דוח השירות של ספקי המים בישראל לשנת 2023 גילה כי היחס לצרכנים במוקד תאגיד המים העירוני "מי שבע" הוא מהגרועים במדינה. לפי הדוח, צרכני "מי שבע" המתינו בממוצע 5:06 דקות למענה טלפוני. זאת לעומת ממוצע ארצי של 2:45 דקות. את הסיבות לכך אנחנו מבינים עכשיו.
"מי שבע" נותן שירות לכ-105 אלף בתי אב בבאר-שבע ואופקים, ואף נותן שירות לרשויות נוספות באזור. התאגיד כפוף לרשות המים ואמור לפעול לפי חוזרים שמפרסם הממונה על התאגידים בענייני שכר, יציאה לחו"ל וטיסות, רכבים, מכרזים והתנהלות כלכלית.
אלא שמידע אשר הגיע לידי "ידיעות אחרונות" עורר חשד כי התאגיד התנהל בניגוד לאותם נהלים בלא מעט מקרים. כך, למשל, נקבע כי התאגיד יישא בעלות נסיעות לחו"ל של נציגיו במחלקת תיירים בלבד. אלא שמנכ"ל התאגיד הקודם מריו לובטקין, שסיים את תפקידו בסוף 2024, ביצע לפחות שתי טיסות במחלקת עסקים. אחת מהן, אגב, הייתה לאיטליה, עם היועץ המשפטי של התאגיד, עו"ד יוגב מינס, שאמור לדעת יותר טוב מכולם מה מותר ומה אסור. טיסה נוספת בוטלה, אך היות שלא היה כיסוי ביטוחי לביטול, התאגיד נאלץ לשלם עבורה.
זה לא נגמר רק בטיסות ביזנס. סמנכ"לית שירות הלקוחות והגבייה, תמר טל, יצאה על חשבון התאגיד לשני קורסים של NLP. מדובר בשיטה טיפולית שאמורה לתת לאנשים כלים להתמודד עם חרדה, התפרצויות כעס וזעם, מתח נפשי ועוד. הקורס השני שעברה טל הוא "קורס מאסטר", שמי שעובר אותו יכול להפוך למטפל בשיטה. המשמעות: היא למדה מקצוע חדש על חשבון משלמי המסים.
בנוסף, בתאגיד העמידו לרשותה מכונית סקודה יוקרתית, שעולה 25 אלף שקל יותר ממה שמותר לפי ההנחיות. זה לא תקין בכל מקרה, וכשמדובר בגוף שמעניק שירות לקוחות מהגרועים ביותר בתחומו, זה כבר לפרוץ כל סכר.
בעקבות פניית "ידיעות אחרונות" ו-ynet, הורתה יו"ר הדירקטוריון הנכנסת, עו"ד שירלי נגר-כהן, על הקמת צוות בדיקה ייעודי לנושא. הממצאים הראשוניים הוצגו בפני הדירקטוריון, שאישר כי ההתנהלות הייתה בעייתית, לא עמדה בכללי מינהל תקין ונמצאו ליקויים לא מעטים. לאחר שצפו המים העכורים התפטרה מתפקידה מנהלת הכספים של התאגיד. בשבוע שעבר הגישה גם סמנכ"לית שירות הלקוחות והגבייה מכתב התפטרות.
יו"ר הדירקטוריון, עו"ד נגר-כהן, מסרה כי "מי שבע הוא תאגיד ציבורי, שאמון הציבור הוא אחד מאבני היסוד לפעילותו. נגלה אפס סבלנות לחריגה ממינהל תקין, לחריגה מסמכות ולפעולות שמשמעותן חוסר רגישות ונראות ציבורית".
המנכ"ל לשעבר לובטקין מסר כי "הטיסה במחלקת עסקים הייתה דחופה מאוד, מחויבת המציאות לקידום צורכי התאגיד, ולא היה מקום פנוי במושבים הרגילים". הוא סירב לפרט לגבי טיסות נוספות. לובטקין הכחיש חשד נוסף שעלה בבדיקה, ולפיו נקודות הנוסע המתמיד עברו לחשבון הפרטי שלו.
הסמנכ"לית טל מסרה בתגובה כי הרכב שקיבלה היה בהתאם לחוזר הממונה על התאגידים, וכי קורסי ה-NLP תרמו רבות לשיפור תפקידה ולתוצאות התאגיד, ואושרו בצינורות המקובלים.
ממשרד עורכי הדין עפר שפיר ושות', המעסיק את היועץ המשפטי של התאגיד, ביקשו לא להגיב למקרים ספציפיים לאור עבודת צוות הבדיקה. מהמשרד נמסר: "איננו יכולים להיות מודעים למקרים שלא מובאים לידיעתנו בזמן אמת לצורך קבלת חוות דעת משפטית".