אילון לוי, מי שהיה דובר הממשלה בחצי השנה הראשונה של המלחמה, מתח אתמול בוועידת "האנשים של המדינה" ביקורת חריפה על התנהלות המדינה בכל הנוגע למאבק ההסברתי. "אנחנו בצניחה חופשית אל תחתית התהום מבחינת הלגיטימציה שלנו - ולכן אני כבר לא יכול לנשוך את הלשון", אמר.
הוא עקץ את ההתנהלות בלשכת רה"מ ותקף: "מדינת ישראל הכריזה 'כישלון מוחלט' במלחמת ההסברה. אני לא אומר את זה חלילה כביקורת על האנשים המעולים שעומדים בחזית ועוסקים במלאכה, אני מדבר ברמת המדינה. ההסברה היא מלחמה, והמדינה פשוט לא הגדירה את המלחמה הזו כאסטרטגית עם התחמושת, ציוד המגן וכוח האדם הנדרש, ואנחנו רואים את התוצאות".
1 צפייה בגלריה
yk13917463
yk13917463
(צילום: יריב כץ)
לדבריו, עוד לא מאוחר לתקן: "עכשיו אני לא רוצה להמשיך להצביע על טעויות, מה לא נעשה בסדר. מה שעצוב, יכולנו אחרת. מה שמשמח, עוד אפשר להציל את המצב". הוא הציע פתרונות כדי לפתור את המשבר - ואמר כי כשראש הממשלה ואנשיו רוצים - הם יודעים להגיב בצורה מיידית, כשזה נוגע לענייניו האישיים.
לטענת לוי, במשך ששת החודשים הראשונים שבהם שימש כדובר הממשלה בשפה האנגלית, לא תודרך על ידי אף גורם רשמי לפני שתידרך בעצמו עיתונאים זרים. "אני עליתי בתור 'דובר ממשלת ישראל לתקשורת הזרה'. אני מוסר הצהרה ועושה מסיבת עיתונאים מטעם הממשלה, ככה זה נתפס כשזה שודר בלייב. הרבה מתנדבים עזרו לי".
פעיל ההסברה הישראלית יוסף חדאד אמר בוועידה: "כל נושא ההסברה בישראל היה נתפס כמשהו שהוא כבדרך אגב. הסתכלו על ההסברה הישראלית כמשהו לא הכרחי. אמרנו 'יש לנו את הצבא הכי חזק בעולם', 'יש לנו את המדינה החזקה במזרח התיכון', אנחנו לא צריכים הסברה. בזמן שאנחנו ישנו ונרדמנו, האויבים שלנו נכנסו לפוליטיקה, לאקדמיה, לתרבות ולספורט וזרעו את הווירוס הזה של הטרור בכל מקום".
חדאד, שציין כי מאז טבח 7 באוקטובר השקיע מכספו לצורך ההסברה מאות אלפי שקלים, הוסיף: "בפעם הראשונה יש סוג של הכרה שהסברה היא חשובה, ולכן גם בטקס הדלקת המשואות מדליקים משואות שהם מכווני ההסברה הישראלית וזה מעיד על השינוי הגדול ביותר שחל בחברה הישראלית ביחס להסברה. פעם היו אומרים 'תפרקו את זה', 'תסגרו תקציבים'. עכשיו אומרים 'לא, אנחנו חייבים להשקיע בהסברה, זו המלחמה הנוספת שפשוט הפקרנו אותה".
מלכת היופי לשעבר, נועה כוכבא, שגויסה לחזית ההסברה כמה שבועות אחרי שהשתחררה ממילואים כחובשת קרבית בדרום, סיפרה: "בער בי לעשות משהו, ואז פשוט טסתי לארה"ב. פתאום הבנתי כמה יהודי התפוצות צריכים אותנו, הם צריכים להרגיש את החיבור הזה לישראל. לנו יש את מדינת ישראל כעוגן ולהם אין את זה. הם נתקלים באנטישמיות ברחוב והם מסתירים את הסממנים היהודיים שלהם ופה אנחנו יכולים להיאחז אחד בשני".
אמילי שריידר, פעילת הסברה ועיתונאית ב-ynet news: "אני לא חושבת שזה סוד שיש לנו בעיה בתקשורת בינלאומית, וחלק מזה בטח אנטישמיות, ואנחנו רואים את זה עכשיו עם הנרטיב שבכל העולם מדברים על מה קורה עכשיו. זו לא המציאות. ואני חושבת שמאוד חשוב עכשיו להתמודד, כמו שאנחנו עושים בארץ, עם אל-ג'זירה שהוא הדבר הכי מסוכן בתקשורת הבינלאומית, מבחינתי.
"הרבה זמן שאנחנו לא עשינו כלום, והבעיה גם בנרטיב עכשיו שהעולם לא מבין שהמלחמה הזאת היא לא משהו שקורה רק בארץ. זה לא ישראל נגד ערבים או נגד פלסטינים או נגד מדינת פלסטין. זה ישראל וגם המערב, כל המערב, נגד הרפובליקה האיסלאמית. זאת הבעיה. אנחנו חייבים ללמד את העולם על הבעיה האמיתית, שאנחנו חייבים להתמודד עם זה".