150 אלף הישראלים שתקועים בחו"ל ייאלצו לחכות שלושה שבועות עד חודש כדי לחזור לישראל. מבצע השבת הישראלים לארץ בעקבות סגירת המרחב האווירי ייצא לדרך מחר בבוקר אם לא יחולו שינויים במצב הביטחוני. הוא יכלול טיסות חילוץ של חברות התעופה הישראליות ביחד עם הפלגות מאורגנות. המבצע שזכה לשם "חזרה בטוחה" ייארך זמן רב וכולל לא מעט בעיות. במסגרת המבצע ייצאו מספר טיסות בודדות מדי יום ליעדים המרכזיים שבהם שוהים הישראלים בחו"ל — בהתאם להנחיות ביטחון מחמירות וכדי שלא לסכן את הנוסעים.
"אני ערה למצוקת הישראלים בחו"ל ולרצונם לשוב הביתה", אמרה שרת התחבורה מירי רגב בתדרוך שקיימה אתמול. עם זאת היא הדגישה כי "אנחנו לא ניקח סיכון בכך שנביא מטוס שייקלע לאירוע על הקרקע, שבו נצטרך להסביר כיצד נהרגו 300 איש. יש לקחת בחשבון שזה ייקח זמן, זה לא מהיום למחר, אבל אין מה להילחץ, אתם בחו"ל. התאזרו בסבלנות ותיהנו".
בניגוד לעימותים קודמים שבהם נמשך השימוש בנתב"ג תחת איום טילים מצד חמאס, חיזבאללה או החות'ים – המערכה הנוכחית מול איראן הביאה לשינוי דרמטי. לראשונה מאז 7 באוקטובר, נסגר המרחב האווירי של ישראל באופן מלא – צעד שמשקף את חומרת האיום. גם אם טיסות החילוץ להחזרת כ-150 אלף ישראלים התקועים בחו"ל יתחילו ביומיים הקרובים — מדובר במבצע מורכב מאוד, שהצלחתו תלויה ביציבות המצב הביטחוני. בכל רגע ייתכן שההחלטות ישתנו, הטיסות יבוטלו או יידחו, וכל מהלך עלול להתהפך. הסיבה לכך ברורה: ישראל נמצאת במלחמה קשה, ובתחום התעופה האזרחית – חיי אדם קודמים לכל.
ההנחיה הברורה של משרד התחבורה, בתיאום עם רשות שדות התעופה (רש"ת) ורשות התעופה האזרחית (רת"א), היא שלא תתאפשר יציאה של אזרחים ישראלים לחו"ל בשלב זה. במצב הנוכחי, המטוסים שיגיעו לישראל יורשו להחזיר נוסעים בלבד – ללא אפשרות להעלות נוסעים בטיסות היוצאות מהארץ. בניגוד למצבים קודמים, שבהם אזרחים ישראלים נתקעו בחו"ל אך הצליחו לשוב דרך מרכזים לוגיסטיים באתונה ובקפריסין, ובחלק מהמקרים גם לרכוש טיסות יציאה מישראל – כעת מבצע החילוץ מוגבל לכיוון אחד. אזרחים לא יורשו לעזוב את המדינה.
המטוסים של אל על, ארקיע וישראייר הועברו מראש ליעדים שונים ברחבי העולם – יוון, קפריסין, איטליה, תאילנד וארצות-הברית – כדי שלא להפוך אותם למטרות נייחות על המסלולים בנתב"ג וכדי לאפשר היערכות מהירה להחזרת הישראלים שתקועים בחו"ל. במקביל, תפעיל חברת "מנו ספנות" שתי הפלגות מקפריסין לישראל. לפי ההסכם בין שרת התחבורה ליו"ר החברה, משה מנו, הוסכם כי אוניית "קראון איריס" תבצע את ההפלגות שייצאו מלימסול. מועד ההפלגות ייקבע לימים הקרובים בהתאם לאישור גורמי הביטחון. האוניה תעגון בלימסול במשך כמה שעות להעלאת הנוסעים ותצא בדרכה לישראל — הפלגה שתימשך כ-15 שעות. "מתוך התחשבות במצב נקבעו מחירי הפלגה שאינם משקפים את העלות האמיתית של ההפלגה", נמסר ממנו ספנות. המחירים ינועו בין 399 אירו לאדם ועד 650 אירו. שרת התחבורה ציינה כי נבחנת גם אופציה נוספת של חילוץ ימי באמצעות חברה זרה.
התנפלות מהירה
חברת אל על פתחה אתמול את הרישום לטיסות החילוץ. יותר מ-60 אלף נוסעים עשרות אלפים נרשמו בשעות הראשונות. בשלב הראשון הרישום באל על מתאפשר רק ללקוחות שכרטיסם בחברה בוטל. כמו כן הודיעו באל על כי תינתן קדימות למקרים הומניטריים ולצרכים ביטחוניים. בארקיע יוכלו להירשם לטיסות החילוץ גם נוסעים שלא רכשו במקור כרטיס דרכה, והיא תפעיל טיסות גם בימי שישי ושבת.
הרישום לחילוץ על ידי אל על נעשה דרך לינק שעלה באתר — לא ניתן לבצע רישום במוקדים הטלפוניים. "אין חשיבות לסדר הרישום באתר", מסבירים באל על. "מטרת הרישום היא למפות את מיקום לקוחותינו בעולם, ובהתאם לבנות לוח טיסות. אין קדימות לפי מועד הרישום לטופס, תינתן עדיפות על פי מועד הטיסה המקורית".
חברת ארקיע הודיעה כי תפעיל טיסות חילוץ מיעדים מרכזיים כמו אתונה, לרנקה, רומא, פריז וניו-יורק. "הטיסות ייפתחו למכירה דרך אתר החברה בלבד. נוסעים שמחזיקים שובר בעקבות ביטול טיסה – יוכלו לממש אותו בעת ביצוע ההזמנה".
השרה רגב הבהירה כי חברות התעופה הן שיקבעו את סדר העלאת הנוסעים לטיסות – וכן את מחירי הכרטיסים. לדבריה, מדובר בהוצאה גבוהה עבור החברות, שכן המטוסים יוצאים מישראל ריקים. היא הוסיפה כי משרד התחבורה פועל מול משרד האוצר כדי להבטיח פיצוי לחברות, ולהימנע מעלייה חריגה במחירים. "האזרחים נפגעו בגלל מבצע חשאי שלא ניתן היה לפרסם. נפעל יחד עם שר האוצר כדי לדאוג לשיפוי הוגן", אמרה.
פסימיות גדולה
חברות תעופה זרות רבות, בהן לופטהנזה, דלתא, יונייטד, ריינאייר, אייר פראנס, איזי ג'ט, בריטיש אירווייז ואחרות, השעו את כל טיסותיהן לישראל – חלקן עד ספטמבר, ואחרות ללא מועד חזרה ידוע. כתוצאה מכך, גם התיירות הנכנסת לישראל נעצרה לחלוטין.
במקביל, ענף המלונאות בישראל מתמודד עם גל ביטולים רחב – גם באזורים שבהם חודשה הפעילות לאחר סגירה ממושכת. החשש ממטחים בדרכים ומפגיעות ישירות הביא ישראלים רבים לבטל חופשות מתוכננות, למרות הנחות ותמריצים שמציעים בתי המלון. גם אם השהייה במלון בטוחה ומאושרת על ידי פיקוד העורף, אנשים אינם ממהרים לסגור חופשות בבתי מלון בארץ.
מוקדי ההזמנות של ספקיות התעופה חווים אינספור ביטולים. אנשים לא יכולים לצאת מכאן כי אין טיסות, וגם לא ידוע מתי יתחדשו הטיסות ואיזו חברת תעופה תחזור כשהדבר יתאפשר, למעט חברות התעופה הישראליות. אפשר לומר שכל ענף התיירות חווה טלטלה גדולה ומשבר שלא ידע מאז הקורונה.
וויזאייר הודיעה אתמול כי תשהה את טיסותיה לתל אביב עד 15 בספטמבר — שבוע לפני ראש השנה. וויזאייר חידשה בחודש שעבר את טיסותיה לישראל, ושרת התחבורה מירי רגב אף נפגשה עם מנכ"ל החברה וניסתה לשכנע אותו להקים "בסיס" (האב) בישראל.
עוד לפני התקיפה באיראן הודיעה ענקית הלואו-קוסט האירית ריינאייר על ביטול כל טיסותיה לישראל עד ל-31 באוגוסט, כולל. בסוף השבוע הודיעה החברה כי לא תחדש את הטיסות לפחות עד 30 בספטמבר. בשבוע שעבר, נזכיר, אמר מנכ"ל חברת התעופה כי הם "מאבדים סבלנות לנעשה בישראל", והבהיר: "אם השיבושים יימשכו עדיף לנו להעביר את המטוסים שלנו למקום אחר באירופה".
יונייטד איירליינס האמריקאית הודיעה בשבת כי היא מבטלת את טיסותיה לישראל וממנה לפחות עד ל-1 ביולי. דלתא איירליינס הודיעה כי היא מבטלת את הטיסות עד 31 באוגוסט. דלתא איירליינס שבה לטוס לישראל בתחילת אפריל לאחר היעדרות ממושכת שהחלה בתחילת המלחמה באוקטובר 2023. קבוצת אייר פראנס-KLM הודיעה על ביטול הטיסות "עד להודעה חדשה". קבוצת לופטהנזה הודיעה כי "בעקבות הערכות מצב היא מעדכנת את לוח טיסותיה במזרח התיכון. השעיית הטיסות לתל אביב תימשך עד 31 ביולי". וזו רק רשימה חלקית.
גם תיירות הפנים ספגה מכה רצינית. המלונות בארץ נמצאים במצוקה גדולה. לקוחות מסתערים על מוקדי ההזמנות ומבטלים הזמנות שהיו להם לחופשה – גם נסיעה אליו הפכה למסוכנת. במציאות הנוכחית, אנשים לא מתלהבים לצאת לחופשה עם הילדים שלהם – גם אם מציעים כרגע תמריצים של מבצעים, אפילו ב-50% הנחה ויותר ללילה.
גורמים בענף מדווחים על משבר חמור, כאשר אין תוכנית סיוע או שיקום מצד המדינה. לדברי שירלי כהן עורקבי, סמנכ"ל אשת טורס: "במידה והלחימה תימשך, נראה שחברות התעופה הזרות לא יחזרו בעונת הקיץ לכל הפחות, וחברות הצ'רטרים יצמצמו את פעילותן. המשמעות היא שעונת הקיץ והחגים יאופיינו במחסור חריף של טיסות, בדגש על טיסות ליעדי נופש. זוהי מכה נוספת עבור ענף התיירות הישראלי החבוט והמוכה אחרי קורונה ומלחמה שנמשכת כבר כמעט שנתיים. יש פער גדול מאוד בתפקוד הממשלה בין ההיבט הביטחוני להיבט האזרחי – התחושה היא שלא הוכנה תוכנית ראויה למקרי חירום, התגובה של משרדי הממשלה איטית, ובינתיים עשרות אלפי לקוחות ישראלים תקועים בחו"ל".
ד"ר ערן כתר, ראש המחלקה לניהול תיירות ומלונאות במכללה האקדמית כנרת ומומחה למשברי תיירות, מוסיף: "התיירות היוצאת מישראל ניצבת בפני תקופה מורכבת במיוחד. גם כאשר השמיים ייפתחו מחדש והטיסות יתחדשו, צפוי פרק זמן לא קצר עד לשובם של קווי התעופה הזרה לישראל. בתקופה זו ייווצר צוואר בקבוק בחברות התעופה הישראליות, שיידרשו מצד אחד להחזיר לארץ מעל 100,000 ישראלים שנתקעו בחו"ל, ומצד שני לאפשר את יציאתם של תיירים, אנשי עסקים ודיפלומטים ממדינות זרות ששוהים בישראל ומחכים לחילוץ החוצה. "במצב זה, נסיעות לחופשה עלולות להידחק במורד סולם העדיפויות. התרחיש של יציאה רגילה לחופשה בחו"ל הופך לפחות סביר, וככל הנראה מאות אלפי ישראלים שתיכננו חופשה בקיץ הקרוב ייאלצו לחשב מסלול מחדש". עם זאת, ד"ר כתר מצביע גם על הזדמנות: "דווקא כעת, לנוכח הפער שנוצר בין פינוי המפונים לבין העיכוב בחזרת התיירות הנכנסת, מלונות רבים ברחבי הארץ – בירושלים, טבריה, תל אביב והצפון – משוועים לאורחים. יותר מתמיד, חופשה בישראל הופכת לא רק לאפשרית, אלא גם לרלוונטית".
התיירים עוזבים בתסכול
יוסי פתאל, מנכ"ל לשכת מארגני תיירות נכנסת לישראל, מביע חשש מקריסת ענף התיירות בישראל: "ניצני ההתאוששות שראינו ברבעון האחרון ירדו לטמיון. בהנחה שהמלחמה עם איראן לא תימשך לאורך זמן, ניתן לקוות לחזרת תיירים רק החל מהרבעון השני של 2026". לדבריו, הענף איבד כבר שני שלישים מכוח העבודה שלו.
פתאל מזהיר גם מהפגיעה התדמיתית: "כל תייר הוא שגריר. התיירים שיצאו מישראל בימים האחרונים חוו חוויות קשות – לעיתים דרך מסלולים עקלקלים כמו גשר אלנבי. במקום לחזק את תדמיתה של ישראל, הם עוזבים אותה בתחושת תסכול".
"גם אם חשבנו לפתוח סוף-סוף לתיירים שיגיעו אלינו – התקווה הזו נמוגה כעת לגמרי", המשיך פתאל. "מעט התיירים שבאו למצעד הגאווה מחפשים איך לברוח מכאן. הקבוצות הבודדות ויתר התיירים שתקועים כאן ללא יכולת לצאת – לא תורמים להתאוששות. המדינה החליטה להתעלם לחלוטין מהצורך לטפל בעשרות אלפי התיירים ששוהים בארץ ומטעמים טבעיים מבקשים לצאת מישראל לאלתר".
לדבריו, הזנחת ענף התיירות כמנוע צמיחה אסטרטגי עלולה להוביל לאובדן של מיליארדי שקלים, לפגיעה באלפי עסקים קטנים – בעיקר בפריפריה – ולהיחלשות ההשפעה של ישראל בזירה הבינלאומית. "אם לא יהיו מארגני תיירות נכנסת מישראל – כל הפעילות תתנהל דרך הרשות הפלסטינית".
"התיירות הנכנסת היא כלי אפקטיבי בדיפלומטיה שישראל צריכה לטפח", מסכם פתאל, "מכיוון שרק תיירים יכולים לדבר בעדנו באמת – כי הם נתפסים כאמינים יותר מקמפיינים שישראל עושה כדי לשפר את המצב התדמיתי החמור שלנו בעולם".









