תעשיית האופנה העולמית מתכנסת בימים אלה לאירוע הנוצץ של השנה - שבוע האופנה בניו-יורק, אך מתחת לפני השטח נחשפים הצדדים הפחות זוהרים. אל המסלולים עולות הכוכבות המצליחות בעולם, אבל לא כולם יודעים שהשמות שלהן לא רק נמצאים על השטיח האדום, הם מככבים גם בהונאות מסוכנות ברשתות החברתיות.
דוח חדש ומדאיג שפורסם על ידי חברת הסייבר הישראלית ברנדשילד מצביע על תופעה שהולכת ומתרחבת: מאות חשבונות פיקטיביים הוקמו בשבועות האחרונים באינסטגרם ובפייסבוק המתחזים לדוגמניות-העל שמזוהות עם האירוע הנוצץ. ברגע שאתם מקבלים הודעה חדשה או הצעת חברות מעוקב חדש בשם קנדל ג'נר או ג'יג'י חדיד, ככל הנראה הן לא עצרו באמצע המסלול והתרשמו מתמונת הפרופיל שלכם אוכלים פלאפל. מדובר במתחזה שמנסה לפתות אתכם ללחוץ על קישורים מפוקפקים או לגנוב מידע אישי.
אבל כאן לא נגמר הסיפור; ע"פ הדוח, התופעה אינה מוגבלת רק לפלטפורמות החברתיות. מתברר שישנם אלפי אתרים מזויפים שנפתחו במקביל לשבוע האופנה, ומנסים למכור מוצרים מזויפים של מותגי יוקרה כמו דיזל, גוצ'י ופראדה. צרכנים תמימים, המחפשים מציאוֹת באינטרנט, עלולים להיכנס לאתרים האלו מתוך כוונה לרכוש נעליים או תיקים במחיר מפתה, ולמצוא את עצמם קורבנות להונאות כספיות, גניבת פרטי אשראי, או במקרה הגרוע אף פישינג המוביל לגניבת זהות.
יואב קרן, מנכ"ל ברנדשילד: "מאחורי הפרופילים המזויפים הללו נמצאים האקרים שמטרתם להוציא כספים במרמה, לפתות אנשים לרכוש מוצרים מזויפים או ליצור קשרים מסוכנים, כולל עם קטינים. חשוב להבין שההתחזות הזו אינה תמימה - היא טומנת בחובה סיכונים ממשיים". זיהוי חשבונות מזויפים ברשתות החברתיות הוא משימה לא כל כך פשוטה. לדברי קרן, לעיתים החשבונות מתהדרים ב"וי כחול" והתמונות והסטורי נראים אותנטיים לחלוטין. "כדי לוודא שהחשבון אכן אמיתי, יש לבדוק את הוותק של החשבון, ולהסתכל על התגובות והאינטראקציות עם העוקבים. פרופילים מזויפים נוטים להיות חד-ממדיים, עם מעט תגובות או מעורבות", הוא מדגיש.