שלושה שבועות עברו מאז הפסקת האש אבל רוב החברות התעופה הזרות, בעיקר הגדולות, עדין לא חוזרות לטוס לישראל וטרם ידוע מתי זה יקרה. התשובה לשאלה מתי נחזור למחירי טיסות שפויים היא לא בקרוב. לפי גורמים בכירים בענף ככל שהביקוש עולה על ההיצע, הרי שמחירי הטיסות עדיין נוסקים לשמיים וזה המצב בפסח 2025, וליעדים כמו תאילנד וארה"ב גם בקיץ 2025. וכשמחירי הטיסות הם חלק משמעותי מהמדד שקובע את האינפלציה, הזינוק במחירי הטיסות משפיע על עוד המון תחומים ועל יוקר המחיה בישראל.
התקווה היתה ששרת התחבורה מירי רגב תפעל בשנה האחרונה במלוא הכוח נגד עושק המחירים אבל מתברר שכל מה שהיא עושה בעניין זה בעיקר להצהיר הצהרות. אתמול בטקס ההשקה של טיסת חברת התעופה החדשה אייר חיפה אמרה רגב: "מחירי הטיסות כבדים על תושבי ישראל. הממשלה תוביל מהלך שימנע עושק של הצרכנים. חשוב להמשיך ולעודד תחרות בענף התעופה". אבל כשמנסים לברר איזה מהלך בדיוק מובילים שם, ומתי זה צפוי לקרות? חוזרים לאותן תשובות צפויות ומבולבלות: "משרד התחבורה יחד עם משרד האוצר והכלכלה חרטו על דגלם לעודד ולאשר לחברות הישראליות הגדלת צי המטוסים שלהן על מנת להגדיל זמינות של מושבים. בין היתר אישור רישיון לחברת תעופה ישראלית חדשה אייר חיפה הוא חלק מאסטרטגיה להגדיל היצע, בעיקר כשאין הרבה חברות זרות וזה מוביל לתחרות על המחירים".
לדברי גורמים בענף, מדובר בעיקר בהרבה דיבורים ומעט מדי מעשים וכולנו נמשיך לשלם הרבה יותר על טיסות לחו"ל לפחות בחצי השנה הקרובה. לדבריהם, שרת התחבורה יכולה להציע שורה של הטבות לחברות הזרות כדי לעודד אותן לשוב לישראל, אך נראה שדבר לא נעשה. אמנם השרה לא יכולה לכפות על חברות פרטיות להוריד את מחירי הטיסות אבל יש לא מעט צעדים שאפשר לנקוט מול החברות הישראליות כדי לרסן את ההשתוללות. במקום לעשות - שרת התחבורה מעדיפה להחזיר את הכדור בחזרה לציבור ואמרה אתמול: "אני מאמינה שהצרכנים בעצמם 'יענישו' את החברות שעשקו אותם". עוד הוסיפה כי היא לא מתכוונת לאשר את התיקון לחוק טיבי בטענה שהדבר יפגע עוד יותר בצרכנים.
כשבודקים את מחירי הטיסות בחורף מתברר שהמחירים עדיין גבוהים מאוד לעומת מה שהורגלנו, וזאת למרות שיש מספר חברות לואו-קוסט שכבר חזרו, ובהן ויזאייר שהחלה טיסות ללרנקה. הצפי שבינואר תגדיל החברה את מספר הטיסות ליעדים נוספים ובתקווה גם במחירים משתלמים.
ומה בנוגע לטיסות הישירות לארה"ב ולתאילנד, שרק חברת אל על מבצעת כרגע? גם כאן אין בשורות באופק הנראה לעין. לדברי ניר מזור, סמנכ”ל קשרי תעופה: “ליעדים פופולריים כמו תאילנד וארצות הברית קשה כבר עכשיו למצוא מושבים לפסח, וזה רק ילך ויתעצם ככל שנתקרב לחג. במצב הנוכחי, המחירים צפויים להישאר גבוהים”.
למרות המצב ברשות שדות התעופה מתחילים להיערך לחזרת הטיסות ולדברי שרון קדמי, מנכ"ל רש"ת כבר נמצאים בתהליכי גיוס עובדים. "עד סוף ינואר אמורים להיסגר הסלוטים (חלונות זמן) גם לטיסות של חברות התעופה הזרות שטרם חזרו לטוס לישראל בשל המצב הביטחוני. היום עמדנו על 44 אלף נוסעים בנתב"ג אנחנו שואפים כמובן לחזור לימים של 80 אלף ו-90 אלף נוסעים ביום", אמר קדמי.
שנת מעבר
הבעיה היא כגם חזרה של חלק מהחברות עדיין לא מורידה את המחירים. לדברי שירלי כהן עורקבי, סמנכ"ל אשת טורס: "המחירים לא יירדו בצורה משמעותית כל עוד חברות התעופה לא יחזרו באופן מלא לנתב"ג. אנחנו רואים שגם חברות שחוזרות, כמו ויזאייר, חוזרות באופן חלקי ולא בקיבולת מלאה. יש פער אדיר בין הביקושים להיצע. לחברות התעופה הזרות ייקח כמה חודשים לפחות עד שיקצו בחזרה את המטוסים לשוק הישראלי. לכן שנת 2025 תהיה בעצם שנת מעבר - המחירים ירדו לעומת 2024 כי חברות התעופה הזרות יתחילו לחזור בהדרגה, אבל עדיין יהיו גבוהים בכ-15% לעומת 2023".
מי שנשמע אתמול אופטימי יותר הוא יוני וקסמן, משנה ליו"ר אופיר טורס שאמר ל"ממון": "החל מחודש מאי המחירים חוזרים לרמתם הרגילה. לגבי טיסות לתאילנד בפסח - קיימות אפשרויות במחירים סבירים של כ-1,100 דולר לאדם בחברת איתיחאד דרך אבו-דאבי. ביולי טיסות אל על בסביבות 1,000 דולר וחברות זרות כמו אמירייטס בסביבות 800 דולר. באוגוסט מחירי אל על עולים ל-1,400 דולר והחברות הזרות מתחילות מ-1,000 דולר". לדברי וקסמן, "בטיסות לארה"ב אנו מקווים לראות בקרוב את חזרתן של החברות האמריקאיות, דבר שצפוי להביא לטיסות ישירות במחירים נמוכים משמעותית מהקיים כיום".
חזרה בהדרגה
יוסי פתאל, מנכ"ל לשכת מארגני התיירות הנכנסת לישראל: "בחו"ל, ובמיוחד בקרב חברות התעופה, התכנון אינו מתבצע מעכשיו לעכשיו. חידוש הטיסות לישראל עשוי לקחת חודשים ארוכים, וזה פוגע גם בתיירות הנכנסת. נכון להיום, טיסות המוצעות מתומחרות במחירים לא הגיוניים. לצערנו, נכון להיום, לא קיימת תוכנית אסטרטגית הממנפת את התיירות הנכנסת ככלי לשיקום הפריפריה ולחיזוק מעמדה של ישראל".







