קניתם כרטיס טיסה והחלטתם לא לטוס? במקום לבטל את הכרטיס ולהפסיד כסף הולכת להיפתח בקרוב אופציה חדשה: מסחר בכרטיס הטיסה ואפשרות למכור אותו בשוק החופשי. במקביל ניתן יהיה לרכוש כרטיסים מאנשים פרטיים כשהחברה שמפעילה את הפלטפורמה דואגת להחלפת השם מול חברת התעופה.
מדובר בחברת קשרי תעופה שתשתף פעולה עם חברת TKTZ האמריקאית, המפתחת פלטפורמה למסחר בכרטיסי טיסה בשוק המשני. עדיין אין מועד רשמי לתחילת הפעילות אבל ההערכה היא כי הוא יחל בקרוב. המהלך צפוי לגרום לשינוי מבני בשוק המקומי, לפתוח שכבת סחר חדשה ולהוות תשתית כלכלית לשחקנים בענף. הפלטפורמה כבר בפריסה באירופה ובארה"ב.
למעשה, מדובר במערכת שתאפשר לכל נוסע למכור כרטיס שלא נוצל, להעביר אותו לנוסע אחר, או לרכוש כרטיסים משוק משני – בפשטות, במהירות ובתוך ממשק מוסדר וברור. מדובר בשכבת מסחר חדשה שמצטרפת לעולם התעופה ומעניקה גמישות, נזילות והזדמנות כלכלית שלא היו קיימות עד היום. העברת הכרטיסים תהיה כרוכה בעמלה לחברות שתתחלק בין המוכר והרוכש, אך עדיין לא צוין היקפה.
קשרי תעופה תקבל 1% מהחברה הבינלאומית ותשקיע 250,000 דולר בתמורה ל-0.75% נוספים.
לדברי ניר מזור, סמנכ"ל השיווק: "תעשיית התעופה, שנחשבת לשמרנית, מתחילה לאמץ פתרונות דיגיטליים מתקדמים וכאן טמונה ההזדמנות הגדולה. TKTZ מציגה גישה חדשנית לשוק שלכאורה היה 'נעול' ואנו גאים להיות שותפים".
ניתן לחפש כרטיס "יד שנייה"?
יורם קראוס, מייסד ומנכ"ל TKTZ: "התשובה היא כן. הפלטפורמה מאפשרת לכל נוסע לחפש כרטיסים שמוצעים למכירה על ידי נוסעים אחרים – בדיוק כמו שוק חופשי. הכרטיסים מאומתים על ידי המערכת, ומוצגים עם כל המידע הרלוונטי: יעד, תאריך, תנאי שינוי וזמינות בפועל".
האם בקו מבוקש כמו ניו-יורק אפשר למכור ביוקר סמוך למועד?
קראוס: "כן, המוכר קובע את המחיר, בהתאם להיצע וביקוש ולזמן שנותר עד הטיסה. כמו בכל שוק פתוח. עם זאת, המערכת מתריעה אם המחיר חורג מהממוצע".
מי מטפל בעדכון השם?
קראוס: "TKTZ. המערכת מעבירה את פרטי הנוסע החדש ישירות לחברת התעופה – בהתאם למדיניות השינוי שלה. אין צורך בשיחות טלפון או התעסקות ידנית. הכל מתבצע בתוך הפלטפורמה, כולל אימות ועדכון מסודר".
יש סיכון לזיופים?
קראוס: "אין חשש. הכרטיס עובר בעלות דרך מערכת סגורה ומאובטחת. כל עסקה כוללת אימות זהות ובקרה. TKTZ אינה לוח מודעות – אלא תשתית מסחר שפועלת מול חברות התעופה ומוודאת שכל כרטיס שמועבר – באמת קיים, תקף וניתן לשימוש".
בקו מבוקש כמו ניו-יורק אפשר יהיה לקנות כרטיס מראש ולמכור אותו ברווח בהתאם להיצע וביקוש, כמו בכל שוק פתוח. עם זאת, המערכת מתריעה אם המחיר חורג מהממוצע






