שר הכלכלה ניר ברקת והעומד בראש הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן קובי זריהן, החליטו להעניק פרס יקר ערך לרשתות השיווק: ביטול חובת סימון המחירים על גבי מוצרים ומעבר לתצוגת מחיר דיגיטלית על גבי המדפים. כך יתאפשר לרשתות להעלות מחירים מתי שרק ירצו, במהירות שיא ובכל הסניפים, הצרכנים מצידם לא ימצאו את המחיר על המוצר ויתקשו להשוות מחירים. כך עלול הצעד הזה לאפשר עלייה ביוקר המחיה במקום לנסות ולהגביל אותה.
ביטול חובת סימון המחירים במדבקות עלול לבלבל צרכנים שייקחו מוצר מהמדף ויצטרכו לבדוק את מחירו בסורק, או באפליקציה. לפי הרשות להגנת הצרכן, צרכנים אף יוכלו להדפיס בסופר את המחיר ולהדביק מדבקות מחיר בעצמם על גבי מוצרים. כלומר: הצרכנים יהפכו לעובדי סופר. ומה לגבי צרכנים קשישים, או צרכנים שאין להם אפליקציות בטלפון כמו צרכנים מהמגזר החרדי? יש להם בעיה.
במכתב שהוציאה הרשות להגנת הצרכן ולסחר היא מקדמת "מתן אפשרות חוקית לעוסקים כך שיוכלו להציג מחירים באמצעות צגים דיגיטליים שמקושרים לקופה. ככל שהחנות גדולה יותר, היא תידרש לעזרים נוספים כמו מכשירים נייחים לבדיקת המחיר, הדפסת תוויות מחיר שהצרכן ידביק בעצמו, הנגשת סכום הקנייה המצטבר באופן נייד וסריקת המוצר לשם קבלת מחיר ליחידת מידה".
אבל, כל שלל הטכנולוגיות והתמרונים האלה יבואו במקום לראות את המחיר מול העיניים, במדבקת מחיר פשוטה. הצרכן יצטרך להדפיס בעצמו מדבקות, או לסרוק את המוצרים רק כדי לגלות בוודאות את המחיר של המוצר הספציפי שהוא מבקש לקנות.
לפי הרשות: "בין היתרונות של הצגת מחירים דיגיטלית ניתן למנות דיוק במחירים והיעדר הבדלי מחיר בין המוצר למדף למחירו בקופה, חיסכון בעלויות תפעוליות, שיפור השירות וחוויית הקנייה, שליטה בתקציב במהלך הקנייה וכן היבטים של איכות הסביבה". אולם, בסופו של דבר המשמעות האמיתית של הצעד היא כניעה ללחצים של החברות הגדולות ורשתות השיווק.
גורם מענף הקמעונאות אמר ל"ממון" שאיגוד לשכות המסחר פועל רבות לשם ביטול סימון המחירים.
שליטה מרחוק
תג מחיר דיגיטלי יאפשר לקמעונאים שליטה על כל התמחור בכל מדפי הרשת מרחוק, יקל עבורם לנהל מלאים, יאפשר תמחור דינמי (ומבלבל צרכנים) ויקל על דיווח ושינוי מבצעים בזמן אמת. ניתן יהיה לנטר את תנועת הצרכנים בחנות, ולהכווין אותם לאזור שהם מבקשים לרכוש בו. צרכנים שיורידו אפליקציות שמקושרות לתגי המחיר הדיגיטליים יוכלו לקבל מבצעים אישיים מול המדף.
במאמר שפורסם ב"פורבס", על מהלך דומה בארה"ב נכתב כי "יש דאגה בקרב צרכנים ומחוקקים, שחושבים שזה יכול להביא לעליית מחירים. למשל: שהמחירים יעלו בזמן אמת כשהביקוש גבוה (למשל ביקוש לאובר בעת סופת שלגים), או יביא פיטורי עובדים".
חיסכון לקמעונאים
עו"ד הדס יעקובסון, מנכ"לית העמותה החדשה לצרכנות אמרה אתמול: "המתווה שהוצע שמשמעו חיסכון אדיר בעלויות לקמעונאים לא יגיע לצרכנים ולא יתרום להורדת יוקר המחיה. העמותה החדשה לצרכנות תומכת במעבר לצגים דיגיטליים, אולם, הקלה רגולטורית בתקופה של עליות מחירים פרועות, ללא קבלת התחייבות מהקמעונאים שהחיסכון יגולגל לכיסו של הצרכן היא מתנה לקמעונאים, ומכה גדולה בכיסו של הצרכן הישראלי".
ממשרד הכלכלה נמסר: ״שר הכלכלה ניר ברקת טרם קיבל החלטה בעניין סימון המחירים, כל פרסום אחר הוא שקרי. השר ברקת ממתין לממצאי הוועדה שהקים ראש הרשות להגנת הצרכן, שבוחנת את הנושא לעומק וצפויה להגיש את מסקנותיה בשבועות הקרובים. לכשיתקבלו מסקנות הוועדה, יקיים השר תהליך עומק ובסופו יחליט האם לאמץ את המלצותיה. השר ברקת יקבל החלטה שתיטיב עם הצרכנים״.







