פקקי האוניות שממתינות לפריקה בנמלי ישראל שוב מתארכים ומזכירים את שיירות האוניות שחיכו בים בתקופת הקורונה. ובשעה שעשרות אוניות ממתינות עם הסחורה עליהן יצאו אתמול עובדי נמל אשדוד ליום גיבוש והודיעו ללקוחות: היום לא תתבצע פריקת סחורות.
האבסורד בנמלי ישראל מחריף והיבואנים מאשימים את שרת התחבורה מירי רגב שלא מסדירה את החוסר ברציפים לפריקה "כהגנה" על עובדי נמל אשדוד שעדיין בבעלות ממשלתית. אתמול בבוקר יצאו עובדי הנמל ליום גיבוש והודיעו לחלק מהלקוחות כי לא תתבצע פריקת סחורות. בתכתובת בין מנכ"ל נמל אשדוד ניסן לוי ליבואן, שהגיע ל"ממון", כותב לוי: "ליום ראשון הפומיס והגופרית (סוגי חומרי גלם) לא מקבלות פריקה בגלל הגיבוש, יכולנו לתת להם משמרת ב' אך לא רצו". בינתיים נמסר ליבואן כי גם היום לא תתבצע פריקה לשלוש אוניות, בגלל סבב ימי הגיבוש. היבואן מכחיש כי הציעו לו משמרת ב'.
אחד היבואנים, שלומי אנגל, בעלי פומיס ישראל, יבואנים 28 שנה של חומרי בניה מיוון, אמר ל"ממון": "כל חודש מגיעה אוניית צובר שלנו לנמל אשדוד, האחרונה הגיע ב-21 בינואר ונכנסה לעבודה לפני עשרה ימים. הפריקה נמשכת המון זמן. ביום שישי הודיעו לארבע אוניות שלא תהיה משמרת א' בוקר, כי יש יום גיבוש לעובדים. כל יום כזה שאונייה עומדת עולה לנו עשרות אלפי שקלים. אונייה חוכרים בדרך כלל לעשרה ימים ואנחנו כבר בחכירה מעל שלושה שבועות, כי ממתינים לפרוק. הקצב מאוד איטי, החברה שלנו שילמה בשלוש וחצי השנים האחרונות מעל שמונה מיליון שקל על ימי המתנה, בנוסף לדמי החכירה הרגילים".
גילה רובינשטיין מנכ"לית איגוד לשכות המסחר: "הפקק בנמלים פוגע קשות במשק ומטיל עלויות כבדות ומיותרות לחלוטין על הציבור. למשרדי הממשלה יש את הכלים לפתור זאת – להפעיל רציפים מושבתים ולהסיר את כלל המגבלות על הנמלים ולתת לתחרות לעשות את העבודה".
בנמל לא התייחסו ליום הגיבוש ורק אמרו: ״הנמל פועל בעומסים חריגים הנובעים בין היתר בשל ימים בשבוע שעבר בהם הפעילות לא התאפשרה בעקבות אילוצי מזג האוויר החריג. לפיכך הנמל נאלץ השבוע לצמצם פערים בהתאם לכללי התור התפעולי. לאוניית הפומיס, עם הגעתה, הוצע לתגבר משמרות כשהנמל היה יכול והיא סירבה".