבו, "כל המבצעים מודעים לכללי התחרות, ואנו מצטערים שאריק סעדה בחר להתעלם מאופיו הא-פוליטי של האירוע". כמו כן, הקטע המדובר לא עלה ברשתות החברתיות של האירוויזיון.
3 צפייה בגלריה
yk13917928
yk13917928
משטרת שוודיה שומרת על הסדר במאלמו | צילום: גיל נחושתן
סעדה עצמו הגיב: ״את ה'צעיף' הזה קיבלתי מאבי בתור ילד קטן, כדי לא לשכוח מאיפה המשפחה שלי באה", כתב בסטורי שהעלה לעמוד האינסטגרם שלו בשפה השוודית, "לא ידעתי שיום אחד זה ייקרא 'סמל פוליטי'. זה כמו לקרוא לסוס דלה שוודי סמל פוליטי. בעיניי - זאת פשוט גזענות. בסך הכל רציתי לנהוג באינקלוסיביות וללבוש משהו שהוא אותנטי עבורי - אבל ה-EBU חושב שהמוצא האתני שלי שנוי במחלוקת. זה אומר עליהם הכל. אני אומר שזאת הסיסמה של האירוויזיון השנה: 'מאוחדים על ידי המוזיקה'".
תוצאות חצי הגמר הראשון קבעו שהישראלית המייצגת את לוקסמבורג, טלי גולרגנט, תהיה בגמר. היא זכתה לתשואות ממעריצים ישראלים שהניפו דגלים בעת הביצוע שלה. ״ריגשתם אותי מאוד״, אמרה. יחד עם לוקסמבורג עלו מהחצי הראשון סרביה, פורטוגל, סלובניה, אוקראינה, ליטא, פינלנד, קפריסין, קרואטיה ואירלנד. בחצי הגמר הראשון הופיעו גם בריטניה וגרמניה, ששייכות ל"חמש הגדולות" ועוברות אוטומטית לגמר, כמו גם שוודיה, הזוכה של השנה שעברה.
3 צפייה בגלריה
yk13917930
yk13917930
מעריצי האירוויזיון מתכוננים לערב הגדול | צילום: גיל נחושתן