קאמבק מפואר של אחת השחקניות הוותיקות בהוליווד, ניצחון של סרטים זרים ועצמאיים על הפקות ענק והיעדר מוחלט של פוליטיקה: כך נראה טקס חלוקת פרסי גלובוס הזהב, שנערך אתמול לפנות בוקר בהוליווד.
גלובוס הזהב, שמחולק כל שנה כחודשיים לפני האוסקר, נחשב לפרס הקולנועי השני בחשיבותו (הטקס שודר בארץ ב-yes וב-+sting). הזוכים בו נקבעים על ידי מאות כתבים זרים (בהם עיתונאי "ידיעות אחרונות" אמיר קמינר), והוא בעיקר משמש תחזית לקראת טקס האוסקר, גם אם התחזיות שלו לא תמיד מתגשמות.
3 צפייה בגלריה
yk14213576
yk14213576
(מור. יש סיכוי לאוסקר | צילום: REUTERS/Mario Anzuoni)
רגע השיא של הטקס הנוכחי הגיע עם זכייתה של דמי מור בת ה-62. מור, בעבר אחת הכוכבות הגדולות בהוליווד, שלא זכתה להערכה רבה מצד הביקורת, זכתה בפרס השחקנית המצטיינת בסרט קומי על תפקידה בסרט "יופי מסוכן", שבו היא מגלמת, באופן מודע לעצמה, כוכבת עבר שמוחלפת על ידי גרסה צעירה ויפה שלה. "אני במקצוע 45 שנה, וזו פעם ראשונה שזכיתי במשהו", אמרה עם קבלת הפרס. "לפני 30 שנה הסביר לי מפיק שאני 'שחקנית פופקורן'. זה שיכנע אותי שאני יכולה אולי לעשות סרטים שיעשו הרבה כסף, אבל אני לא ראויה לפרסים. האמנתי בזה והחלדתי לאורך זמן, עד שלפני כמה שנים חשבתי שזהו, אולי זה נגמר, ואז קיבלתי את התסריט המטורף הזה, ומשהו אמר שהיקום מסמן לי שלא סיימתי".
הקהל הריע. זה בדיוק סוג הנאומים שהוליווד אוהבת: שילוב של רחמים עצמיים וסיפור על הזדמנות שנייה. לפני הטקס ניבאו המהמרים שהזוכה תהיה השחקנית הצעירה מייקי מדיסון מ"אנורה", אבל עכשיו אפשר לסמן את מור כמועמדת מובילה לזכייה גם באוסקר.
3 צפייה בגלריה
yk14213531
yk14213531
גדות. לפחות לא צעקו בוז | צילום: Etienne LAURENT / AFP
הטקס כולו סימן משבר בהוליווד: שני הסרטים שהוכתרו כזוכים הגדולים לא היו הפקות הוליוודיות. הסרט שזכה בפרס הסרט הדרמטי הטוב ביותר, "הברוטליסט", הוא אפוס היסטורי בן שלוש שעות וחצי, שנעשה מחוץ להוליווד ועוסק באדריכל ניצול שואה שמנסה להצליח באמריקה. הסרט גרף עוד שני פרסים, לשחקן אדריאן ברודי ולבמאי בריידי קורבט, שאמר עם הזכייה, "כולם אמרו שזה לא סרט שיכול להצליח, לא סרט שמישהו ירצה לראות. צריך לתת לבמאים לעשות את הסרטים שהם רוצים". בכך התריס נגד הוליווד המיינסטרימית שבה החופש האמנותי הולך ומצטמצם.
בפרס הסרט הקומי / מוזיקלי הטוב ביותר זכה הסרט הצרפתי דובר הספרדית "אמיליה פרז", שזכה בסך הכל בארבעה פרסים, יותר מכל סרט אחר, כולל לשחקנית המשנה זואי סלדנה – עוד שחקנית "מסחרית" שזוכה עכשיו להערכת הביקורת. המפסידים הגדולים היו הסרטים "מרשעת" (ההפקה ההוליוודית הגדולה היחידה שהתחרתה) והסרט העצמאי "אנורה".
3 צפייה בגלריה
yk14214435
yk14214435
ברודי עם זוגתו. הרמוניה ויזואלית | צילום: Etienne LAURENT / AFP
בפרס השחקנית הדרמטית זכתה השחקנית הברזילאית פרננדה טורס, על הסרט הברזילאי "אני עוד כאן", שניצחה את הכוכבות ההוליוודיות אנג'לינה ג'ולי וניקול קידמן. בפרס סדרת הדרמה בטלוויזיה זכתה להיט הסמוראים "שוגון" – עוד זוכה בלתי נתפס לפני כמה שנים – ובפרס הסדרה הקומית זכתה הסדרה הקטנה יחסית Hacks.
והיה עוד מאפיין מעניין בטקס: היעדר הצהרות פוליטיות. טראמפ, יעד להתקפות בטקסים קודמים, לא אוזכר כלל, וגם לא המלחמות בישראל ובאוקראינה. גל גדות, שהגישה את אחד הפרסים, הותקפה ברשתות בארץ על שלא נשאה את סיכת החטופים, ומקורביה מסרו שהנהלת הטקס אסרה עליה לעשות זאת. האמת היא שאפשר לברך על כך שגדות לא נתקלה בקריאות בוז, ושאף סלב לא קרא Free Palestine.
מבחינה אופנתית לא היו הפתעות רבות, למרות כמה הופעות טובות, כמו זו של גל גדות בארמאני פריווה ושל זנדאיה בלואי ויטון. לעומת זאת, ברשימת המתלבשות הרעות אפשר היה למצוא כוכבות שבעבר היו אורחות קבועות ברשימה המקבילה, כמו קייט בלאנשט, אנג'לינה ג'ולי ומיילי סיירוס, שהצליחו לאכזב גם לב רחמן כמו שלנו.
אם מפצלים את אופנת הטקס למגמות, אפשר להצביע על שלוש בולטות: נוכחות גוברת של שמלות ערב שחורות, כמו זו של פמלה אנדרסון בעיצוב אוסקר דה לה רנטה, ליקה לי ומישל יאו בבלנסיאגה; שמלות לורקס ופאייטים מנצנצות כמו אלה של קידמן ובלאנשט; והמגמה השלישית, אולי המוצלחת מכולן, היא זוגות אופנתיים שכבשו יחד את השטיח האדום במראות שיצרו הרמוניה ויזואלית.
אדריאן ברודי הגיע עם בת זוגו, מעצבת האופנה ג'ורג'ינה צ'פמן, לבוש חליפה שחורה של תום בראון שעליה תכשיט אבסטרקטי. היא בחרה בשמלה מרהיבה של המותג בעיצובה, מרקזה, שיצרה התאמה להופעתו החדה. על התאמה יפה נוספת חתומים רובי ואיידה וויליאמס בדולצ'ה & גבאנה; והשחקן ג'ייק ג'ילנהול בחליפה של פראדה יחד בת זוגו, הדוגמנית ז'אן קאדו, בשמלת טוקסידו ללא שרוולים בצבעים שחור ולבן.