"הסיפור של יוקר המחיה פוגש את כולם, וזה כולל גם את ההייטקיסטים", מסבירים מנהלי מועדון הצרכנות הייטקזון, המונה מעל 300 אלף חברים. נועם בוסידן ודגן רונן חושפים נתונים, רגע לפני פסח, מהם עולה כי יש השנה עלייה של 25% בשימוש בתווי קנייה ברשתות המזון לעומת אשתקד.
לדבריהם, "אנחנו מציעים שני סוגי תווי קנייה, של רמי לוי ב-7% הנחה ושל קרפור ב-11% הנחה. מה שאנחנו רואים השנה זה שיש גידול מאוד משמעותי בביקוש לתווים לעומת הרבעון הראשון של 2024, זאת מגמה ואנחנו מספקים יותר תווים מבעבר. כמועדון שמציע תו מסובסד, אתה לא יכול לתת מענה לביקוש אינסופי, כי בכל זאת לקוח קונה בעלות נמוכה יותר מהמחיר שלנו, אז אנחנו מוציאים פה כסף מהכיס, אבל הגדלנו מאוד מלאים ויכולת לתת מענה לביקוש הגובר".
גם ארי שטינברג, מנכ"ל מועדון הצרכנות אשמורת של הסתדרות המורים, שם לב לתופעה: "ההוצאות בכרטיסי אשראי גדלו בעקבות עליות מחירים ועליית מע"מ. אנחנו רואים שמתאמצים יותר אצלנו לחפש את ההנחות. יש גם עלייה משמעותית בביקוש לשוברים".
לדבריו, "אנחנו מחלקים שוברים לויקטורי, רמי לוי, קרפור, ניצת הדובדבן, קינג סטור ושוק העיר כשההנחה היא סביב 10%, שזה הרבה מאוד בשוק המזון. בעבר היו לנו מבצעים אגרסיביים יותר בתווים, אבל הביקוש כל כך גדל שאין יכולת לתת הרבה. עשרות אלפי מורים קונים תווים, זה המוצר שהכי נרכש אצלנו כל הזמן, גם מבחינת מחזור וגם מבחינת כמות. תו שווה 300 שקל ואנחנו מגבילים ל-6 תווים לאדם בחודש".
שטינברג מוסיף כי "יש ירידה בקניית שוברי הלבשה, כי קונים בחו"ל. אנחנו מציעים הנחות לאדידס, נייקי, H&M ופרימרק בחו"ל, דרך אתר הטבות לחו"ל שהשקנו".
מגמה נוספת שנצפית לקראת פסח היא שלצד החיסכון בהוצאות בסופר, יש הזמנות לנופש בחו"ל. בוסידן: "30% מההזמנות לחו"ל הן בתקופת פסח והשנה יותר מתמיד, בגלל המלחמה. השקנו לפני חודשיים בהייטקזון מערכת שנקראית טריפזון, פלטפורמת תיירות עם מחירים שמגלמים 40% הנחה מבוקינג. מצד אחד אנחנו רואים גידול מאוד משמעותי בלואו קוסט, בחבילות 'ואליו פור מאני' ובחבילות ליעדים קרובים, ומצד שני - גידול בחבילות היוקרה".
רונן: "יש עוד מהלך של יוקר המחיה. איפשרנו גם לבני הזוג להנפיק את הכרטיס של המועדון, ואז יש לנו תוכנית שמקבלים קאשבק על האתר עד 15%, כך שני בני הזוג יכולים להגדיל יחד את ההנחה שהם מקבלים. בדרך כלל הטבות של תווי קנייה אנחנו מגבילים לעד אלפיים שקל בחודש למשתמש, וככה, עם בני זוג - אפשר להכפיל את הזכאות הזאת. מתחילת השנה צירפנו מעל 20 אלף בני זוג של עובדי הייטק לכרטיסי האשראי."
אייל קורליצקי מנהל את המועדון הגדול בישראל "ביחד בשבילך" של ההסתדרות. הוא ניהל לפני כן את מועדוני חבר ובהצדעה. גם הוא מציע הטבות בחו"ל. "פתחנו לאחרונה ארנק למכירת אטרקציות לחו"ל. נכנסו לתחום ספקים גדולים שמשווקים את האטרקציות האלה. בנוסף, אנחנו עושים אירוע גדול מאוד לפני ליל הסדר בלונה פארק, אלפי כרטיסים שנמכרו תוך 24 שעות, כי המחירים שם עלו. יש צימאון לפעילויות משפחתיות. קונים כל דבר כדי לצאת מהשגרה. אנשים משריינים את פסח מראש עם הצגות, מופעים, אטרקציות והופעות בפארק".
אתה רואה עוד השפעות ליוקר המחיה?
"כן. בסופר החברתי של ההסתדרות יש ביקוש גובר למארזי חומרי ניקוי ומארזי אוכל במחירים נמוכים. מארז מוצרי סנו שעולה 300 שקל נמכר ב-215 שקל. מארז של פיניש מוכרים ב-80 שקל, במקום ב-150 שקל. אנחנו רואים שברשתות משווים למחירים שלנו וזה נחמד לראות, כי זה משפיע על עוד צרכנים".

המתנה הנחשקת

לקראת החג קיבלו העובדים אפשרויות בחירה של מתנות או תווים. מסתבר שהלהיטים השנה, ברקע הניקיונות לפסח, הם בעיקר שואבים שוטפים. רונן: "זה הטרנד הכי משמעותי. דרימי, רובורוק ויוריקה, כולם בגידול מאוד משמעותי. יש גם גידול בהזמנת מסירי שיער בלייזר, כנראה שהם עושים עבודה חזקה בסושיאל. כל מוצרי נינג'ה נמכרים חזק כמו בכל החגים. בשנה האחרונה הם הגדילו את מגוון המוצרים שלהם. יש להם עכשיו טאבון ומעשנה שנמכרים יפה, לצד הגרילרים שהם להיט מאוד חזק".
רונן מסביר לגבי רכישת שואב שוטף: "זאת מתנה יקרה, אבל גם אם לעובד יש רק 600 שקל תקציב ארגון, הוא יכול להוסיף 3,500 שקל ולקבל שואב ששווה 5,000 שקל, כי אנחנו מציעים הנחות של 15%-18% מול השוק לוועדים. אז אתה רואה שכיוון שזה הפך למוצר נחשק, אנשים רוצים אותו, ישמחו להוסיף סכום משמעותי ולקבל אותו בהנחה. זה מפתיע, כי בעבר אנשים לא היו מוסיפים למתנה יותר מאלף שקלים במוצרים עם תוספות תשלום".
מה פופולרי בשווי הנמוך?
"מעבר לשוברים הרגילים, ששם אין שינוי דרמטי, עקב המצב במדינה העלינו את מספר השוברים לעסקים הקטנים המקומיים. זה לא נמכר כמו פוקס, אבל יש היענות יפה לשוברים לבתי עסק ישראליים".
מה אנשים מעדיפים, מתנות או תווים?
רונן: "באתרי בחירה יש בין 80 ל-100 הצעות. כ-60% מהבחירות של העובדים הם מתנות פיזיות: נינג'ה, מכונות קפה, מצעים ועוד. כ-40% זה תווי קנייה ושוברים. מתוכם חצי לאופנה וחצי לרשתות המזון".
מנהל מועדון צרכנות: "ההוצאות באשראי גדלו בעקבות עליות המחירים. אנחנו רואים שמתאמצים יותר לחפש הנחות. יש עלייה משמעותית בביקוש לשוברים"