כאשר הבמאי האיראני-דני, עלי עבאסי עמד נרגש על הבמה בפסטיבל קאן האחרון וראה את אליטת הקולנוע העולמית מוחאת כפיים לסרטו החדש, הוא היה בטוח שיש לו להיט ביד. אבל כבר למחרת הבין שזה לא יקרה. במקום זאת, עבאסי למד שב-2024 הוליווד בורחת לגבעות ברגע שהיא רואה סרט עם ניחוח פוליטי, והקהל האמריקאי מסתתר מתחת לעשב יחד איתה.
'המתמחה' חוזר לשנים הראשונות של דונלד טראמפ כאיש עסקים ואל מערכת היחסים האינטנסיבית, ההרסנית, ובדיעבד בעלת החשיבות ההיסטורית בינו לבין המנטור המקיאוולי שלו, עורך הדין רוי כהן. סבסטיאן סטן ('פאם וטומי') הוא טראמפ הצעיר, ג'רמי סטרונג ('יורשים') הוא רוי כהן, שניהם מעולים והסרט מרתק. אבל בכל זאת יש לסרט בעיה מהותית והיא טראמפ של החיים האמיתיים, שהפעיל את כל התותחים שלו למניעת הפצת הסרט. האיומים עבדו, ובמשך חודשים אף אחד לא היה מוכן לרכוש את הסרט להפצה בארה"ב. כשהוא כבר מצא את דרכו למסכים, התברר שמי שלא רצו להפיץ אותו אמנם היו פחדנים מוסרית אבל צודקים כלכלית, כי בסוף השבוע הראשון בארה"ב הכניס 'המתמחה' רק 1.6 מיליון דולר.
פעם הוליווד עשתה סרטים פוליטיים מתוך תחושת שליחות, וגם כי הם הביאו פרסים ומשכו קהל מבוגר. אבל תחושת השליחות מתה, קהל מבוגר כבר לא הולך לקולנוע, ובאמריקה המפולגת מתמיד אין לסרטים כאלה סיכוי מסחרי. לא במקרה כשיצא 'הקרב על אמריקה' (Civil War) מוקדם יותר השנה, היה מאמץ מיוחד להציג אותו כ'תמרור אזהרה א-מפלגתי', ולמען הסר ספק הציגו את קליפורניה וטקסס באותו צד. 'הקרב על אמריקה' אכן היה הצלחה קופתית יחסית, אבל אין סיכוי לקבל עכשיו סרטים כמו 'כל אנשי הנשיא', 'המועמד ממנצ'וריה', 'לכשכש בכלב', 'מלקולם אקס' או 'מילק'.
המקרה של 'המתמחה' מטריד עוד יותר, כי הוליווד לא הסתירה שהיא פשוט פוחדת מטראמפ. הוא הרי יכול להיות בקרוב נשיא ארה"ב וכבר הבהיר שהוא מתכוון לחסל חשבונות. אבל כל זה לא משנה את השורה התחתונה: הקהל נשאר בבית. תומכי טראמפ לא רוצים לראות סרט שמספר להם מי הוא באמת, מתנגדיו לא רוצים לראות סרט שמגלה אמפתיה לסיפור המקור של הנבל, ומעל הכל, כמה ימים לפני הבחירות, כולם פשוט מותשים.






