• מה זה חוק טיבי?
"חוק שירותי תעופה, הידוע כ'חוק טיבי', נועד להסדיר את זכויות הנוסעים במקרים של עיכובים וביטולי טיסות על ידי חברות התעופה. מדובר באחד החוקים הצרכניים החשובים ביותר בישראל".
• באילו מקרים החוק מגן עלינו, הנוסעים?
"החוק קובע, בין היתר, כי במקרים בהם הטיסה שונתה על ידי חברת התעופה, עליה לספק לנוסעים שירותי סיוע עד לטיסה החלופית (לינה במלון, ארוחות וכו') ובמקרים בהם הטיסה בוטלה או נדחתה מעל 5 שעות, עליה להציע החזר כספי או כרטיס לטיסה חלופית".
• מה עומד להשתנות לרעת הנוסעים אם החוק ישונה?
"בתיקון לחוק מבקשים לדוגמה להגביל את החובה של חברות התעופה לספק לינה לנוסעים ל-2 לילות בלבד. זאת הפקרות. היום לחברות יש תמריץ כלכלי למצוא טיסה חלופית כמה שיותר מהר. בחוק החדש, אחרי 2 לילות לא יהיה לחברת התעופה שום תמריץ לדאוג לנוסעים".
• יש באירופה חוק דומה?
"חוק טיבי מבוסס על התקנות האירופיות. תיקון החוק עלול לגרום לאפליה בין נוסע ישראלי לאירופאי. כך, לדוגמה, ישראלי והולנדי שרכשו כרטיס לאותה טיסה שבוטלה – הישראלי לא יהיה זכאי לפיצוי, לא יהיה לו איך לחזור לישראל ואיפה לישון אחרי 2 לילות. ההולנדי יקבל את כל הזכויות האלה".
• האם תיקון החוק יחזיר את החברות הזרות לישראל, כפי שטוענת המדינה?
"לדעתי, ולדעת רוב גורמי המקצוע בתחום, רק המצב הביטחוני הוא שגרם לחברות הזרות להפסיק את טיסותיהן, ולכן רק כשהמצב הביטחוני יתייצב הן יחזרו לפעול. לראיה, לפני המלחמה כל חברות התעופה הזרות פעלו בארץ ביתר שאת, והחוק לא הרתיע אותן".









