אירועי 7 באוקטובר ומלחמת חרבות ברזל הנחיתו מכה קשה על העסקים הקטנים בישראל. שנה לאחר פרוץ המלחמה, רבים מהעסקים עדיין מתקשים לחזור לפעילות מלאה ומחפשים פתרונות יצירתיים כדי לייצר הכנסה בתנאים החדשים.
על פי נתונים של חברת המידע העסקי Coface BDI, כ-46 אלף עסקים נסגרו מתחילת המלחמה ועד חודש יולי. קרוב ל-80% מהעסקים שנסגרו הם עסקים קטנים של עד חמישה מועסקים.
מסקר מנהלים שהחברה ערכה לאחרונה, עולה כי 56% מהמנהלים מדווחים על ירידה משמעותית בהיקף הפעילות שלהם מתחילת המלחמה. בין הענפים שנפגעו בצורה הקשה ביותר: ענף הבנייה, ענף השירותים, ענף התעשייה והחקלאות, ענף המסחר וענף התיירות. בין הדוגמאות למשל מתחמי אירוח בראש פינה שספגו ביטולים רבים ואחד הפתרונות שמצאו היה להציע שוברים למימוש עתידי, מה שאפשר להם להמשיך ולשרוד בתקופה הקשה.
80 אלף עסקים צפויים להיסגר
"קמנו למציאות נוראה ב-8 באוקטובר", אומר עו"ד רועי כהן, נשיא להב, לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל. "השתתפתי ב-60 שעות דיונים בכנסת רק כדי להגיע למתווה פיצויים. למדנו שמדינת ישראל, בנושא של המגזר העסקי, מנהלת מדיניות של 'יהיה בסדר'. אין שיח על הדרך בה בעלי עסקים ישלמו ארנונה, שכירות, מלאים והלוואות". עו"ד כהן מדגיש כי "בלי כלכלה אין ביטחון. חייבים לתת מענה לבעלי העסקים. יש צורך בוודאות כלכלית באמצעות פיצוי, תמריצים והפחתת עלויות".
כדי להתמודד עסקים נאלצו להמציא עצמם מחדש. אחת הדוגמאות היא גרפיטיול, של דור ואלינוי קסילוב, המפעילה סטודיו וסדנאות לגרפיטי. עד פרוץ המלחמה, עברו בסדנאות של העסק אלפי אנשים בחודש, אך כשהמלחמה החלה, הכל התבטל. דור ואלינוי סירבו להיכנע למצב וחיפשו דרכים יצירתיות כדי להתמודד. בתחילה העסק הציע סיורים בחינם למפונים, והזוג יצא לעשות גרפיטי של גיבורי המלחמה. עם הזמן והבאזז, נוצר סיור גרפיטי שעבר בין עבודות על המלחמה. הסיור תפס תאוצה והוא ממשיך עד היום. "היו כמה חודשים קשים. התחלנו כל חודש עם הוצאות של 250 אלף שקל בלי הכנסות והיינו חייבים להיות דינמיים", אמרה אלינוי ל"ממון". אנחנו תמיד שואלים את עצמנו מה הדבר הטוב שאפשר להוציא מכל סיטואציה".
3 צפייה בגלריה


איתי רן, בנק הפועלים: "ישנן הלוואות שנדחו ללא ריבית, וחשבונות עסקיים רבים, שעמדו בקריטריונים, קיבלו הטבות בעמלות עו"ש והחזרי ריבית על מסגרת האשראי | צילום: דנה קופל
גם בלהב ניסו לעזור לעסקים שנקלעו למשבר. "עסקים המציאו את עצמם מחדש, עקורים הפעילו עסקים מרחוק. חלק מהפתרונות שמצאו היו חנויות אינטרנטיות, מעגלים עסקיים נוספים, קהלים חדשים והוספת שירותים. ליווינו עסקים ונתנו להם כמה שיותר חשיפה בתקשורת וביח"צ", אומר כהן אבל מכוון את הביקורת שלו לממשלה. לדבריו נדרשים צעדים מחוללי צמיחה כגון התייעלות במגזר הציבורי, הפחתת כספים קואליציוניים, הכשרות מקצועיות, פתרון לסוגיית העובדים הזרים וטיפול מהותי בהון השחור".
מציאות מאתגרת
כאשר בוחנים את הפגיעה בעסקים מאז 7.10, יש שונות בהתאם לענף ולאזור הגיאוגרפי. ענפי התיירות והמסעדנות נפגעו במיוחד, בעיקר בקו העימות, בעוד עסקים בענפי המזון והמסחר הביטחוני לדוגמא דווקא צמחו. לדברי איתי רן, מנהל תחום עסקים בחטיבה הקמעונאית של בנק הפועלים, "בשנה החולפת העסקים מבקשים יותר מימון בשל פערים בתזרים המזומנים, אך ממעטים בהשקעות בציוד קבוע, על רקע חוסר הוודאות לגבי העתיד. ניכרת עלייה בעסקאות של מיחזור הלוואות, כאשר העסקים מנסים להפחית את ההחזר החודשי ואת הריבית, תוך פנייה למספר גופים פיננסיים לקבלת ההצעה הטובה ביותר. קצב פתיחת העסקים החדשים נמוך יותר וקצב סגירת העסקים מהיר יותר, כאשר הנפגעים הראשונים הם העסקים הקטנים יותר, בעיקר העוסקים הפטורים".
3 צפייה בגלריה


רועי כהן, להב: "למדנו שישראל, בנושא המגזר העסקי, מנהלת מדיניות של 'יהיה בסדר'. בלי כלכלה אין ביטחון. חייבים לתת מענה וודאות כלכלית לבעלי העסקים | צילום: אביגיל עוזי
בבנק הפועלים ניתנו הלוואות רבות בתנאים מועדפים בהיקפי אשראי משמעותיים ללקוחות הזכאים, מספר רן. "בנוסף, ישנן הלוואות שנדחו ללא ריבית, וחשבונות עסקיים רבים, שעמדו בקריטריונים, קיבלו הטבות בעמלות עו"ש והחזרי ריבית על מסגרת האשראי. בנוסף, ניתנו הלוואות בהיקף משמעותי במסגרת תוכנית חרבות ברזל בערבות המדינה". רן מסביר כי חלק מבעלי העסקים קיבלו פיצויים, ומילואימניקים קיבלו מענקים מיוחדים מהמדינה.
בכל הנוגע להמלצות לעסקים קטנים, רן אומר כי "חשוב להבין מה מבדיל את העסק מהמתחרים - מוצר ייחודי, מהירות תגובה או שירות מעולה. יש להכיר היטב את קהל היעד, לשמר את הלקוחות הקיימים ולשקול הגעה לקהלים חדשים. למשל, מרכז וטרינרי שהרחיב את פעילותו למכירת מוצרים משלימים ומשלוחים, וחברת סדנאות שעברה לפלטפורמה של קורסים דיגיטליים". דוגמה נוספת היא מסעדות מהצפון שהתאחדו עם מסעדות במרכז כדי להגיע לקהל המפונים. בתקופה זו, לדבריו, "השיווק הדיגיטלי חשוב יותר מתמיד, ועסקים קטנים שנעזרים בגורמי מקצוע בתחום זה מצליחים פעמים רבות לחזק את פעילותם. גמישות מחשבתית וחוסן הם מפתח להצלחה, יחד עם היכולת להתמודד עם שינויים מהירים ולבצע התאמות במהירות".
כשמנסים להבין מרן איך הבנק יכול לעזור הוא מסביר שיש כלים רבים שהעסקים יכולים לקבל מהבנקים. "בנק הפועלים עדיין מציע דחיית החזר הלוואות ותשלומי משכנתה בהתאם לקריטריונים ותנאים שנקבעו, ישנה אוכלוסייה זכאית המקבלת פטורים מעמלות עו"ש, וקיים פטור מריבית על יתרות חובה לעסקים זכאים. מעבר לכך, הבנק מפעיל את המרכז לצמיחה פיננסית, הכולל בין היתר ליווי אישי לעסקים על ידי מנטורים בכירים במשק ללא עלות, תוכן מקצועי מותאם ספציפית לעסק, והרצאות מקצועיות".
רן מספר כי "הרבה עסקים עם פוטנציאל לצמיחה ועם מוצר טוב, לא הצליחו כי לא התנהלו נכון פיננסית. לכן, מוצע לבדוק מול הבנק בשקיפות והצפת צרכים, כמו קשיים תזרימיים וצורכי מימון, האם ישנם פתרונות מתאימים לצרכי העסק. הקשר הרציף עם הבנקאי האישי יכול לעשות את ההבדל בתקופות הקשות".
במבט קדימה, אומר רן, "יש לנהל את העסק עם האצבע על הדופק: תזרים מזומנים, גבייה וקשר עם לקוחות וספקים. עדיף להתמקד בניהול היומיומי ופחות בדברים שאין עליהם שליטה".
"אי עמידה בפרעון ההלוואה עלולה לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל. בכפוף לאישור הבנק"







