נדלקה לכם נורת אזהרה? יש לכם פנצ'ר בצמיג? הגיע הזמן לטיפול עשרת אלפים? ייתכן שתיאלצו להיפרד מהרכב ולנסוע בתחבורה ציבורית בשל זמני ההמתנה הארוכים במוסך. יותר ויותר מוסכים מתקשים לעמוד בעומס של העבודה בשל המחסור החמור בעובדים שהם חווים.
בישראל קיימים כיום כ-5,500 מוסכים ברחבי הארץ שמחזיקים ברישיון של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. אותם מוסכים מעסיקים כ-50 אלף עובדים. אולם, מאז תחילת מלחמת חרבות ברזל, גיוס המילואים הנרחב והאיסור על כניסה של עובדים פלסטינים למדינת ישראל, גם ענף תחזוקת הרכב, בדומה לענפים רבים אחרים במשק, סובל ממחסור משמעותי בעובדים. אריה אשד, מנכ״ל איגוד המוסכים בישראל, טוען כי חסרים כיום כ-3,200 עובדים בענף. מתוכם כ-1,300 מכונאים וחשמלאים של רכבים פרטיים, כ-1,300 עובדים נוספים שמתמחים במכונאות ובחשמלאות של רכבים כבדים, אוטובוסים וציוד מכני הנדסי (צמ״ה), כ-300 צמיגאים וכ-300 מענף הפחחות והצבע. ״כשאתה מגיע למוסך ושם את הרכב שלך לטיפול, אם אין עובד זמין - הרכב יעמוד", מסביר אשד כיצד המחסור עשוי להשפיע על הציבור. "במקום עבודה שתסתיים בתוך חצי יום, זה יכול להיות יום שלם ולפעמים גם יותר מזה. בנוסף, אם בעל המוסך מתמודד עם חוסר בעובדים ונאלץ להעסיק עובדים במחירים יותר יקרים, זה יכול גם להשפיע על המחיר לצרכן, ואם אין לך עובדים מקצועיים או מיומנים, זה משפיע גם על טיב העבודה״, הוסיף אשד.
בהמשך לקריאות של בעלי עסקים רבים במשק, בחודש יולי האחרון פירסם משרד הכלכלה והתעשייה קול קורא להקצאת היתרים לטובת יבוא והעסקה של עובדים זרים בענף המסחר והשירותים, ובתוכו ענף המוסכים. לפי נתוני המשרד, 244 הגישו בקשות ליבוא 2,057 עובדים זרים, לצד מאות עסקים נוספים שהציגו ביקוש לכ-37 אלף עובדים זרים בסך הכל. לפי המשרד, ״ההקצאה שאושרה למוסכים על ידי ועדת המנכ״לים עומדת על 950 עובדים, כאשר תהליך עיבוד הפניות עודנו בעיצומו וטרם חולקו הקצאות״. באיגוד המוסכים מדגישים כי הביקושים בתחום עומדים על פי שלושה מההקצאות שניתנו בפועל.
1 צפייה בגלריה
מוסך בירושלים | צילום: אלכס קולומויסקי
מוסך בירושלים | צילום: אלכס קולומויסקי
מוסך בירושלים | צילום: אלכס קולומויסקי
״אנחנו מעסיקים 45 עובדים וחסרים לי כרגע בסביבות 14-15 עובדים" מספר ריקו מימון, הבעלים של מרכז שירות תהילה בנתיבות שמטפל בין היתר גם ברכבים של הצבא ושל משרד הביטחון. "לכולם יש מחסור, לא רק לנו, זה בכל הארץ. המחסור הראשון בעובדים התחיל בקורונה, אבל במלחמה האחרונה קרה דבר שלא קרה במבצעים קודמים - גייסו לנו אנשים והם נשארו או במילואים, או בקבע או כאזרחים עובדי צה״ל. זה יצר שוק גרוע, הגעת למצב שעובד מראיין אותך ולא אתה מראיין אותו והמשכורות הפכו להיות משכורות של הייטק. גם החבר׳ה שאתה מגייס, בלפחות שלוש-ארבע שנים הקרובות הם לא יהיו כאלה שאתה יכול לתת להם אוטונומיה בעבודה״. עוד לדבריו, ״אם פעם יכולנו להתחייב ללקוח שהרכב שלו יוצא בתוך שעתיים-שלוש, היום אנחנו מדברים על ימים״. יחד עם זאת, לטענתו הם לא העלו את המחיר לצרכן: ״אם נעלה גם את המחירים אז נאבד גם את הלקוח, יחד עם העובדים. אנחנו סופגים את העלייה במשכורות. איזו אופציה נשארה לנו?״.