מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין מתחילה לפגוע בצרכנים. מוכרים בפלטפורמת המסחר של אמזון מעלים מחירים במגוון רחב של מוצרים בעקבות המכסים החדשים שהטיל הנשיא דונלד טראמפ על סחורות מסין בסך של 145% (ועל אף דיווחים על כוונה אמריקאית לקצץ בהם משמעותית). כך על פי כתבה ב-CNBC.
על פי נתוני חברת SmartScout, המתמחה בתוכנות למסחר אלקטרוני, נרשמה עלייה ממוצעת של כ-29% במחירי 930 מוצרים שנבדקו, בקטגוריות הכוללות ביגוד, תכשיטים, מוצרי בית, ציוד משרדי, אלקטרוניקה וצעצועים.
1 צפייה בגלריה
yk14348483
yk14348483
(צילום: שאטרסטוק)
אהרון קורדובז, מייסד-שותף בחברת Zulay Kitchen המוכרת מוצרי מטבח באמזון במשך עשור, מתמודד עם אתגר משמעותי, מאחר שרוב מוצריו מיוצרים בסין. החברה העלתה את מחיר מסנן המטבח הפופולרי שלה מ-9.99 דולר ל-12.99 דולר, ונאלצה לפטר 19% מכוח האדם ולקצץ ב-85% את הוצאות הפרסום המקוון. במקביל, החברה פועלת להעברת הייצור להודו, מקסיקו ושווקים אחרים, תהליך שצפוי להימשך לפחות שנה-שנתיים. לדבריו, "אנחנו משתדלים שהמלאי שלנו יחזיק כמה שיותר זמן".
מוכרים אמריקאים נוספים נמצאים במצב דומה. ג'ו סטפני, נשיא חברת Desert Cactus, מדווח כי עלויות היבוא והמשלוח למסגרות לוחיות רישוי המיוצרות בסין זינקו מ-4% ב-2016 ל-170% כיום. "המכסים לא יכולים להישאר כל כך גבוהים. יש כל כך הרבה אנשים שפשוט לא יצליחו לשרוד", הוא אומר.
דייב דאמה, מייסד-שותף בחברת Pure Daily Care, מספר שעלות ייצור אחד ממוצרי הטיפוח שלו בסין עלתה מ-10 דולר ל-25 דולר. לדבריו, "אם הייתם מוכרים משהו ב-40 דולר ועושים רווח של 7 או 8 דולר - עם המכסים האלה, הימים האלה חלפו. זה פשוט בלתי אפשרי יותר. זה לא בר-קיימא".
דוגמה נוספת היא של מותג האלקטרוניקה אנקר שהעלה את מחירה של סוללה ניידת מ-110 דולר ל-135 דולר.
בתגובה לידיעה, דובר אמזון טען כי הטענות "מוגזמות" וכי המחקר מכסה "חלק זעיר מהפריטים בחנות שלנו". לדבריו, פחות מ-1% "מהפריטים שנחקרו רשמו עלייה במחיר" וכי "לא ראינו שינוי משמעותי במחירי המכירה הממוצעים של מוצרים".
המצב מדגיש את האתגרים העומדים בפני מוכרים בשוק הצד השלישי של אמזון, המהווה כ-60% ממכירות החברה המקוונות. רבים מהמוכרים מבוססים בסין או מסתמכים עליה לצורך רכישה והרכבת מוצריהם. עם זאת, עדיין יש תקווה לשיפור המצב, שכן טראמפ הצהיר לאחרונה כי ממשלו "פעיל בשיחות" עם סין לגבי עסקה אפשרית להפחתת המכסים, אם כי גורמים רשמיים בסין הכחישו כי מתקיימות שיחות סחר.
מנכ"ל אמזון, אנדי ג'אסי, אמר ל-CNN שאמזון "עושה כל מה שאפשר כדי לנסות ולשמור על מחירים כפי שהיו - נמוכים ככל האפשר". הוא ציין שהחברה עשתה כמה "רכישות אסטרטגיות של מלאי קדימה" וחידשה את התנאים עם המוכרים כך שללקוחות "יהיו מחירים נמוכים יותר". עד כה, ג'אסי אמר שהחברה לא ראתה שינויים בהתנהגות הלקוחות בצורה "משמעותית". לדבריו "הלקוחות הפכו לזהירים יותר וכאשר הם יכולים לקנות מוצר זול יותר, הם עושים זאת. כאשר הם יכולים למצוא מציאה, הם עושים זאת".
בעל חברה: "עלות ייצור מוצר טיפוח בסין עלתה מ-10 דולר ל-25 דולר. עם המכסים האלה, אי אפשר להרוויח. הימים האלה חלפו. זה פשוט בלתי אפשרי יותר. זה לא בר-קיימא"